Shruggie Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Kremt. http://www.udi.no/Se...for-asylsokere/ Det er faktisk vanskelig for asylsøkere å få arbeidstillatelse, langt mindre en faktisk jobb. Endret 18. juli 2011 av tofagerl Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Det er faktisk vanskelig for asylsøkere å få arbeidstillatelse, langt mindre en faktisk jobb. Daaaakar..! Da er det jo helt greit at de stjeler, langer dop og voldtar. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Helt klart.. dette er sannsynligvis roten til mye uro.. MEN !! Skal denne gruppen prioriteres fremfor andre i arbeidsmarkedet og hvordan skal språkproblematikk løses... Ikke minst, hvordan skal man vite at de ikke stikker av eller egentlig er etterlyste massemordere fra før.. ? Det burde være gratistilbud i språkopplæring. Det er jo tross alt mye å tjene på samfunnsøkonomisk ved at folk lærer seg norsk, og dermed også kan gjøre en bedre jobb, ta videreutdanning etc. Det er det vel allerede vil jeg tro... Altså gratis for dem, ikke for Norge... Men at de er på et mottak i første omgang er jo fordi de ikke er "klare" eller kan bli borgere i norge.... Er det ikke litt rart å plutselig gi dem "like" rettigheter/muligheter som norske borgere eller dem som faktisk allerede går arbeidsløse... Hvordan og hvorfor skal vi prioritere en gruppe som ikke engang kan dokumentere hvor de kommer fra eller høyst sannsynlig skal sendes hjem igjen?? Skjønner ikke logikken min kjære Decline.... hva med å heller sette fokus på dem som faktisk har fått muligheten til å bli og som bor i blant oss... Vi klarer jo ikke gi alle dem jobb engang... hvordan skal vi kunne ta enda flere?? 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Det er en tenkt problemstilling basert på ideen om at vi alle spiser av den samme kaken. Det er ikke snakk om å gi asylsøkere jobb, det er snakk om å gi dem tillatelse til å jobbe. Flere bakere betyr flere kaker. Arbeidsløsheten i Norge er forsvinnende liten, så liten at vi er i ferd med å prise oss ut av konkurransen. Drøyt 3% i skrivende stund, sammenlignet med over det dobbelte i Danmark og Sverige, 10% i EU i snitt og like mye i USA. Selv Japan har 5% arbeidsledighet, nesten uten innvandring. Jeg er helt enig med Decline, ut fra den kjente tesen at "lediggang er roten til alt ondt". Vi har alt å vinne og ingenting å tape på at disse får muligheten til å jobbe og integrere seg. Geir Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg er helt enig med Decline, ut fra den kjente tesen at "lediggang er roten til alt ondt". Vi har alt å vinne og ingenting å tape på at disse får muligheten til å jobbe og integrere seg. Er vel ingen som er uenig i den biten, men jeg ser bare ikke helt hvorfor og hvordan en skulle prioritert dette... At vi har liten arbeidsledighet har lite med saken å gjøre. Slik jeg ser det har du kun ett valg, lage nye jobber slik at du ikke tar jobber fra andre... Men tror at dette ville kostet mer enn det smakte.. Hva skal de bruke pengene på?? De får jo dekket husly og all mat av staten.. Da måtte de betale for dette selv da... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Jobbene finnes. Det er til en hver tid ledige jobber her i landet. 14 000 av dem bare på Finn Jobb for øyeblikket. Og den typen arbeid den vanlige asylsøker vil være kvalifisert for er neppe den som nordmenn flest står i kø for å ta. Det er flere bransjer som sliter med å få folk, spesielt i utkant-Norge. Om asylsøkere får jobb der, så gir vi dem en lokal forankring og mindre incitament til å trekke til Oslo. Og en asylsøker som har lov til å jobbe vil betale skatt, en som ikke har lov til å jobbe må gjøre det svart. Geir 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg er helt enig med Decline, ut fra den kjente tesen at "lediggang er roten til alt ondt". Vi har alt å vinne og ingenting å tape på at disse får muligheten til å jobbe og integrere seg. Geir Det er ikke riktig. Norge har veldig mye å tape ved å la dem jobbe. Det er fordi det vil komme langt flere. Selv hvis asylsøknaden din feiler, så har du forsatt tjent masse penger. Noen vil sikkert komme tilbake igjen under et annet navn. Det vil undergrave asylsystemet fullstendig og skade den norske økonomien. Trenger vi arbeidskraft så kan vi ha arbeidsinnvandring. 1 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Det vil undergrave asylsystemet fullstendig og skade den norske økonomien. Trenger vi arbeidskraft så kan vi ha arbeidsinnvandring. De voldtar ikke i like stor grad og eller driver med like mye kriminalitet som således kan berike vår kulturelle egenart og er derfor ikke ønsket... De ville jo heller ikke belaste vårt kommunale budsjett i særlig grad ettersom de får jobb og deres skattepenger er også uønsket. Blir ikke arbeidsplasser innen sosial og politi osv av slikt.. nei gud bedre... få inn dem som koster flesk og som ingen andre land vil ha i stedet.. Vi er bunnen av bøtta hvor alle andre har silt ut gullet.. Vi tar alt ^^ Lenke til kommentar
Hkkkooe Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Booombe!!! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10088338 1 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 HAHAHA... ja der ser vi hvor dumme vi er.. følte meg litt som den kua på bunnen av artikkelen du lenket til.. hihi Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Det er ikke riktig. Norge har veldig mye å tape ved å la dem jobbe. Det er fordi det vil komme langt flere. Selv hvis asylsøknaden din feiler, så har du forsatt tjent masse penger. Noen vil sikkert komme tilbake igjen under et annet navn. Det vil undergrave asylsystemet fullstendig og skade den norske økonomien. Trenger vi arbeidskraft så kan vi ha arbeidsinnvandring. Det problemet får vi løse ved å gjøre det strengere å komme inn, og ved å være mer effektive med å få sent de ut som ikke hører hjemme her, ikke ved å behandle dem som dritt når de først er her. Det er bare å be om bråk. Det er ikke primært snakk om hvorvidt vi trenger arbeidskraften, men at vi har en masse mennesker gående uten noe fornuftig å gjøre på. Hvorfor importere arbeidskraft når vi har folk som ønsker å jobbe men ikke får lov? Geir Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Det problemet får vi løse ved å gjøre det strengere å komme inn, og ved å være mer effektive med å få sent de ut som ikke hører hjemme her, ikke ved å behandle dem som dritt når de først er her. Det er bare å be om bråk. Så du vil innføre visumplikt ja... Sikkert ikke dumt å ha første skanse på flyplassene i hulahula landene Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Så du vil innføre visumplikt ja... Sa jeg det? Geir Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Så du vil innføre visumplikt ja... Sa jeg det? Det er en direkte konsekvens av å behandle en søknad FØR de kommer, eller å gjøre det strengere å komme inn som du skrev. uenig? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Nja. Vi kan starte med å fortelle flyselskapene at folk uten papirer ikke kommer inn og vil bli returnert på flyselskapets regning, slik de gjør i USA og andre land. Da vil vi nok slippe en god del. Og kunne avvise flere ved ankomst eller etter en kortvarig asylbehandling. Visumplikt er én metode, men ikke en nødvendig følge av ønsket om strengere adgangskontroll. Og vanskelig å innføre uten at vi forlater Schengen-samarbeidet, siden de fleste kommer via et annet europeisk land på sin ferd. Jeg er ikke helt uenig med deg, jeg bare reagerte på at du la ord i munnen på meg. Du kunne sagt "Det betyr vel å innføre visumplikt?" Du får ta ansvar for dine egne slutninger... Geir Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Nja. Vi kan starte med å fortelle flyselskapene at folk uten papirer ikke kommer inn og vil bli returnert på flyselskapets regning, slik de gjør i USA og andre land. Da vil vi nok slippe en god del. Og kunne avvise flere ved ankomst eller etter en kortvarig asylbehandling. Høres forlokkende ut.. Jeg er ikke helt uenig med deg, jeg bare reagerte på at du la ord i munnen på meg. Du kunne sagt "Det betyr vel å innføre visumplikt?" Du får ta ansvar for dine egne slutninger... Godt poeng forsåvidt Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Dette med innvandringspolitikk har egentlig aldri gjort et særlig stort preg på meg, før jeg fikk gått igjenom det meste i denne tråden, og forstått faktisk hvor ille situasjonen, vi befinner oss i, er. Det er åpenbart noe som ikke fungerer her til lands, og når du stadig hører om innvandrere som liker seg bedre i fengsel fordi de både for penger og god mat, i forhold til hva de gjør som frie mennesker, blir du så grenseløst irritert. Ble ikke noe mindre irritert her om dagen når en ung gutt på sikkert 16-17 år kom bort til meg og lurte på om han kunne låne 100 kr. Jeg svarte "Hvorfor skal jeg låne deg så mye som ett øre når jeg vett hundre prosent sikkert at jeg ikke får dem tilbake" Svaret hans var et spytt på brystet mitt. Like før jeg fløy på fyren, men hadde ikke lyst til å havne opp i noe som helst bråk. Ting som dette, voldtektert og andre lovbrudd gir dem et dårlig rykte, hele gjengen uansett hvor få prosent her til lands som klarer å oppføre seg rikktig og følge våre normer innenfor kultur. Til slutt har jeg tenkt mye på hvordan Norge kommer til å se ut om 40 - 50 år. Er jo ingen ting å skjule at en normal muslimsk familie, føder 3-5 barn, altså fler en Norske familier. Vet ikke hvor mye lengre jeg holder ut her til lands, med den politikken som føres nå til dags. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Skjønner ikke hvorfor folk er så livredde for å få flere utlendinger til landet. Om vi endrer innvandringspolitikken på en konstruktiv måte til å få folk ut i arbeid og inn i lokalsamfunnene, har det ikke noe å si hvor mange det er. Problemene er når man samler folk i asylhus og i sosialboligene i Oslo Øst (ingen sosialboliger på vestkanten gitt, hmm). Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Det problemet får vi løse ved å gjøre det strengere å komme inn, og ved å være mer effektive med å få sent de ut som ikke hører hjemme her, ikke ved å behandle dem som dritt når de først er her. Det er bare å be om bråk. Det er ikke primært snakk om hvorvidt vi trenger arbeidskraften, men at vi har en masse mennesker gående uten noe fornuftig å gjøre på. Hvorfor importere arbeidskraft når vi har folk som ønsker å jobbe men ikke får lov? Geir At de ikke får tatt betalt arbeid er ikke å behandle dem som dritt. Vi bruker over en million kroner på hver av dem, da kan de ikke forvente å få gjøre hva de vil. En ide kan være å la dem jobbe, men for langt lavere summer. F.eks. at de ikke får lov til å tjene mer enn 10 kroner timen og hvis de ikke jobber så tjener de ingenting. Du sier at vi får løse det problemet med å bli strengere. Men tror du Norge blir langt strengere over natten? I tilegg koster det penger å ha dem på asylmottak. Du gjør en alvorlig feil. Du har tenkt altfor mye på hva som moralskt riktig og galt, og altfor lite på hva slags konsekvenser det blir. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 18. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2011 Skjønner ikke hvorfor folk er så livredde for å få flere utlendinger til landet. Om vi endrer innvandringspolitikken på en konstruktiv måte til å få folk ut i arbeid og inn i lokalsamfunnene, har det ikke noe å si hvor mange det er. Problemene er når man samler folk i asylhus og i sosialboligene i Oslo Øst (ingen sosialboliger på vestkanten gitt, hmm). Jeg tar gjerne imot flere utlendinger. Men de må være oppegående, selvstendige, produktive, og tilegne seg norske normer og verdier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg