horse4life Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hei, har tenkt å kjøpe meg noen http://www.dustinhome.no/pd_5010383664.aspx for å gjøre PCen litt kulere, men de svarte stengene som er på den ene siden av vifta er stygg, og på den ene siden av CPU-heatsinken blir da uansett en svart stang... (Har vertikal CPU vifta så det blir den oppe) Men er det mulig å reversere en vifte? Så jeg kan ha den andre veien så det ser finere ut? (Noen som har erfaring med viftene forresten? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Du kan jo snu den men da går også luftstrømmen andre veien og det er kanskje ikke det gunstigste. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Bare å snu polariteten, er det ikke det da? (mulig dog den blåser bedre enn den suger) Endret 30. mars 2011 av Ekko Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det vil ikke funke spesielt godt da viftebladene er støpt for å sende lufta en vei, ikke begge. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 På de viftene jeg har sett på er det ikke veldig stor forskjell Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Da har du ikke sett spesielt godt etter. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hva mener du med å reversere rotasjonene? Slik jeg tolker det vil du ha motsatt rotasjon, som om viften går i "revers". Det vil ikke fungere, du kan derimot snu vifta slik at den f.eks. suger luft fra kjøleribba i stede for å blåse luft mot den, det fungere som regel like fint det, så sant du har rimelig med luftstrøm i kabinettet. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 .. Selvfølgelig vet jeg at jeg kan snu, men det er ikke det som er poenget. Jeg lurer bare på om det går å ha motsatt rotasjon... ved å bytte noe kabler Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det går men vifta vil ikke gjøre det den er lagd til å gjøre, suge/blåse luft. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 ..Da sier vi care på det, men.. bare sånn i tilfelle, hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
Trillios Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 skifte på + og - på ledningene, men jeg kan ikke garantere det virker også går det vell og gjøre med en n motor til viftene, men det er litt dumt i min mening Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 skifte på + og - på ledningene, men jeg kan ikke garantere det virker også går det vell og gjøre med en n motor til viftene, men det er litt dumt i min mening Spør du meg så er dumt bare forbokstaven. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Fornavnet er vell mer riktig? Men da dropper jeg denne planen. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det vil nok ikke fungere å bytte om på + og -, fordi det er elektronikk inni vifta som skal forhindre skade dersom den blir koblet om på denne måten. Lenke til kommentar
Trillios Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 skifte på + og - på ledningene, men jeg kan ikke garantere det virker også går det vell og gjøre med en n motor til viftene, men det er litt dumt i min mening Spør du meg så er dumt bare forbokstaven. ja det var bare teoretisk sett i forhold til at det er en elektrisk motor mulig, men effekten du ville få av viften ville vært veldig lav og det er vell et kretskort inni viften og jeg vet ikke hvor glad det er i minus som i plus Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Ok, men siden vi alle er enige om at denne ideen ikke holder mål så kunne vi kanskje se om vi fant en vifte som faktisk ser ut sånn som TS ønsker og samtidig blåser riktig vei? Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Tar i mot alternativer med glede:) Keep in mind at jeg trenger kun EN av den typen, og opptil 4 vanlige.. Likt design er en fordel, eller så lenge ramme og vifte har samme farge Lenke til kommentar
Itek Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Dette er mest sannsynlig en børsteløs motor med tre ledninger inn til motoren. Det skal i så fall være mulig å snu rotasjonsretningen på motoren ved å bytte om to av de tre ledningene, spiller ingen rolle hvem av dem. Men om det er ment at denne vifta skal kjøle vil jeg påpeke at du må regne med å miste mye av "vinden" eller effektiviteten i viften, den vil bråke mer og blåser sikkert 70% dårligere... Edit: står jo i klartekst brushless - blir litt skeptisk når to av ledningene går til en separat kontakt :S - men i RC verden er det iallfall slik jeg forklarer med børsteløse motorer! Endret 31. mars 2011 av Itek Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 skifte på + og - på ledningene, men jeg kan ikke garantere det virker også går det vell og gjøre med en n motor til viftene, men det er litt dumt i min mening Som nevnt er denne metoden helt avhengig av om vifta er laget for det. Noen kan være konstruert slik at det er mulig å snu polariteten og dermed også rotasjonsretningen. De fleste er dog så vidt jeg vet laget slik at dette ikke er mulig. Hva ACE har gjort vet jeg ikke men jeg vet at Ebm-Papst ikke har denne muligheten. De har elektronisk beskyttelse mot reverskobling. Mest trolig har ACE også valgt denne løsningen. Kilde angående Ebm-Papst: Katalogen fra 2011: http://www.ebmpapst.com/media/content/info-center/downloads_10/catalogs/compactfansen2011/compactfanssingle2011/DC_axial_fans_2011.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå