Gå til innhold

Tips til laptop og skriver/scanner/kopimaskin, maks 10.000 kr

Grogg

Anbefalte innlegg

Min mor skal kjøpe seg laptop, samt printer som også kan scanne og kopiere.

Krav til laptop:

* Kvalitet er viktig, mamma vil ha en laptop som fungerer bra, og som det ikke er mye tull med

* Vi tror at skjermstørrelse 15-17" er passende. Mer blir vel for tungt og stort, mindre tror jeg kan bli for lite og hardt å lese

* Batterilevetid og vekt er ikke det viktigste, ettersom laptopen vil bli brukt mest hjemme

* Num pad er et pluss, men absolutt ikke et avgjørende krav

* Den må være god nok til å takle Photoshop, samtidig som man er inne på f.eks. flere nettsider, Word og andre programmer

* Må ha HDMI-inngang

* Må kunne kjøpes i butikk, ikke over nettet (bor i Bærum, så har flere butikker å velge mellom)

* I tillegg vil mamma ha Microsoft Office. Pleier dette å være inkludert når man kjøper laptop, eller kommer det utenom?

Krav til printeren:

* Skal som sagt kunne scanne og kopiere og

* Må kunne printe fint i farger (f.eks. barnetegninger og noen bilder på vanlig- og fotoark, men ikke til proffbruk, bare vanlig familiebruk)

* Størrelse er ikke viktig, den trenger ikke å være superliten

* Må kunne kjøpes i butikk, ikke over nettet (bor i Bærum, så har flere butikker å velge mellom)

I hvert fall, laptop, printer og Microsoft Office til sammen må koste maks 10 000 kr. Det er sikkert mange laptoper og printere å velge mellom utifra denne prisklassen og disse kravene, men det er så vanskelig for oss som ikke kan det å se hvilke laptoper som faktisk er gode, og hvilke som ikke er det. Og laptopen er viktigere at er god enn printeren.

Håper noen smarte sjeler der ute kan tipse oss! :) På forhånd, takk.

Endret av Lotielin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er hele pakken til under kr 7.000, men du skulle kjøpe det i vanlig butikk.

- En Acer eMachines G730ZG. Den vil duge meget bra for din mor, selv om det er en utgående modell. Det som er spesielt bra med den, er oppløsningen på den 17" skjermen som er på 1600x900. Det vil føles ganske perfekt for mor'n din.

- Har funnet en ganske dyr multifunksjons skriver fra Canon av typen MG 8150. Den har fått meget gode testskussmål fra dinside.no. Den koster her over kr 2.400, men du kan få en god Epson eller Canon multifunksjonskriver fra kr 14-1500 og få omtrent like gode skrivere.

- Microsoft Office pakke her til knappe tusenlappen.

Der har du hva du/dere har å gå på av priser. Regn med å betale nærmere kr 6.000 og kanskje enda mer for en 17" bærbar PC med like høy oppløsning i butikk.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Hele den pakken skal man få for kr 6.686. Den Office pakken som jeg har lagt inn, er om ikke maskinen er forhåndslevert med Office, men det er den, og da blir den pakken kr 200 billigere.

Her er en annen multifunksjonsskriver fra Epson som er like god, og kanskje bedre. Da er enda over kr 100 spart.

Lenke til kommentar

Hvorfor fysisk i butikk?

Komplett.no ligger på 11 plass på Norges Kundebarometer (tall fra 2010) og er i mine øyne sikkrere å handle fra enn noen fysisk butikk jeg veit om fordi de har den beste kundeservicen av elektronikkbutikker her i landet.

tv2 hjelper deg har skrevet denne artikkelen om det å handle med kredittkort på nett:

Trygg netthandel er utvilsomt viktig, og et kredittkort vil beskytte deg mot svindlere og eventuelle konkurser, fordi du er forsikret når du betaler med kredittkort. Du tar altså ingen personlig risiko på noen av dine netthandler! Her lærer du hvordan du beskytter deg selv, helt gratis.

Elkjøp er for eksempel komplett inkompinent i mine øyne og alle i min familie har hatt dårlige erfaringer med dem, på den andre siden har jeg bare hørt om gode erfaringer fra komplett.no.

Elkjøp ligger forresten på 155 plass på Norges Kundebarometer!

Om du bestiller på komplett.no før klokken 9 hverdager, kan varen(e) hentes på Jernia i Borgenveien 42, Vinderen, 0370 Oslo klokka 3 samme dag.

God datamaskin med allle kravene dine innfridd: 6.995

Flere tester av datamaskin, score 84/100

Office 2010 selges som tilbehør til denne maskinen for 719 spenn

Multifunksjonsskriver: 1.595 spenn.

Test fra tv2 hjelper deg av Multifunksjonsskriver, andreplass med samme score som førsteplass.

Flere tester av Multifunksjonsskriver, score 97/100

6 995 + 719 + 1 595 = 9 309

Noen bedre?

Lenke til kommentar

Maskin Protest foreslår er "grei nok" til office og internet, men den kommer til å slite dersom modern din skal kjøre noe mer avansert enn photoshop 7.

CPU benchmark for Protest sin maskin: Intel Pentium P6100 @ 2.00GHz: 1527 poeng, 417 plass

CPU benchmark for min sin maskin: Intel Core i5 460M @ 2.53GHz: 2641 poeng, 221 plass

GPU benchmark for Protest sin maskin: Mobility Radeon HD 5470: 309 poeng, 300 plass

GPU benchmark for min sin maskin: Mobility Radeon HD 5650: 612 poeng, 166 plass

Dersom modern din bare skal bruke office 2007 og photoshop 7, gå for Protest sin og spar 3000.

