Pinup Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg hadde pc i fjor, og før jeg kvittet meg med den så la jeg alle mine kjære eiendeler over på ekstern harddisk, og nå er harddisken på macen full. Så må legge over litt mer på den eksterne fra macen, men det er ikke mulig å dra noe over eller kopiere over? Har lest litt om ntfs og fat32 filsystemer, men skjønte lite.. Prøvde å legge inn den eksterne i TimeMachine, men da blir den eksterne formatert og jeg vil jo ikke miste det jeg allerede har der. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Dersom den eksterne disk'en din bruker NTFS vil ikke din Mac klare å lese denne. Mac'en vil da ei heller gi deg noen feilmelding om at den ikke kan lese filsystemet, og den vil heller (som du opplevde) formatere den disken du kobler til. Da står du med to muligheter; koble den eksterne disken til en Windows-PC. Kopiere alle filene over. Re-formatere disken til FAT32. Legge filene tilbake. Koble til Mac'en. Mulighet nummer to er å beholde disken og kjøpe en ny som du bruker til Mac'en. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) OS X kan lese NTFS-disker ut av boksen, men ikke skrive til disse. Med andre ord bør dette i utgangspunktet være kurant. Det finnes diverse alternativer for å få også skrivemuligheter til NTFS-disker, kan være verdt å se på dette for trådstarter; et Google-søk bringer deg på vei mot både gratis- og kjøpealternativer. Kommer det opp noen form for feilmelding? Time Machine er gode saker, men ikke aktiver disken for dette før du er klar for å miste alt som ligger på den. At du får opp en Time Machine-melding når du plugger inn en disk som er ukjent for Macen er bare en standardinnstilling som gjør det litt mer sannsynlig at folk faktisk ender opp med å ta backup; om slike støttehjul er en god ting eller ikke vet jeg ikke riktig. Endret 30. mars 2011 av Euklid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå