Gå til innhold

Aktiv sykemelding. Noen som kan noe om dette?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå aktiv sykemeldt, jeg skal være det ut april. Jeg går du fysioteraput en gang i uken og formen er da litt variabel.

Jeg skal ha fri dagen jeg går til fysioteraputen og dagen etter, men vet noen hvem jeg skal si ifra til når jeg er borte? Gjør fysioterapauten dette eller er det noe jeg skal si til nav selv?

Vet dette er litt off topic, men var den nærmeste katigorien som passet.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som fungere best i en aktiv sykemelding er å avtale med jobben til hvilke tider du skal jobbe. Hvis du kommer og går som du vil blir det ekstremt uforutsigbart for arbeidsgiver og antagelig en massiv kilde til irritasjon.

Jeg gikk på aktiv sykemelding kjempelenge før jeg ble sykemeldt på fulltid og tilstanden min var så ustabil at arbeidsgiver måtte ansette en ny person for å erstatte meg.

Lenke til kommentar

Det som fungere best i en aktiv sykemelding er å avtale med jobben til hvilke tider du skal jobbe. Hvis du kommer og går som du vil blir det ekstremt uforutsigbart for arbeidsgiver og antagelig en massiv kilde til irritasjon.

Jeg gikk på aktiv sykemelding kjempelenge før jeg ble sykemeldt på fulltid og tilstanden min var så ustabil at arbeidsgiver måtte ansette en ny person for å erstatte meg.

Takktakk, men hvem skal jeg si ifra til? Skal jeg ta kontakt med Nav selv eller er dette noe arbeidsgiver gjør? Hvordan er det med utbetalig fra nav? Har aldri vært sykemeldt før så er ikke så sikker på hvordan dette virker :)

Lenke til kommentar

Er du og legen enig om hvor mye du skal jobbe? Isåfall så må du og arbeidsgiver ha en dialog på dette så dere får satt opp en plan om hvor mye og når du skal jobbe. Et lite tips er å ikke være dumsnill å ta på deg for mye, det kommer bare til å bite deg i ræva og du blir 100% sykmeldt. Begynn pent, det viktigste er at du blir frisk.

Det er arbeidsgiver som tar dialogen med NAV slik at de får tilbakebetalt for det tidsrommet du ikke er på jobb. Du mottar altså vanlig lønn fra arbeidsgiver og de får tilbakebetalt for den tiden du ikke jobber.

Ihvertfall var det slik det fungerte da jeg gikk på denne ordningen, men det er snart 6 år siden så det kan jo ha skjedd endringer siden den gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...