Spartapus Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Hva? Jeg snakker om mat! Send de pengene dere har til overs, mat folk som ikke har mat, så tar vi de problemene som går på lang sikt etterpå. Og hvis du virkelig hater afrikanere så mye at du ikke kan ofre en hundrelapp til å mate spebarn, så vil jeg ikke vite av dere. Jeg forstår at du er oppdratt med de moralske overbevisningene som de fleste av oss er oppdratt med, som blant annet involverer at det er kritikkverdig å ignorere barn som dør av sult. Men har du noengang forsøkt å stille spørsmålstegn ved verdiene de fleste av oss så ukritisk svelger? Hvis man kaster til side religiøse ideer om rett og galt og kun operer på et rasjonelt plan, blir det svært vanskelig å argumentere for denne typen veldedighet. Det kaster ingenting av seg, det forverrer problemene på sikt og skyver dem foran oss. Den eneste løsningen er at landet enten blir produktivt nok til å støtte befolkningsstørrelsen, eller at befolkningsstørrelsen reduseres i den grad at den samsvarer med produktiviteten. Det er forøvrig helt normalt at pattedyrbestanden reguleres med sult ift de tilgjengelige ressursene. Iom vi er mennesker er vi predisponert for å sympatisere når det skjer med andre mennesker, men rasjonelt sett er det vanskelig å argumentere for at det er mer prekært når et menneske dør av sult enn når en blomst dør av tørke. 1 Lenke til kommentar
Salvo Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Men hva var poenget ditt igjen sa du? Poenget var at argumentet ditt var ugyldig. Nå prøver du deg på en annen konklusjon, selv om du innrømmer at du ikke kjenner fakta i saken. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Men hva var poenget ditt igjen sa du? Poenget var at argumentet ditt var ugyldig. Nå prøver du deg på en annen konklusjon, selv om du innrømmer at du ikke kjenner fakta i saken. Hvilke fakta var det ikke jeg kjente til?? 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Hva? Jeg snakker om mat! Send de pengene dere har til overs, mat folk som ikke har mat, så tar vi de problemene som går på lang sikt etterpå. Og hvis du virkelig hater afrikanere så mye at du ikke kan ofre en hundrelapp til å mate spebarn, så vil jeg ikke vite av dere. Jeg forstår at du er oppdratt med de moralske overbevisningene som de fleste av oss er oppdratt med, som blant annet involverer at det er kritikkverdig å ignorere barn som dør av sult. Men har du noengang forsøkt å stille spørsmålstegn ved verdiene de fleste av oss så ukritisk svelger? Hvis man kaster til side religiøse ideer om rett og galt og kun operer på et rasjonelt plan, blir det svært vanskelig å argumentere for denne typen veldedighet. Det kaster ingenting av seg, det forverrer problemene på sikt og skyver dem foran oss. Den eneste løsningen er at landet enten blir produktivt nok til å støtte befolkningsstørrelsen, eller at befolkningsstørrelsen reduseres i den grad at den samsvarer med produktiviteten. Det er forøvrig helt normalt at pattedyrbestanden reguleres med sult ift de tilgjengelige ressursene. Iom vi er mennesker er vi predisponert for å sympatisere når det skjer med andre mennesker, men rasjonelt sett er det vanskelig å argumentere for at det er mer prekært når et menneske dør av sult enn når en blomst dør av tørke. Wow, jeg trodde jeg var kynisk. Jeg håper dette er noe du skriver på et forum for å gjøre et poeng og ikke noe du faktisk tenker når et familiemedlem går sulten en dag. Uansett, faktum er at verden som helhet er langt mer gavmild enn dere på dette forumet, så jeg regner med at FN og andre institusjoner kommer til å stille opp og gjøre jobben. Etterpå er jeg helt enig i at Somalia som både nasjon og stat er et elendig eksempel på politikk, religion, samfunn og så videre, og trenger en sterk leder, en invasjon, eller i det minste en jævlig god regnskur... Lenke til kommentar
Salvo Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Hvilke fakta var det ikke jeg kjente til?? Sukk. Du skriver jo selv at du ikke har sett tall på innvandreres helse ... Jeg har ikke tilgang til tallene her, men det som er helt klart er at det er stor forskjell mellom innvandrergrupperingene. Pakistanerne sliter med tradisjonelle vestlige livsstilssykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer og overvekt. Vietnamesere har mye mindre av det og er godt mulig sunnere enn nordmenn. Det meste er kostholdsrelatert for begge grupper. Du må gjerne forsøke å komme med en generell konklusjon om folkehelsas påvirkning fra innvandring, men bør du ikke sette deg inn i materien først? Da slipper du å måtte forholde deg til pirkete Salvoer 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Wow, jeg trodde jeg var kynisk. Jeg håper dette er noe du skriver på et forum for å gjøre et poeng og ikke noe du faktisk tenker når et familiemedlem går sulten en dag. Jeg vet ikke om det er mer kynisk å ikke bry seg når folk i fjerne land dør av tørst, eller å ikke bry seg når blomstene i ens hage gjør det samme. Jeg tenker at det er mindre kynisk å sidestille alle livsformer, enn å prioritere én fremfor alle andre. Selvfølgelig gjør det vondt iom vi er skrudd sammen for å sympatisere med de som er genetisk likest oss selv, men følelser må overstyres hvis man skal leve etter rasjonelle vurderinger. Jeg vil aldri ignorere et familiemedlem. Det er helt klare fordeler med å ta seg av sin familie, da det er det viktigste nettverket ethvert menneske har. Mennesker uten sterke familienettverk går inn i livet med et stort handicap og vil som en hovedregel ikke lykkes like godt. Det samme gjelder i mindre grad vennenettverk og profesjonelle nettverk, som man også har alt å tjene på å vedlikeholde. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Uansett, faktum er at verden som helhet er langt mer gavmild enn dere på dette forumet, så jeg regner med at FN og andre institusjoner kommer til å stille opp og gjøre jobben. Etterpå er jeg helt enig i at Somalia som både nasjon og stat er et elendig eksempel på politikk, religion, samfunn og så videre, og trenger en sterk leder, en invasjon, eller i det minste en jævlig god regnskur... Somalia trenger ikke en sterk leder, men nye idéer. Det gjelder for øvrig resten av verden også. Med nye idéer kan vi kanskje slippe denne hungersnøden. Men inntil videre er det sånn at vi ikke vil få nevneverdige bedringer i verdenssamfunnet med pengedonasjoner til Afrika. Vi må destruere vestlige banker fremfor noe annet. Endret 21. juli 2011 av Magnusjs Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 To problemstillinger: 1. Hva har vi å tjene på å destruere vestlige banker? 2. Hvorfor er det nødvendig at verden er fri for hungersnød? Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) 1. Vi slipper å kontrolleres og manipuleres av dem. Bankene har en uendelig makt, og styrer verden. Ingen banker - økt frihet. Men så var innlegget mitt heller rettet mot det at vestlige banker pumper ut penger til de afrikanske diktatorene. 2. Spør innvandringsmotstanderne. Mange flyktninger som kommer til Norge fra afrikanske land. De er lykkejegere, på samme måte som du og jeg er det. Men for deres del er det i større grad et spørsmål om videre eksistens. Klart de kommer til Norge, her verken sulter man eller blir bombet. Med økt frihet og stabilitet i de landene med størst emigrasjon, vil også emigrasjonen minke. Og det har VI ansvaret for, fordi det er vi som stjeler fra dem hver gang de prøver å bygge seg opp. Så samarbeider vi med folk som Mugabe, sånn at de med makt i disse landene ikke blir sinte og sure på oss. Ideelt sett hadde det vært null innvandring til Norge. Rett og slett fordi vi har våre røtter her, mens en afghaner eller liberianer IKKE har det. Men vi kan ikke klandre disse menneskene for deres vilje til å ønske å leve. Og den beste måten å bli kvitt dette innvandringsproblemet på, er å la være å senke levestandarden på deres egne landområder. Mengden ikke-europeiske innvandrere er et resultat av vestens syke imperialisme fremfor noe annet. La oss heller stoppe dette gjennom fredstiltak - for det å spre hat og rasisme er ikke løsningen. Endret 21. juli 2011 av Magnusjs 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Takk, det var argumenter jeg kan relatere til. Man kan selvfølgelig si at det er kun oss selv som har gjort asyl til en rett og dermed skutt oss selv i foten, men jeg tror det er en stund til det blir politisk klima for å ta asylordningen i sin helhet opp til vurdering, og frem til da kan det være greit med tiltak som minsker uønsket innvandring. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Hvilke fakta var det ikke jeg kjente til?? Sukk. Du skriver jo selv at du ikke har sett tall på innvandreres helse ... Jeg har ikke tilgang til tallene her, men det som er helt klart er at det er stor forskjell mellom innvandrergrupperingene. Pakistanerne sliter med tradisjonelle vestlige livsstilssykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer og overvekt. Vietnamesere har mye mindre av det og er godt mulig sunnere enn nordmenn. Det meste er kostholdsrelatert for begge grupper. Du må gjerne forsøke å komme med en generell konklusjon om folkehelsas påvirkning fra innvandring, men bør du ikke sette deg inn i materien først? Da slipper du å måtte forholde deg til pirkete Salvoer Skjønner ikke noen ting av ditt poeng jeg... Jeg har da ikke nektet eller benektet din påstand om innvandrernes helse, men uttalt at jeg ikke kjenner til tallene... Det var DU som sa her at nordmenn generelt sett hadde bedre helse enn andre folkeslag... Og da svarte jeg her at [...] vi med andre ord kunne konkludere med at vi ikke importerte "russiske kaviar" av ypperste klasse sånn helsemessig [...] Du kan ikke få begge deler vel? Først si at nordmenn har bedre helse enn andre, for så i neste åndedrag si det motsatte eller at jeg har benektet påstanden. Jeg bare konkluderte ut i fra det du sa jeg og har ikke noe informasjon som tilsier at det du sa var feil... Mulig du misforsto meg, men mine tall er i alle fall hentet fra Nasjonalt Folkehelseinstitutt, Migreneforbundet, Reseptregisteret, Norsk revmatikerforbund, Kreftregisteret, Sintef Helse, Astma- og allergiforbundet, Norges Handikapforbund, Norsk Psoriasisforbund, Landsforeningen- for hjerte- og lungesyke, Helsedirektoratet. Så hva var poenget ditt igjen sa du? 1 Lenke til kommentar
Salvo Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Så hva mente du egentlig med dette innlegget? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Slik jeg forstår det at den nordiske rasen ikke er så motstandsdyktig som vi vil ha det til. Spørsmålet er om den dermed er spesielt bevaringsverdig... Geir Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Det er ikke mye som er mere verdifult enn det å kjempe for eksistensen til sitt eget folk. Selvsagt er vår rase mere bevaringsverdig enn andres, det er jo trossalt vår egen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg ser det ikke slik. Når jeg er død, hva betyr det hvilken rase som befolker jorden? Hvorfor skulle det bry meg om mine barnebarn er den ene eller andre rasen? Det viktige er vel at de som befolker den lever i sameksistens med hverandre og med naturen, slik at de får et godt liv. Ellers kan rasene blande seg så mye de vil, så lenge det ikke skjer under tvang. Geir 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Enig. Hvis min (teoretiske) datter gifter seg med en alien fra planeten Pluto (It's a planet, god damned it!) og starter en ny hybrid-rase betyr det ingenting for meg. Mine barnebarn er fremdeles mine barnebarn, og deres superkrefter vil være jævlig praktiske å ha når jeg er 80 og trenger hjelp til å måke oppkjørselen... Lenke til kommentar
FredTrump Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 hybrid-rase? En blandings generasjon mener du? Det finnes bare en rase. Neanderthal og eructus er døde for lengst, selv om noen i tråden tenker som dem fremdeles. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg tror ikke du forsto undertonen av ironi i mitt innlegg... Lenke til kommentar
Salvo Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Det finnes bare en rase. Neanderthal og eructus er døde for lengst, selv om noen i tråden tenker som dem fremdeles. Ikke snakk nedsettende om våre slektninger Neanderthalerne 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Hvis alle sammen utvandret fra Afrika på ett eller annet tidspunkt, og forfedrene våre var "negere", så er vi her i nord hvite fordi? Fordi vi har oppholdt her så lenge at vi er tilpasset etter hvor vi bor... Å snakke om flere raser og så videre, er å vise frem at man mangler kunnskap om evolusjon og utvikling. Vigrid har jo gått så langt at de har påpekt at de norrønske gudene skapte vår ætt og vårt folk her i norden, mens andre guder har skapt andre "raser" andre steder i verden. ...Latterlig ikke sant? Her er et jævlig godt argument mot argumentet som går på at mennesket er delt inn i flere raser: http://www.uio.no/fo...1/hudfarge.html Vandring endret hudfargeMenneskenes vandringer kan kartlegges ved å se på gener. Noen mennesker har vandret rett østover fra Afrika mot Indonesia, hele tiden holdt seg i tropene og beholdt sin mørke hudfarge. Andre vandret nordover. Dette har forekommet flere ganger, og hver gang har huden deres lysnet. Dette har skjedd for at de skulle få nok D-vitamin. Hvit hud trenger bare en sjettedel så mye sol som svart hud trenger for å lage nok D-vitamin. Solens helsevirkning understrekes av at flere ulike mutasjoner har gitt lys hud. Lyse asiater har andre mutasjoner enn europeere. Innvandrere med mørk hud møter den dag i dag det samme problemet når de kommer til vårt solfattige land. Alvoret av D-vitaminmangel vises ved at rakitt, «den engelske syke», kom i kjølvannet av den industrielle revolusjonen, og var i 250 år en svøpe i storbyene der lite sol slapp til og barn og voksne arbeidet innendørs. Opptil 80 prosent av barna i byene ble syke. Hudfargen ivaretar altså balansen mellom D-vitaminproduksjon og folatnedbrytning. I grove trekk stemmer hudfargen til en befolkningsgruppe med solstrålingen på stedet det den bor, og hvor lenge de har bodd der. Vi kan følge hudfargeforandringene under menneskenes ferd nordover mot Øst-Asia, over Beringstredet og sørover helt mot ekvator på det amerikanske kontinentet. Der har huden ennå ikke rukket å bli helt mørk. De 15000–20.000 årene indianerne har vært der, er for kort tid. Eskimoene ble igjen på veien, men beholdt litt mørkfarge fordi de spiste D-vitaminrik sjømat. Kosten gjorde at hvit hud ikke var livsnødvendig for dem. Dersom dette stemmer, så vil alle som oppholder seg lenge nok her, bli like hvite som de som bor her fra før av... Det er jo ikke slik at det ble skapt to raser; en svart og en hvit.... Så å påstå at vi her i norden er en annen "rase" enn "mørkhudede" fra andre land, det er bare ren og skjær uvitenhet og dumskap... Endret 21. juli 2011 av turbonello Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg