uth80 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Tenker å kjøpe meg nytt kamera i prisklasse 3000 - 5000kr. Er en helt vanlig hobbyfotograf, som ikke trenger alt for avansert utstyr. Vil at det skal være enkelt å bruke, men med noe ekstra, som f.eks mulighet til å ta naturbilder av ok kvalitet, bra zoom og ikke minst, mulighet for å få bra bilder innendørs. Vil også at det skal være videokamera med god bildekvalitet integrert. Kan hybridkameraet Olympus PEN E-PL1 eller fujifilm finepix hs10 være et fornuftig valg for meg? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 De to alternativene dine er jo to radikalt forskjellige kameraer som omtrent ikke kan sammenlignes. Det ene er et superzoomkamera med knøttliten sensor og integrert optikk, det andre er et systemkamera med utskiftbar optikk og større sensor. Til "bra bilder innendørs" er i hvert fall HS-10 rimelig uaktuelt. Knøttliten sensor og lite lyssterk optikk gjør det rimelig ubrukelig hvis du ikke har bra med lys. Mens E-PL1 med Panasonic sin 20mm f/1,7 sikkert vil gjøre en helt grei jobb på den fronten. "Bra zoom" er et vidt begrep, men hvis du vil ha god tele så får du i hvert fall objektiver som går opp til 300 mm brennvidde til micro-FourThirds-fatningen. Det tilsvarer bildevinkelen du får med 600 mm brennvidde på 135-format, og er nesten like smal bildevinkel som HS-10 vil gi på maks zoom (og da har jeg ikke tatt hensyn til de økte mulighetene til beskjæring du får med en større og bedre sensor). 1 Lenke til kommentar
uth80 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Ok. Takk fpr svar. Det viktigste for meg er egentlig at det er mulighet for å gi gode ilder innendørs, ikke nødnedigvos at jeg kan ta bra bilder av fuglen som sitter i treet. Tar mer bilder av mennesker enn av natur. Dette framgikk vel ikke av det jeg skrev først. Men er sikkert vanskelig å få til begge deler i denne prisklassen. Er andre kamera som er bra i denne prisklassen, som gir god videokvalitet + gode bilder innendørs? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Bilder innendørs (uten ekstra belysning, ie blits) avhenger vel så mye av pengene du legger i optikk som hvilket kamera du kjøper, og lyssterk optikk (optikk med lavt f-tall) koster fort penger. Et hvilket som helst nybegynner-speilrefleks tar bra bilder uten å koste all verden, og hvis du supplerer med et lyssterkt, fast normalobjektiv så kan du som oftest ta helt fine bilder i normal innendørsbelysning. F.eks. vil Nikon D3100 supplert med Nikon AF-S 35mm f/1,8 være en helt grei kombinasjon. Men speilreflekser er fremdeles litt så-som-så når det kommer til filming. Et micro-FourThirds-kamera som E-PL1 eller Panasonic GF-1/GF-2 med et lyssterkt fast normalobjektiv (Panasonic 20mm f/1,7) vil kanskje være det greieste kompromisset, men da må du antagelig litt lenger opp i pris. Olympus sine microFourThirds-kameraer har bildestabilisering på brikken, så det kan være en fordel i forhold til Panasonic ved fotografering i svakt lys siden du kan bruke lengre lukkertider. Men Tomsi42 bruker vel Panasonic GF2 med 20mm f/1,7, og i følge han går det helt greit å ta bilder håndholdt med den kombinasjonen ved de fleste aktuelle lukkertider. Spørs vel mye på hvor stødig du er på hånden. 1 Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Tenker å kjøpe meg nytt kamera i prisklasse 3000 - 5000kr. Er en helt vanlig hobbyfotograf, som ikke trenger alt for avansert utstyr. Vil at det skal være enkelt å bruke, men med noe ekstra, som f.eks mulighet til å ta naturbilder av ok kvalitet, bra zoom og ikke minst, mulighet for å få bra bilder innendørs. Vil også at det skal være videokamera med god bildekvalitet integrert. Kan hybridkameraet Olympus PEN E-PL1 eller fujifilm finepix hs10 være et fornuftig valg for meg? Jeg tror jeg hadde gått for Olympus' nye avanserte kompakt, med veldig lyssterk linse. Olympus XZ-1.Har fått masse bra omtale også Lenke til kommentar
007_james Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Fujifilm FinePix HS20 EXR er like rundt hjørnet. Ville valgt det fremfor HS10. Panasonic Lumix DMC-GH2 er antakelig et bedre alternativ enn Olympus PEN E-PL1, men prisen blir LITT over budsjett. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Kan hybridkameraet Olympus PEN E-PL1 eller fujifilm finepix hs10 være et fornuftig valg for meg? Jeg er enig med mye av det som er skrevet allerede, dette er to kameraer hvor produsentene har prioritert veldig forskjellig, og du må egentlig bare bestemme hva som er viktigst. Jeg så i ditt andre innlegg at du prioriterer mennesker og ytelse inne fremfor zoomen til HS10. Det er selvsagt ditt valg og jeg skal ikke argumentere mot, men det er viktig å se konsekvensene av valget. Med et budsjett på maks 5000 får du i utgangspunktet kun kamerahus pluss en 3x normalzoom hvis du velger et systemkamera, så å kjøpe et 20mm F1.7 eller en telezoom i tillegg vil kreve at du går langt over budsjett. Velger du HS10 i steden får du 30x zoom, men mye dårligere bildekvalitet (men kanskje bra nok?) inne og i den felles delen av zoomområdet. Så har du et kamera nå kan det lønne seg å se litt på bildene du har tatt og se hvilke brennvidder du har brukt mest. Når det gjelder alternativ til de du har nevnt så ligger de avansert kompaktkameranene som Canon G12, Nikon P7000, Olympus EX1, Panasonic LX-5 og Samsung EX-1 mellom HS10 og E-PL1 i bildekvalitet og zoomområde så disse kan det også være lurt å se litt på. Det finnes også mange andre systemkamerar, både uten speil og speilreflekser til under 5000. Panasonic G10 og G2 er kameraer som har samme objektivfatning som E-PL1, men innebygd søker og grep gjør dem litt større. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå