Pius Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hei, Idag fikk jeg vite at elever hadde fått en bot på 3000kr for å bruke Tor Project og gå inn på facebook på skolen i timen. Har de rett til dette, og er ikke 3000kr alt for mye som straff, siden de altså får nedsatt oppførsel? Ja, det er galt å gjøre dette, men 3000kr?.. Er ikke det litt for mye? Hvis man mister maskinene så koster det 5000kr, så skolen vil ha oss til å betale 60% av en laptop for at vi bruker Tor Project for å gå inn på sider de har blokkert. Har de rett til dette? Hilsen en litt sjokkert VGS elev Pius Lenke til kommentar
Erratum Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det er vel en kontrakt som er underskrevet, men dette høres i drøyeste laget. I det hele tatt å gi en bot er i drøyeste laget. 1 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Hvordan kan de bevise at de benyttet Tor til å nå Facebook? Det lurer jeg på, hele pointet med Tor er at det er ikke mulig å se. Men de bluffet sikkert. Er noe selve bruket av Tor som de reagerte til. Les litt i kontrakten deres i utlån av laptop. Står sikkert der ang straff. Men den straffen høres helt sykt ut. Skal en elev med sykt dyr PC måtte betale mer enn en som sitter på en billig en for å utføre samme sak? Rart. Endret 30. mars 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
Pius Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Kontrakten har vi ikke, fordi vi signerte den og leverte inn.. Nei, det er sant at de ikke vet hva man bruker tor til. Det var noen som ble tatt på fersken og de fikk bot og nedsatt oppførsel/orden (usikker), så måtte resten av klassen levere inn pcene og de som har tor på skole pcen vil få nedsatt oppførsel/orden (forsatt usikker..) og en advarsel første gangen og bot neste gang hvis jeg hørte riktig. EDIT: Jeg har selv ikke opplevd dette, men synes at en bot på 3000kr er veldig mye. Det hadde svidd nok med nedsatt orden/oppførsel og en bot på 500kr~1000kr. Skulle trodd at skolen var etter penger, siden ca.80% av alle klassene som jeg vet om har Tor på skole pcen. Dette vil de jo tjene veldig på.. Endret 30. mars 2011 av Pius Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 hør om du kan få lese kontrakten igjen, det har du vel krav på. Eller de elevene det gjelder da. Lenke til kommentar
Pius Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) @lillepy Det tørr jeg nesten ikke siden da jeg er så paranoid at jeg ser for meg at IT-avdelingen kommer til å sjekke pcen min også, og det kan bli problematisk siden jeg har tukla en del med den fordi IT-avdelingen er så lat... Endret 30. mars 2011 av Pius Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 laterlige regler... jeg har en hdd med bare win7 installert på som jeg setter i før noen sjekker pc'n for ting som vi ikke har lov og ha. =) Lenke til kommentar
Pius Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Skal en elev med sykt dyr PC måtte betale mer enn en som sitter på en billig en for å utføre samme sak? Rart. Det er altså noe jeg er frustrert over, vi har "nye" Dell pcer med Intel Celeron fra 2009/2010 som man må betale 5000kr for. Så har vi ca. 3 år ++ gamle HP og Dell pcer med AMD sempron etc. som er 5cm+ tjukke og freezer hvert femte minutt, og de må man også betale 5000kr for.. Fikk høre fra vennen min på en annen skole i samme fylke at det er "idiot" forsikring på maskinene. Så man kan jo evt. bare ta et par magneter og kose seg med hardisken eller kaste den i bakken et par ganger, og si at den ble sånn ved at man sklei i gangen på skolen og falt... Beklager eventuelle skrivefeil. Skole, jobb, og en haug med innledninger , innleveringer hjelper ikke med rettskrivingen, spesielt når man tenker delvis på flere språk. Endret 30. mars 2011 av Pius 1 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Kjøp din egen PC Ellers er det vanskelig å si noe spesielt om saken da trådstarter heller ikke har all informasjon, men har "hørt". Sett deg heller ned å les kontrakten du har underskrevet. Og såklart kan du få kopi av denne. Forresten er det dårlig (personlig) orden å skrive under på noe uten å sikre at du får en personlig kopi. Du har ingen kontroll på om den andre part endrer noe i kontrakten underveis, fordi du ikke har din egen kopi. Når det er nevnt kan bruk av Tor eller andre måter å lure en bedrifts sikkerhetssystemer i arbeidstid være oppsigelsesgrunn. Således er reaksjonen fra skolen lett. Og det er kanskje best en lærer først som sist.... Lenke til kommentar
Pius Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) @Thorsen Jeg er enig i det du sier, og jeg tok faktisk et kopi av kontrakten. Siden jeg faktisk tenkte at noe slikt kunne forekomme... (Men jeg er ikke så veldig flink til å "arkivere" papirene mine ) Når det gjelder å bruke egen pc er det nesten umulig, siden vi må levere oppgavene I timen til NETTBASERTE løsninger som fronter, og da har ikke pcene våre nett tilgang. Noe som gjør dette vanskelig og tungvindt. Hvis vi kunne brukt vårt personlige utstyr så kunne jeg klart meg med telefonen min og en bluetooth tastatur, men slik er det ikke. Endret 30. mars 2011 av Pius Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Dette er vel egentlig offtopic fra selve spørsmålet, men.... Telefonen kan du vel bruke til som modem/router/aksesspunkt ? Det koster litt, men hvis man allerede har en slik funksjon er det ikke store ekstrakostnaden. En overfører vel ikke filer på flere titalls MB heller? Endret 30. mars 2011 av Thorsen Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 @Thorsen Jeg er enig i det du sier, og jeg tok faktisk et kopi av kontrakten. Siden jeg faktisk tenkte at noe slikt kunne forekomme... (Men jeg er ikke så veldig flink til å "arkivere" papirene mine ) Når det gjelder å bruke egen pc er det nesten umulig, siden vi må levere oppgavene I timen til NETTBASERTE løsninger som fronter, og da har ikke pcene våre nett tilgang. Noe som gjør dette vanskelig og tungvindt. Hvis vi kunne brukt vårt personlige utstyr så kunne jeg klart meg med telefonen min og en bluetooth tastatur, men slik er det ikke. Jeg bruker privat PC på offentlig VGS, selv om alle har fått utdelt egene, og får tilgang til nett og har ingen problemer med å gjøre det de utdelte PCene kan gjøre. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Har dere ikke muligheten til å logge på skolens domene via en privat datamaskin? Så lenge du har riktig versjon av operativsystemet så skal du kunne logge på skoledomenet på en privat laptop og ha akkurat samme mulighetene som på en skole laptop. Når jeg gikk på VGS for 5 år siden brukte jeg Windows XP proffesional på datamaskinen min og kunne logge på domenet på skolen og bruke den som en skoledatamaskin. Når jeg var hjemme logget jeg meg på datamaskinen min som administrator. Lenke til kommentar
Pius Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Off-topic Oi, da er det på tide å ta en tur til IT avdelingen, kankje de gidder å gjøre det med Android telefonen min, så kan jeg slippe å drasse på en laptop frem og tilbake. Men takk til alle feedbackene hittil, nå er det bare å skaffe seg kontrakten Nei, skole nettet er sikret og dermed må man ha WPA2 keyen. Proxy innstillinger og slikt har jeg fra før , trenger bare nettverkspassordet. Og på "gjeste nettet" må man ha bruker navn og passord for å bruke :/ Lenke til kommentar
Gjest medlem-234265 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Herregud for noen regler! På min Vg-skole har vi skole Pc som vi får (altså, den er vår) for 3*870 kroner (som er grunnstipendet over 3 år). Da skolen er ferdig får vi beholde PC'en. Har heller ikke en større egenandel enn på 500 kroner selv om man må få ny PC (som da skolen skaffer og betaler alt over 500 kroner). Høres ut som noe tull fra din skole sin side. Les kontrakten, jeg hadde aldri betalt... Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 høres litt på kanten ut Tror begge parter skal få en kopi når en avtale skrives under. Tror ikke en skole har rett til å dele ut bøter Lenke til kommentar
Pius Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Herregud for noen regler! På min Vg-skole har vi skole Pc som vi får (altså, den er vår) for 3*870 kroner (som er grunnstipendet over 3 år). Da skolen er ferdig får vi beholde PC'en. Har heller ikke en større egenandel enn på 500 kroner selv om man må få ny PC (som da skolen skaffer og betaler alt over 500 kroner). Høres ut som noe tull fra din skole sin side. Les kontrakten, jeg hadde aldri betalt... Jeg er en nysgjerrig person og lurer på hva slags maskin dere får? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Vet i hvert fall at Akershus Fylkeskommune tok inn Dell Vostro 3300 i år. Forferdelige PC'er. Lenke til kommentar
Pius Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 høres litt på kanten ut Tror begge parter skal få en kopi når en avtale skrives under. Tror ikke en skole har rett til å dele ut bøter Jeg trodde altså at de ikke kunne dele ut bøter, så trodde bare at de tullet og spredde rykter, men fikk vite fra en annen god venn fra ungdomsskolen at samme hadde skjedd med en elev på hans skole. Vet ikke om det var meningen å spre frykt ved å sette et "eksempel", men nå har ihvertfall alle jeg kjenner godt fjernet tor fra sin pc.. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 What? 3000 i bot for å ha installert Tor? På min skole er heldigvis PC reglene veldig snille, har administrator rettigheter, tilgang til alt av sider og man kan med uhell totalskade en PC i året uten å måtte betale noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå