Gå til innhold

[Løst] Ny LED-TV viser ikke hele bildet

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en ny TV, en Samsung 3D LED UE40C7000. Skjermen viser ikke hele bildet slikt det skal.

Venstre og høyre kant mangler 1-2cm med bilde. Jeg har dette problemet med både digital HD dekoder fra Canal Digital og min Samsung Blu-ray spiller.

Jeg har prøvd å stille inn bildet på skjermen uten at jeg får vist det som mangler. Har valgt både 16:9, 4:3, Zoom og skjermtilpassing.

Kan dette være et problem med selve TVen? Det er ikke mye det er snakk om, men kanal logo, enkelte undertekster og manglende tekst. I stad på TV2 når været kom frem stod det kun oppført "æret", altså V manglet.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dekoderen (digitalboksen) må være innstillt til å vise 16:9 bildeformat. Det samme må være innstilt på TV'en. (Eller auto, hvis man har det).

I tillegg er det noe som heter overscan - dette må være avslått på TV'en, hvis ikke går du glipp av 5% eller mer av bildet, i kantene. Hvor du finner disse innstillingene på dekoder/TV kan jeg ikke hjelpe deg med, dessverre.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Dekoderen (digitalboksen) må være innstillt til å vise 16:9 bildeformat. Det samme må være innstilt på TV'en. (Eller auto, hvis man har det).

I tillegg er det noe som heter overscan - dette må være avslått på TV'en, hvis ikke går du glipp av 5% eller mer av bildet, i kantene. Hvor du finner disse innstillingene på dekoder/TV kan jeg ikke hjelpe deg med, dessverre.

Både TVen og dekoderen er innstilt på 16:9. Skal undersøke angående overscan.

Fant noe som het kantforbedring. Prøvde å slå den av, men det hjalp ikke noe. Har nå gått gjennom alle instillingene på TVen og finner ingenting angående overscan.

Edit: Dersom jeg velger Screen Fit(Skjermtilpasning på norsk) så viser den mer av bildet, men likevel ikke alt.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

De forskjellige merkene bruker vel litt forskjellige begreper for hva som er overscan. Samsung hadde tideligere noe som het "just scan". Spørsmålet er hvor mye av bildet du ikke ser? De gamle crt tv-ene kappet store deler av bildet.

Enkelte videokameraer bruker fremdeles en ramme som indikerer "tv-safe".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...