Dersom modern din skal bruke office 2010 og noen nyere versjoner av photoshop, trenger hun mer prosessorkraft og skjermkortkraft, og min maskin er da et bedre alternativ.

Endret av fiberkanin
Lenke til kommentar

Når det gjelder Photoshop, så er det mange som mener Photoshop Elements og litt justeringer av JPEG bilder, mens seriøs Photoshoping kan være å kjøre 1000 RAW filer i batch, osv. Altså Photoshop kan være mangt. Vi som jobber litt mer seriøst med PS, vi har også dedikerte skjermer som gjerne koster fra kr 6.000 og oppover til gjerne til kr 20.000 i tillegg.

Jeg vet ikke i hvilken kategori moren din er, men jeg regner med at hun er i første kategori, og at hun ikke vil trenge noe mer maskin enn den jeg la inn. Jeg er dog helt enig i det "fiberkanin" skriver her om hvilket bruksområder som de to eksempelmaskiene duger til. Det som jeg dog mener er viktig, er oppløsningen på skjermen. Gå ikke for noe annet enn 1600x900 oppløsning på skjermen, enten det er 15" eller 17" bærbar.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips dere, dette kommer veldig godt med!!

Årsaken til at hun helst vil kjøpe i butikk er for å slippe å styre med posten hvis man trenger å sende laptopen til reparasjon. Jeg har måttet sende inn min laptop til Komplett 2 eller 3 ganger, og det er litt styrete. Men jeg skal prøve å legge inn et godt ord for Komplett likevel, hvis man sparer flere tusenlapper på å handle der :)

De to Acer-maskinene dere har linket til, vet dere hvordan de er når det gjelder støy? Jeg har hittil ikke klart å finne noen tester som sier noe om det. Eller er ikke viftestøy et problem blant dagens laptoper?

Det blir vel sikkert Office 2010 siden det er det nyeste. Photoshop derimot, der er det sikkert ikke så nøye. Jeg bruker Photoshop CS3 på maskinen min og synes det fungerer supert til det jeg bruker programmet til, og mamma kommer garantert ikke til å bruke Photoshop til noe mer avansert enn hva jeg gjør (dvs. redigere vanlige digitalbilder, endre skarphet, lysforhold, fjerne forstyrrende elementer osv.).

Noe jeg glemte å si, er at det kan hende maskinen etter hvert skal brukes til å se filmer på. Altså kobles til TV (når de til slutt bytter ut den sikkert 15 år gamle TV-klumpen og får seg flatskjerm..tongue.gif).

Endret av Lotielin
Lenke til kommentar

Tusen takk for tips dere, dette kommer veldig godt med!!

Årsaken til at hun helst vil kjøpe i butikk er for å slippe å styre med posten hvis man trenger å sende laptopen til reparasjon. Jeg har måttet sende inn min laptop til Komplett 2 eller 3 ganger, og det er litt styrete. Men jeg skal prøve å legge inn et godt ord for Komplett likevel, hvis man sparer flere tusenlapper på å handle der :)

De to Acer-maskinene dere har linket til, vet dere hvordan de er når det gjelder støy? Jeg har hittil ikke klart å finne noen tester som sier noe om det. Eller er ikke viftestøy et problem blant dagens laptoper?

Det blir vel sikkert Office 2010 siden det er det nyeste. Photoshop derimot, der er det sikkert ikke så nøye. Jeg bruker Photoshop CS3 på maskinen min og synes det fungerer supert til det jeg bruker programmet til, og mamma kommer garantert ikke til å bruke Photoshop til noe mer avansert enn hva jeg gjør (dvs. redigere vanlige digitalbilder, endre skarphet, lysforhold, fjerne forstyrrende elementer osv.).

Noe jeg glemte å si, er at det kan hende maskinen etter hvert skal brukes til å se filmer på. Altså kobles til TV (når de til slutt bytter ut den sikkert 15 år gamle TV-klumpen og får seg flatskjerm..tongue.gif).

Det er ingen som tester lydnivået på datamaskiner såvidt meg bekjent, men en grei måte å unngå at maskine bråker, er å ha en maskin som er såpass god at den aldri trenger å jobbe så hardt at den begynner å bråke.

Kort sagt: jo kraftigere maskin, jo større oppgaver må til før den begynner å bråke.

Men om hun MÅ ha den Acer'n jeg fant til henne, er ikke sikkert, men det vil absolutt hjelpe mot støy og varme at maskinen har "litt å gå på" før den må sette luftanlegget på full guffe bare for å sjekke mailen. =P

Vil du for eksempel risikere at maskinen må kjøre viftene på 110% bare for å kunne se en dvd-film?

Nuvel, jeg er typen som kjøper "det beste" når jeg skal ha ny maskin, fordi det da blir lengre til neste gang jeg må oppdatere, så se på det som en investering.

Teknologien på datafronten tar kvantesprang hver måned, og om 2 måneder får du en maskin som er dobbelt så rask til samme prisen. ;)

Endret av fiberkanin
Lenke til kommentar

Fiberkanin, jeg ser poenget ditt ja :) Og selv om pris vanligvis er viktig, så er det slik at i dette tilfellet gjør det ikke så mye om totalprisen blir ganske nærme 10 000. Så hittil synes vel mamma og jeg at pakken du kom med er mest aktuell.

Maxopp: Høres bra ut!! :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...