Gå til innhold

[Løst] Hjelp! Min økonomi faller sammen, tips og muligheter mottas med takk!

EditeD

Anbefalte innlegg

Hei!

Vel, jeg er 20 år, student og lever med en samboer. Vi venter barn nå i Juli/August. Jeg trenger litt tips og klargjøring på økonomiske muligheter nå i nermeste fremtid da jeg er veldig, veldig fersk på dette emnet.

Jeg har tidligere fått såppas med stipend fra Lånekassen at jeg har klart meg bra, men nå får jeg bare halve beløpet i forhold til før, fordi jeg har brukt opp rettighetsårene mine. Spørsmålet mitt da er hvordan jeg skal løse dette hvis en jobbsøknad ikke går inn.

Kan NAV hjelpe meg? Banken? Andre instanser? Setter stor, stor pris på vettuge svar, føler meg utrolig rådvill.

Spør og grav om det er noe vesentlig jeg har glemt i farta! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at mor her har endel rettigheter som bør utforskes. Dere er antagelig ikke gift så da blir ikke du eneforsørger ihvertfall for det hadde blitt ruin.

En liten unge koster uansett ikke all verden så det blir ikke noen enorme utgifter der hvis dere er flinke til å finne brukte klær, vogn, seng etc.

Jeg tror nok at det smarteste dere kan gjøre er å ta kontakt med NAV da det er en noe komplisert sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, da gjør vi det snarest slik at vi får en ordning på det så fort som over hodet mulig.

Jeg takker for hjelpen!

Vi har allerede fått en haug av utstyr til barnet fra venner og slekt, så det er ikke noe utfordring. Problemet er at jeg ikke får nok inntekt til å leve. Jeg betaler både strøm, internett og andre husholdningsvarer av de ~2600kr jeg får i måneden.

Tar fortsatt i mot råd! :)

Lenke til kommentar

Siden dere er samboere så stiller nok ting seg noe annerledes og det kan jeg ikke svare for. I de 9000kr så ligger det også barnebidrag fra barnefar og i det eksempelet så bor ikke foreldrene sammen.

Dere har garantert krav på støtte men situasjonen deres er for spesiell til at jeg kan svare mer spesifikt.

Kontakt nav.

Lenke til kommentar

Make more, spend less. En kombinasjon av disse er løsningen, uansett. (Skjønt jeg på ingen måte har grunn til å tro at du bruker for mye nå.) Banken kan hjelpe deg gjennom en cashkrise, men dette er et strukturelt problem. NAV hjelper dere antageligvis gjennom den første kneika, klarer du å finne en jobb ordner resten seg. (Klarer du ikke finne en jobb må du søke enten ivrigere eller smartere; burde ikke være umulig å få noe i de fleste deler av Norge.)

Ville vært litt påpasselig med å ikke jobbe mer enn at du klarer å opprettholde fremgang i studiene -- du har tydeligvis studert en stund allerede, det kan bli vanvittig dyrt om du ender opp med å ikke fullføre fordi du trengte noen ekstra tusenlapper før en eksamensperiode, og dermed aldri fullførte.

(Hvis vi tipper 100k i lønnsforskjell i snitt over en karriere på 30 år koster det deg omtrent en million med 4% rente -- vel verdt noen ekstra timer på lesesalen eller et par pakker Havregryn.)

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere fått såppas med stipend fra Lånekassen at jeg har klart meg bra, men nå får jeg bare halve beløpet i forhold til før, fordi jeg har brukt opp rettighetsårene mine. Spørsmålet mitt da er hvordan jeg skal løse dette hvis en jobbsøknad ikke går inn.

Brukt opp rettighetsårene dine? Skal man ikke få støtte i 8år? Og du har vel ikke fått penger fra lånekassen siden du var 12-13år?

Lenke til kommentar

Make more, spend less. En kombinasjon av disse er løsningen, uansett. (Skjønt jeg på ingen måte har grunn til å tro at du bruker for mye nå.) Banken kan hjelpe deg gjennom en cashkrise, men dette er et strukturelt problem. NAV hjelper dere antageligvis gjennom den første kneika, klarer du å finne en jobb ordner resten seg. (Klarer du ikke finne en jobb må du søke enten ivrigere eller smartere; burde ikke være umulig å få noe i de fleste deler av Norge.)

Ville vært litt påpasselig med å ikke jobbe mer enn at du klarer å opprettholde fremgang i studiene -- du har tydeligvis studert en stund allerede, det kan bli vanvittig dyrt om du ender opp med å ikke fullføre fordi du trengte noen ekstra tusenlapper før en eksamensperiode, og dermed aldri fullførte.

(Hvis vi tipper 100k i lønnsforskjell i snitt over en karriere på 30 år koster det deg omtrent en million med 4% rente -- vel verdt noen ekstra timer på lesesalen eller et par pakker Havregryn.)

Hei!

Takk for tips!

Var hos nav i dag, de sa de ikke støttet stundenter uten barn. Synes dette er litt tafatt, er fortsatt usikker på hva jeg bør gjøre.

Du nevner banken, hvor stor sikkerhet har dette?

Brukt opp rettighetsårene dine? Skal man ikke få støtte i 8år? Og du har vel ikke fått penger fra lånekassen siden du var 12-13år?

Hehe, du tar det litt på kornet her, men der hva du mener.

Jeg har brukt opp de tre første rettighetsårene jeg har krav på. Om jeg kommer inn på skole neste år, blir det et nytt "rettsår" for meg igjen, jeg får da større lån/stipend enn det jeg har nå, mener jeg skolerådgiveren sa. Men det er desverre nå vi har problemene.

Jeg har allerede lån, får bare 28000 i året/2600 kr i mnd. Går ikke an å leve på det.

Akkurat nå ser det ut som banken er eneste håp, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe det.

Tusen takk for alle inspill.

Lenke til kommentar

Det er en student som har barn her og det er hun som må sjekke med NAV. Situasjonen her er rimelig enkel, 2 studenter har fått et barn og det Norske samfunnet kommer ikke til å la dere seile sin egen sjø.

Det er godt mulig at du ikke tilfredstiller vilkårene til NAV, men barnemoren gjør det garantert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...