Gå til innhold

[Løst] Hva utgjør bit-systemet på et grafikkort?


27POP27

Anbefalte innlegg

Hva utgjør bit-systemet på et grafikkort?

Jeg har ATI 5770 det blir sagt at kortet er "udatert" på grunn av 128 bit systemet den har. Andre kort på markedet har 256 bit og 320bit systemer.

Forklar :)

Endret av 27POP27
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bit

 

Beklager det noe diffuse svaret, men føler at det kanskje er flere ting som vil dukke opp av spørsmål hvis jeg begynner å forklare det.

 

Uansett: Skjermkortet ditt ble lansert på høsten 2009. Hvorvidt det er "utdatert" kommer veldig an på hva du bruker det til. Kortene som lanseres nå er jo helt klart både nyere og raskere, men det er ikke sikkert at du vil merke forskjell.

Jeg vet definitivt om folk som fint klarer seg med eldre grafikkort enn det du har, så jeg ville ikke ha kalt det utdatert selv om det finnes bedre alternativer (noe det ALLTID vil være).

Lenke til kommentar

Hva utgjør bit-systemet på et grafikkort?

Jeg har ATI 5770 det blir sagt at kortet er "udatert" på grunn av 128 bit systemet den har. Andre kort på markedet har 256 bit og 320bit systemer.

Forklar :)

Det er her snakk om bredden på minnebusen. Og sier hvor mange bits som kan bli overført mellom kjernen og minnet per klokkesykel.

 

128bit ved 1000mhz vil tillate opp til 128 000 000 000bits /sekund eller ca 1GB/s.

Hadde det derimot vært en 320 bit bus så hadde det vært opp mot 3GB/s

Med DDR minne som brukes kan dette i teorien dobles. (dual data rate)

 

Prosessoren på skjermkortet avhenger av data fra minnet for å kunne prosessere, jo raskere prosessoren er jo raskere trenger den ny data, avhengig av hva som prosesseres kan det være at den må hente en konstant strøm med ny data, og da er det viktig å få overført dataene fort fra minne til prosessor.

 

HD5770 kunne nok ha nytet godt av å få en 256bit bus, men vi har jo ytelsestallene på det, og selv om "det kunne vært bedre" er det tross alt akkuratt så bra som alle reviews og tester viser. Uavhengig av minnebussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På et skjermkort så har du et par minnebrikker:

 

vga_card_memory.jpg

Disse er koblet sammen med et visst antall 'lanes'/koblinger til prosessoren (GPUen). Jeg mener det skal være fullt mulig å "telle" disse om man har et lite forsørrelsesglass.

 

Det er minnebrikketypen, og hvor mange minnebrikker skjermkortet har som sier hvor mange slike koblinger du har melleom GPU og minne. De fleste Minnebrikker i dag har enten 32 eller 16 slike koblinger hver. F. eks så har HD 5770 8 slike minnebrikker med 16 koblinger hver. 16 * 8 = 128 Bits. Det betyr at den kan overføre 128 bits fra minnet til GPUen (eller andre veien) på en gang. Nvidia har som regel alltid hatt en bredere buss enn AMD/ATI, og i de siste årene så har det vært mellom 384-bit og 512-bit buss på toppkortene. Dette betyr at de som regel har hatt mellom 12 og 16 minnebrikker med 32 'lanes' hver.

 

Om man ikke har en høy bus-hastighet så kan man kompansere med et raskere minnebrikker. Om du har et kort med 256-bit bus som kjører på en gitt frekvens, og en annen bus med 128-bit, så kan du på sistnevnte kompansere med å øke frekvensen til det dobbelte. Det er jo egentlig ganske logisk når man tenker over det. Om du har 128 arbeidere som hver jobber dobbelt så raskt, som en annen gruppe med 256 timesbetalte polakker, så vil du få ferdig arbeidet helt likt.

 

Dermed har du formelen for å regne ut båndbredde, som er den egentlig spesifikasjonen som har noe å si: effektiv frekvens * bus = båndbredden. F. eks 128-bit * 4800 MHz = 614400000000 bits/s = 614,4 Gb/s. Ettersom 8 bits = 1 byte, så deler vi på 8 for å få det i bytes. Da får vi den totale båndbredden: 614,4Gb/s / 8 = 76,8 GB/s

 

 

 

AMD har i de siste årene satset på lavere buss, men bruk av det raskeste minnet for å oppnå høyest mulig båndbredde. Båndbredden sier hvor mye data som kan leveres på en viss tid til GPUen. Oppgitt i GB/s. På grunn av at det er vanskelig å få til å kjøre veldig høy frekvens OG en stor bus, så er det derfor Nvidia sine nyeste toppkort kjører med en 384-bit buss, mot forrige toppserie som hadde 512-bit.

 

 

Vi kommer da nærmere en konklusjon som kan trekkes. For det er ikke så farlig om HD 5770 hadde hatt 128-bit, eller 256-bit, om frekvensen kunne gjort opp for nedgraderingen. Det er såklart begrensninger hvor høy frekvens du får ut av GDDR5-minne, men siden det er en budsjett/middelklassemodell så har de nok heller ikke påkostet den med den høyeste frekvensen heller. MEN, hsk at færre lanes og færre minnebrikker på skjermkortet fører til et mindre komplisert PCB og lavere produksjonskostnader. Derfor har også HD 5770 hatt en svært god pris/ytelse.

 

Jeg har ikke satt meg godt inn i HD 5770, og jeg vet ikke om den sliter med at båndbredden blir en begrensning for GPUen. Hadde det vært tilfelle, så kan nok 128-bit busen hatt en del å si for ytelsen. Men husk at GPUen til HD 5770 er kraftig nedjustert fra sine storebrødre, og dermed er det ikke lenger nødvendig med en like bred bus/høy båndbredde.

 

 

Konklusjon:

En lav bus (f. eks 128-bit) trenger ikke nødvendigvis å ha så mye å si for ytelsen. Så lenge den totale båndbredden er tilstrekkelig nok til GPUen, så er det dette som har noe å si.

Edit: Det skal sies at minnet sin frekvens kan overklokkes, men det kan selvfølgelig ikke busen. Derfor tipper jeg visse overklokkere spesielt gjerne skulle sett en hyere bus.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...