Gå til innhold

Reversere rotasjonen til en vifte? Går det ann?


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å kjøpe meg noen http://www.dustinhome.no/pd_5010383664.aspx for å gjøre PCen litt kulere, men de svarte stengene som er på den ene siden av vifta er stygg, og på den ene siden av CPU-heatsinken blir da uansett en svart stang... (Har vertikal CPU vifta så det blir den oppe) Men er det mulig å reversere en vifte? Så jeg kan ha den andre veien så det ser finere ut?:p

 

(Noen som har erfaring med viftene forresten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med å reversere rotasjonene? Slik jeg tolker det vil du ha motsatt rotasjon, som om viften går i "revers". Det vil ikke fungere, du kan derimot snu vifta slik at den f.eks. suger luft fra kjøleribba i stede for å blåse luft mot den, det fungere som regel like fint det, så sant du har rimelig med luftstrøm i kabinettet.

Lenke til kommentar

skifte på + og - på ledningene, men jeg kan ikke garantere det virker også går det vell og gjøre med en n motor til viftene, men det er litt dumt i min mening

Spør du meg så er dumt bare forbokstaven.

 

ja det var bare teoretisk sett i forhold til at det er en elektrisk motor mulig, men effekten du ville få av viften ville vært veldig lav og det er vell et kretskort inni viften og jeg vet ikke hvor glad det er i minus som i plus

Lenke til kommentar

Dette er mest sannsynlig en børsteløs motor med tre ledninger inn til motoren. Det skal i så fall være mulig å snu rotasjonsretningen på motoren ved å bytte om to av de tre ledningene, spiller ingen rolle hvem av dem.

 

Men om det er ment at denne vifta skal kjøle vil jeg påpeke at du må regne med å miste mye av "vinden" eller effektiviteten i viften, den vil bråke mer og blåser sikkert 70% dårligere...

 

Edit:

står jo i klartekst brushless :p

- blir litt skeptisk når to av ledningene går til en separat kontakt :S

 

- men i RC verden er det iallfall slik jeg forklarer med børsteløse motorer!

Endret av Itek
Lenke til kommentar

skifte på + og - på ledningene, men jeg kan ikke garantere det virker også går det vell og gjøre med en n motor til viftene, men det er litt dumt i min mening

 

Som nevnt er denne metoden helt avhengig av om vifta er laget for det. Noen kan være konstruert slik at det er mulig å snu polariteten og dermed også rotasjonsretningen. De fleste er dog så vidt jeg vet laget slik at dette ikke er mulig. Hva ACE har gjort vet jeg ikke men jeg vet at Ebm-Papst ikke har denne muligheten. De har elektronisk beskyttelse mot reverskobling. Mest trolig har ACE også valgt denne løsningen.

 

Kilde angående Ebm-Papst: Katalogen fra 2011:

http://www.ebmpapst.com/media/content/info-center/downloads_10/catalogs/compactfansen2011/compactfanssingle2011/DC_axial_fans_2011.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...