Gå til innhold

Får ikke bootet fra USB


Anbefalte innlegg

Hei, jeg får ikke til å boote Linux fra USB minnepinne. Har forsøkt både med BackTrack 4 og PinguyOS 10.10, men maskinen booter bare opp Windows 7 som er på den interne disken selv om jeg setter boot fra USB i BIOS. Maskinen det gjelder er en 6 år gammel Dell Latitude, så tror dere at det er maskinen eller noe jeg gjør feil?

 

Bruker UNetbootin til å overføre ISO-bildet til en 16GB minnepinne. Har også forsøkt å bruke Universal USB Installer men også denne uten resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags maskin er Latituden du prøver å boote? Tips er vel å spørre google om noe slikt som "Dell Latitude xxx boot from USB" hvor xxx er modellnavnet (for eksempel "D520")

 

Prøv dessuten å ta ut harddisken og boot kun med USB kjeppen tilkoblet. Det er en god måte å forsikre deg om at det ikke bare er boot-rekkefølgen som stokker seg selv, og at maskinen klarer eller ikke klarer å boote fra USB i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Sjekk oppstartsrekkefølgen på hardiskene (ikke generell oppstartsrekkefølge).

 

Om jeg ikke utrykte meg klart nok: det er ofte en underordnet boot-rekkefølge i tillegg til den du først ser når du går inn i biosinstillingene.

 

Minnepinnen dukker sikkert opp på lista blandt de andre diskene du måtte ha tilkoblet samtidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På Dell kan du prøve å holde F12 inne når du slår på maskinen for å midlertidig endre bootrekkefølge. Har vært borti en Dell Latidude D610, og der fungerte det fint. Hvilken Dell-maskin gjelder det? Vil anta at en seks år gammel maskin støtter oppstart fra USB, men ikke alle eldre maskiner har støtte for dette ... vet ikke når dette ble vanlig å støtte.

 

@Marius E: Når jeg prøvde å lete frem informasjon angående å boote MacBook fra USB for en tid tilbake siden så det ikke ut til at dette er noe Mac støttet så veldig bra i motsetninger til andre bærbare. Vet ikke hvordan det er med nyere Mac.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...