Gå til innhold

2 rutere i ett nett/hus


Anbefalte innlegg

Har en gammel ruter i huset i dag (Netgear WPN824v2) og har et utleiehus 10 meter fra vårt der jeg ønsker å gi leieboern tilgang til WLAN. Der dagens ruter står gir den ikke dekning helt til utleiehuset, tenkte derfor å sette opp en ruter til nærmere utleiehuset for å gi leietager tilgang.

 

 

Bruker i dag homeplug opp til det punktet jeg har tenkt til å sette ruter nr2. Slik at den nye ruteren i prinsippet vil ha kablet nettverk til den eksisterende ruteren.

 

Funker det å sette opp den nye ruteren på denne måten? Ser da for meg at jeg kan sette opp to forskjellige WLAN der naboen kun har tilgang til det ene.

 

Eller finnes det enklere produkter? WLAN ekstendere eller noe?

 

Noe spess jeg da må tenke på ift ruterkjøp? Anbefalte rutere? Ser for meg at jeg i samme slengen kan gå fra 2,4 gHz til 5Hz for å få bedre hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal gå fint å gjøre som du skriver å sette opp 2 rutere med WLAN.

 

Ellers har du noe som heter Access point rutere, som forsterker/vidersender signalet. Men dette har jeg ikke så mye greie på, aldri gjort det før. Så får se om noen andre her inne vil ambefale det :)

Lenke til kommentar

Høres bra ut, det er akkurat slik jeg hadde tenkt det. Tanken med å kjøpe ruter (iogmed at det koster omtrent det samme) var at jeg da fikk mulighet til å bruke 802.11n nett.

 

Om jeg navner nettet det samme, vil klientene da vite hvilken av ruterene det skal velge?

(iogmed at den ene ruteren vil kjøre 802.11n og den andre vil kjøre 802.11g)

Lenke til kommentar

Husk å sette opp forskjellige kanaler på de 2 ruterene, slik at de ikke bruker samme frekvens og forstyrrer hverandre. Det bør være minst 4 ledige kanaler mellom kanalene du velger, da en kanal brer seg over flere kanaler. Det er mest vanlig å bruke kanal 1, 6 eller 11.

 

Jeg er også enig med bllink og la7dfa i at det blir best å bare gi dem 2 forskjellige navn.

Lenke til kommentar
Velg kanal 11 og oppover, alt under blir forstyrret av mikrobølgeovn o.l ;)

 

Jeg er ikke helt enig med deg i det. Det er ikke alle nettverkskort som støtter kanaler over 11, og derfor er det lurt å holde seg til 1-11 for at alle maskiner skal være kompatible. Litt kjedelig å måtte fikle med innstillingene hver gang noen kommer på besøk. Dessuten bruker kanal 12-14 frekvenser rett ved siden av 1-11, så det er like sannsynlig at disse blir forstyrret som andre kanaler.

 

Grunnen til at ikke alle nettverkskort støttet 12-14 har med regioner å gjøre ( se http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#2.4.C2.A0GHz_.28802.11b.2Fg.2Fn.29 ), fordi det er forskjellig fra land til land hvilke frekvenser som er tillatt med wifi, og derfor leveres en maskin gjerne bare med kanaler som er tillatt i de fleste land sånn at de slipper å lage flere utgaver av samme maskin, men alle 2.4GHz trådløse nettverkskort støtter ihvertfall 1-11.

 

Selv bruker jeg bare kanal 14 til faste trådløse "point to point"-forbindelser mellom 2 rutere der jeg har ruter med retningsantenne i hver ende som begge støtter kanal 14, og det ikke skal andre maskiner innpå det samme nettverket.

Lenke til kommentar
Velg kanal 11 og oppover, alt under blir forstyrret av mikrobølgeovn o.l ;)

 

Jeg er ikke helt enig med deg i det. Det er ikke alle nettverkskort som støtter kanaler over 11, og derfor er det lurt å holde seg til 1-11 for at alle maskiner skal være kompatible. Litt kjedelig å måtte fikle med innstillingene hver gang noen kommer på besøk. Dessuten bruker kanal 12-14 frekvenser rett ved siden av 1-11, så det er like sannsynlig at disse blir forstyrret som andre kanaler.

 

Grunnen til at ikke alle nettverkskort støttet 12-14 har med regioner å gjøre ( se http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#2.4.C2.A0GHz_.28802.11b.2Fg.2Fn.29 ), fordi det er forskjellig fra land til land hvilke frekvenser som er tillatt med wifi, og derfor leveres en maskin gjerne bare med kanaler som er tillatt i de fleste land sånn at de slipper å lage flere utgaver av samme maskin, men alle 2.4GHz trådløse nettverkskort støtter ihvertfall 1-11.

 

Selv bruker jeg bare kanal 14 til faste trådløse "point to point"-forbindelser mellom 2 rutere der jeg har ruter med retningsantenne i hver ende som begge støtter kanal 14, og det ikke skal andre maskiner innpå det samme nettverket.

 

Du har helt sikkert meir peiling enn meg på det punktet der. Men utsagnet var bare basert på en artikkel jeg leste en gang i tiden ;)

Lenke til kommentar

det går også an å sette opp den siste ruteren som WDS repeater. Da vil du kunne ha 2 forskjellige navn på nettverkene, men de må være koblet "sammen" og bruke de samme kanalene.

 

Dette er vel mest egnet om du ikke har mulighet til å bruke home plug, da ruterne snakker helt og holdent sammen over trådløsnettet.

Ikke alle rutere støtter WDS heller, selv om det har blitt vanligere.

 

Har gjort dette på hytta, fra onkelen mitt sitt hus, hvor det er 300 meter i mellom husene. brukte 2 stk linksys wrt54gl med dd-wrt firmware ( www.dd-wrt.com) som har guidet oppsett av WDS. Kjøpte noen små rundtantenner som sender inntill 2 km og satte på mønet på hytta og onkelen sitt hus, ble dritfett :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

Først ville jeg anbefalt å kjøpe en router som støtter 802.11n. Du vil da få god dekning på minst 50 meter (med mindre det er mange murvegger i veien...).

 

 

Uansett om du bytter router eller ikke, så vil jeg anbefale denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580427

Superlett å koble opp, og øker nettverks rekkevidden utrolig mye, selv i murhus. (Det eneste problemet er at det vil lagge om du kobler Xbox mot extender'en).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...