Talker Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Fikk et brev fra vår utleier om at husleien steg fra 3500kr til 4000kr i måned fra 1. mai her forleden. Brevet var datert til den 20. mars og lest av oss noen dager etterpå. Vi har som avtale å betale inn leien den 15. hver måned. Da lurer jeg på: Er det noe som tilsir at hun ikke kan gjøre dette? Kan rett å slett ingenting om reglemanget her, men syns økningen var litt mye i forrhold til hva vi allerede betalte. Også pga div. defekter i leiligheten. Så før jeg evt. diskuterer økningen med henne, så tenkte jeg å finne ut av reglene rundt dette her. Greit å vite til senere også Til info så har vi bodd her siden 13.8.2008 - altså nesten 2,5år Edit: La til litt info Endret 30. mars 2011 av Talker Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 utleier har kun lov til å øke leien i forhold til økning i hovedprisindeksen. Lenke til kommentar
Trondms Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Trodde utleier bare kunne indeksregulere husleien? Hvertfall det jeg har opplevd. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 En gang hvert år kan en utleier, med en måneds varsel, kreve at din husleie skal økes gjennom såkalt Indeksregulering. Det betyr at utleier kan kreve leien oppregulert tilsvarende økningen i konsumprisindeksen de siste 12 måneder. Dette fremgår av husleielovens § 4-2. Med den lave økning i konsumprisindeksen de siste årene har slik årlig regulering ikke blitt noen spesielt tung belastning for leieboere. Det som kan skape problemer er bestemmelsen i lovens § 4-3, som sier at dersom ditt leieforhold har vart i minst to år og seks måneder, uten annen endring enn indeksregulering, kan hver av partene uten å gå til oppsigelse av leieforholdet sette frem krav om at leien blir satt til det som loven kaller ”gjengs leie”. Hvis vi tenker oss et marked med stigende leiepriser, vil en utleier fort gjøre bruk av denne retten. Tilsvarende, dersom markedsprisen har falt i løpet av de siste par årene, kan en leietaker selv sette frem krav om nedregulering til gjengs leie! Senere i artikkelen vil du finne en nærmere forklaring på disse ”fenomenene”. http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/gjengs-leie.html Lenke til kommentar
Talker Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) En gang hvert år kan en utleier, med en måneds varsel, kreve at din husleie skal økes gjennom såkalt Indeksregulering. Det betyr at utleier kan kreve leien oppregulert tilsvarende økningen i konsumprisindeksen de siste 12 måneder. Dette fremgår av husleielovens § 4-2. Med den lave økning i konsumprisindeksen de siste årene har slik årlig regulering ikke blitt noen spesielt tung belastning for leieboere. Det som kan skape problemer er bestemmelsen i lovens § 4-3, som sier at dersom ditt leieforhold har vart i minst to år og seks måneder, uten annen endring enn indeksregulering, kan hver av partene uten å gå til oppsigelse av leieforholdet sette frem krav om at leien blir satt til det som loven kaller ”gjengs leie”. Hvis vi tenker oss et marked med stigende leiepriser, vil en utleier fort gjøre bruk av denne retten. Tilsvarende, dersom markedsprisen har falt i løpet av de siste par årene, kan en leietaker selv sette frem krav om nedregulering til gjengs leie! Senere i artikkelen vil du finne en nærmere forklaring på disse ”fenomenene”. http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/gjengs-leie.html Det betyr at hun bare kan indeksregulere leien fremtil jeg har bodd der i 2år og 6mnd. DA kan hun forrandre leien til "gjengs" leie. Noe jeg har når økningen hennes trer i kraft (1.mai)? Får finne ut hva gjengs leie er her i området da... Endret 30. mars 2011 av Talker Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 En gang hvert år kan en utleier, med en måneds varsel, kreve at din husleie skal økes gjennom såkalt Indeksregulering. Det betyr at utleier kan kreve leien oppregulert tilsvarende økningen i konsumprisindeksen de siste 12 måneder. Dette fremgår av husleielovens § 4-2. Med den lave økning i konsumprisindeksen de siste årene har slik årlig regulering ikke blitt noen spesielt tung belastning for leieboere. Det som kan skape problemer er bestemmelsen i lovens § 4-3, som sier at dersom ditt leieforhold har vart i minst to år og seks måneder, uten annen endring enn indeksregulering, kan hver av partene uten å gå til oppsigelse av leieforholdet sette frem krav om at leien blir satt til det som loven kaller "gjengs leie". Hvis vi tenker oss et marked med stigende leiepriser, vil en utleier fort gjøre bruk av denne retten. Tilsvarende, dersom markedsprisen har falt i løpet av de siste par årene, kan en leietaker selv sette frem krav om nedregulering til gjengs leie! Senere i artikkelen vil du finne en nærmere forklaring på disse "fenomenene". http://www.advokat-h...jengs-leie.html Det betyr at hun bare kan indeksregulere leien fremtil jeg har bodd der i 2år og 6mnd. DA kan hun forrandre leien til "gjengs" leie. Noe jeg har når økningen hennes trer i kraft (1.mai)? Får finne ut hva gjengs leie er her i området da... Ikke glem denne biten. Det både utleier og leietaker må være spesielt oppmerksomme på, er at kravet om fastsettelse av gjengs leie ikke kan settes i verk før det er gått seks måneder fra kravet ble fremsatt skriftlig. Jeg anbefaler å lese linken jeg la ved. Jeg limte kun inn inntroen for å ikke fylle hele siden med ett innlegg. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) En gang hvert år kan en utleier, med en måneds varsel, kreve at din husleie skal økes gjennom såkalt Indeksregulering. Det betyr at utleier kan kreve leien oppregulert tilsvarende økningen i konsumprisindeksen de siste 12 måneder. Dette fremgår av husleielovens § 4-2. Med den lave økning i konsumprisindeksen de siste årene har slik årlig regulering ikke blitt noen spesielt tung belastning for leieboere. Det som kan skape problemer er bestemmelsen i lovens § 4-3, som sier at dersom ditt leieforhold har vart i minst to år og seks måneder, uten annen endring enn indeksregulering, kan hver av partene uten å gå til oppsigelse av leieforholdet sette frem krav om at leien blir satt til det som loven kaller "gjengs leie". Hvis vi tenker oss et marked med stigende leiepriser, vil en utleier fort gjøre bruk av denne retten. Tilsvarende, dersom markedsprisen har falt i løpet av de siste par årene, kan en leietaker selv sette frem krav om nedregulering til gjengs leie! Senere i artikkelen vil du finne en nærmere forklaring på disse "fenomenene". http://www.advokat-h...jengs-leie.html Det betyr at hun bare kan indeksregulere leien fremtil jeg har bodd der i 2år og 6mnd. DA kan hun forrandre leien til "gjengs" leie. Noe jeg har når økningen hennes trer i kraft (1.mai)? Får finne ut hva gjengs leie er her i området da... Ikke glem denne biten. Det både utleier og leietaker må være spesielt oppmerksomme på, er at kravet om fastsettelse av gjengs leie ikke kan settes i verk før det er gått seks måneder fra kravet ble fremsatt skriftlig. Jeg anbefaler å lese linken jeg la ved. Jeg limte kun inn inntroen for å ikke fylle hele siden med ett innlegg. Så hvis jeg har forstått dette rett, så kan min utleier nå justere leien etter konsumprisindeksen, (én gang i året) og ikke noe mer før jeg har bodd her i 2år og 6mnd. Ikke før DA kan utleier gi meg skriftelig beskjed om justering av leie til "gjengs leie", men dette kan heller ikke settes i verk før 6mnd etter kravet? Hva om vi ender opp med justering av leie etter konsumprisindeksen? Skal det regnes fra da leieforrholdet begynte, siden det ikke har vært noen justering før, eller skal det regner 12mnd tilbake? Og om det blir en slik justering, kan utleier justere leien enda en gang til "gjengs leie" før det er gått 12mnd til? forresten; er det noen som kan regne ut stigningen i pris ifølge konsumprisindeksen på rett måte i mitt tilfelle? Betaler nå 3500,- i mnd og bodd her siden 13.8.2008 Endret 31. mars 2011 av Talker Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) forresten; er det noen som kan regne ut stigningen i pris ifølge konsumprisindeksen på rett måte i mitt tilfelle? Betaler nå 3500,- i mnd og bodd her siden 13.8.2008 Man går til http://www.ssb.no/kpi/ og klikker på kalkulator, fyller ut beløp og velger måned og år, og vips: Resultat av utregning 3500 kr. i august 2008 tilsvarte 3701.87 kr. i februar 2011. Dette tilsvarer en prisstigning fra august 2008 til februar 2011 på 5.8 prosent. Et praktisk problem er at leieøkninga skal varsles en måned i forveien, og da vet man ikke hva indeksen vil være ved tidspunktet for økninga. Derfor har jeg brukt februar 2011 som sluttmåned, da det er de nyeste dataene som ligger inne. Om man korrigerer for dette for å bytte ut startmåneden med mai 2008, blir resultatet 3735, men dette er ikke nødvendigvis riktig, inflasjonen i perioden de tre månedene februar-mai i år er ikke nødvendigvis lik det den var i de tre månedene mai-august 2008. Endret 31. mars 2011 av Svinks Lenke til kommentar
Talker Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Så det kan regnes tilbake til august 2008 altså? Er ikke sånn at man bare justere lik stigningen i kpi siste 12mnd av gangen? og et spørsmål til: Om utleieren min velger å justere leia etter kpi nå. Må utleier da vente i 12mnd før en ny justering kan taes? Uansett om det er etter kpi eller "gjengs leie"? Endret 31. mars 2011 av Talker Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk . a) tilsier at man kan øke med økningen i konsumprisindeks (KPI) siden siste leiefastsettelse, uansett om det er tolv måneder siden leia ble justert, eller siste "justering" var for X år siden da man skrev under kontrakten og flytta inn. b) sier at man ikke kan gjøre dette oftere enn en gang i året, men den sier ikke at utleier taper retten til å ta med veksten i KPI for tidligere år om han ikke gidder å øke leia med noen få kroner hvert år. og i annet ledd i § 4-3 om gjengs leie står det: Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Justerer man leia etter KPI, må man vente et år til neste leiejustering, uansett om neste blir etter KPI eller "til gjengs leie". Men man kan selvsagt gi varsel om endring etter KPI om elleve måneder (eller mindre) og tilpasning til gjengs leie om seks måneder (eller tidligere). Det viktige er at leie-økningen ikke trer i kraft mindre enn 12 måneder etter forrige justering, og at den varsles innenfor fristene på hhv. en og seks måneder. Endret 31. mars 2011 av Svinks Lenke til kommentar
Talker Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Ok. Da mener jeg at jeg har forstått dette her. Takker for all hjelp og alle inspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå