mailens Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Har vært ute idag, og tatt litt bilder med speilrefleksen. Det var kanskje et par minusgrader og da jeg kom inn var det dugg på objektivet, og jeg er ganske ny på dette med speilrefleks. Jeg tok kluten som fulgte med mitt Canon EOS 500D, og dro den over objektiv-glasset. Nå er det lilla farge på glasset om jeg ser på objektivet fra en retning! Jeg lurer virkelig på hva jeg burde gjøre, og ihvertfall før det er for sent. Kanskje en halvtime siden jeg var ute.. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Du skal da fint kunne tørke av objektivet på et speilrefleks. Det eneste som er skummelt er å ta det rett inn fra kulda og skru på strømmen da det kan få elektronikken til å svette vann å kortslutte hele kameraet. Hvis du har hatt kameraet eller annet elektronisk utstyr ute i kuldegrader slik at det er blitt gjennomkaldt så må man la det ligge til det har oppnådd romtemperatur før man skrur på strømmen. Endret 30. mars 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
mailens Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Skrudde det ikke på før etter jeg hadde tørket av noen ganger, men det fungerer enda. Jeg ser fortsatt endel lilla om jeg ser på kameraet fra en vinkel der jeg har godt lys, men på bildene kan jeg ikke se noen forskjell... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Du har bare sett objektivet i et nytt lys fra en ny retning. Ulike objektiv har glass og coating i ulike fargespill. Alt vel Lenke til kommentar
mailens Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Det skulle egentlig vært litt merkelig.. Ser ikke ut som om det er slik det skal være, for det er ikke skimrende, men det er litt lilla, blått også hvite flekker.. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 I verste fall har du fått noe på frontelementet, det er ikke noe farlig. Sikker på at kluten er helt ren? Prøv igjen. Pust på frontelementet så det dugger, så tørker du med kluten. Bedre? Lenke til kommentar
mailens Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Ja, nå ser det mye bedre ut ang fargen, men nå er det en god del hår på linsen. 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det gjør heller ikke noe, egentlig. Men, gjenta med helt ren, helt lofri klut, så blir du kvitt det og. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Kanskje et dumt spørsmål, men må spørre Du har ikke et UV-filter skrudd på objektivet, det lilla fargestikket kan ligne på et fuktig/oljete UV-filter. Har du engang-servietter eller lignende designet for brilleglass ? hvis ikke så bruk en ren litt fuktig klut og puss med roterende bevegelser. Det kan være lurt og skaffe noe dedikerte kamerarengjøringutstyr. Endret 30. mars 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hama Optisk Pussepapir http://www.japanphoto.no/product/rens-og-vedlikehold/kamerahus-og-optikk/hama-optisk-pussepapir/ Lenke til kommentar
GSM Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Eller kjøp optiske kluter hos brilleland da Norske fotobutikker har ågerpriser på renseutstyr! 199,- for eclipse renseveske f.eks :thumbdown: 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det var kanskje et par minusgrader og da jeg kom inn var det dugg på objektivet, og jeg er ganske ny på dette med speilrefleks. Kameraer tar ikke skade av litt dugg, men du unngår det enkelt en annen gang ved å putte kameraet i en plastpose før du går inn. La det ligge der kanskje en halvtime til det har fått litt høyere temperatur. Desto lavere utetemp desto lenger må det ligge. Den andre retningen, dvs fra varmt til kaldt gir ikke duggproblmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå