LordSeb Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hei. Jeg har satt opp en PC som jeg er ganske usikker på ennå. Trenger litt hjelp/tips Kabinett : BitFenix Colossus VENOM 1550,- Hovedkort : ASrock Fatal1ty P67 1155 Socket 1796,- Prossesor : Intel I7 2600k 3.40ghz 2299,- Strømforsyning : Cooler Master Silent Pro 1000W 1549,- CPU kjøler : Corsair H70 699,- Skjermkort : 2x XFX radeon HD6950 2GB GDDR5 2295,- per stk. RAM : Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz 799,- SSD : OCZ Vertex 3 120gb 2099,- RAM vifte : Corsair ram vifte 199,- HDD : Seagate Barracude 2TB 1199,- WINDOWS : Ultimate 64 1399,- Skjermkort Kjøler : Arctic Cooling Accelero Xtreme PLUS 369,- DVD/RW : LG BH10 Blu-Ray 749,- Dette blir en samlet pris på 19665,- Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 eneste å si noe på er at hvis du skal bruke pcen til spilling, så er i5 2500k like bra som i7 2600k, og du sparer 500 kr. ellers ser det bra ut, selv om jeg personlig foretrekker asus sine hovedkort. jeg har bestilt asus p8p67 pro. windows 7 lastes ned fra piratebay smertefritt, null problem å installere, gjorde det senest på søndag. og hva med å kjøre to mindre ssd'er i raid 0? det gir dobbel read/write speed. feks to stykk 60 gig. bare en liten tanke Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 eneste å si noe på er at hvis du skal bruke pcen til spilling, så er i5 2500k like bra som i7 2600k, og du sparer 500 kr. ellers ser det bra ut, selv om jeg personlig foretrekker asus sine hovedkort. jeg har bestilt asus p8p67 pro. windows 7 lastes ned fra piratebay smertefritt, null problem å installere, gjorde det senest på søndag. og hva med å kjøre to mindre ssd'er i raid 0? det gir dobbel read/write speed. feks to stykk 60 gig. bare en liten tanke uansett om du er pirat eller det er kjempelett burde kanskje ikke oppfordres på et forum? poenget med ssd i raid er om du har et bruksmønster der du gjør tusenvis av lese- og skriveoperasjoner i sekundet hele tida. da får du mindre slitasje over tid, og bedre ytelse. dette er typisk for servere i bruk i databaser og lignende. i spill og kontorbruk er forskjellen null kan jeg personlig fortelle deg. trådstarter, er det en grunn til at du vakgte i7-2600k kontra en i5-2500k? Lenke til kommentar
LordSeb Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg velger i7 2600k framfor 2500k'n fordi at den yter likt i gaming, men bedre i andre ting jeg driver med (Photoshop, Webdesign) også ofc for tiden som kommer Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Da er det jo en selvfølge å velge i7 som du har gjort Hvorfor en 1000W PSU til 1500 kr som ikke er spesielt god? Kjøp heller en god 850W eller noe slikt. Om du ikke planlegger å gå opp til 4x HD 6950 vil 850W holde lenge her. Lenke til kommentar
LordSeb Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Da er det jo en selvfølge å velge i7 som du har gjort Hvorfor en 1000W PSU til 1500 kr som ikke er spesielt god? Kjøp heller en god 850W eller noe slikt. Om du ikke planlegger å gå opp til 4x HD 6950 vil 850W holde lenge her. Ja, Jeg tenkt mye på å bytte til en litt mindre og med litt mer rimelig pris. har tenkt på XFX PSU'en med 850w Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Ang. PSU så har vel Dustin kampanje på Corsair HX750W som er veldig god. Ang. Arctic Cooling Extreme plus så er denne noe spesiell. Den er meget god, om ikke den beste luftkjøleren for skjermkort, men det termiske limet som brukes i kittene (VR001 i ditt tilfelle) har visstnok veldig kort holbarhet på ca én uke, noe som Dustin antageligvis ikke tar med i beregningen. Dessuten er selve kjøleren ca 5.6cm tykk så du bør forsikre deg om at dette ikke vil kræsje ved CF-oppsett. Ang. piratkopiert Windows 7 er selvfølgelig nedlasting og installasjon lett. Problemene begynner derimot når visse oppdateringer skal lastes ned. Det finnes måter å omgå dette på, men kort fortalt så blir det i lengden en plagsom affære. Visse typer support, for de som har behov for det kan også bli en interessant sak. Dessuten er man aldri sikker på hva som evt. kan være vedlagt en piratkopi. Summa summarum, å betale noen kroner for en legitim versjon er ikke noe man kommer til å angre på. Lenke til kommentar
LordSeb Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Ang. PSU så har vel Dustin kampanje på Corsair HX750W som er veldig god. Ang. Arctic Cooling Extreme plus så er denne noe spesiell. Den er meget god, om ikke den beste luftkjøleren for skjermkort, men det termiske limet som brukes i kittene (VR001 i ditt tilfelle) har visstnok veldig kort holbarhet på ca én uke, noe som Dustin antageligvis ikke tar med i beregningen. Dessuten er selve kjøleren ca 5.6cm tykk så du bør forsikre deg om at dette ikke vil kræsje ved CF-oppsett. Ang. piratkopiert Windows 7 er selvfølgelig nedlasting og installasjon lett. Problemene begynner derimot når visse oppdateringer skal lastes ned. Det finnes måter å omgå dette på, men kort fortalt så blir det i lengden en plagsom affære. Visse typer support, for de som har behov for det kan også bli en interessant sak. Dessuten er man aldri sikker på hva som evt. kan være vedlagt en piratkopi. Summa summarum, å betale noen kroner for en legitim versjon er ikke noe man kommer til å angre på. Ja, Jeg sett på noen youtube filmer.(Har ikke linken nå, looking for it) Der er det såvidt plass. Men jeg har tenkt, og jeg kjøper fatal1ty hovedkortet fordi den har godt mellom rom mellom 2 av Portene til PCI-E. Men er usikker på om det er nok. (Håper det) Hvis ikke så må jeg drøye og kanskje tenke på vannkjøling. Kjøle pasta er også noe jeg kjøper uansett. Stoler NESTEN aldri på stock paste utenom de på Corsair sinne H-Series vann CPU-kjølere. Men også om Windows 7. Helt enig med det du sier. Syntes det greit å ha en genuine versjon av windows isteden for dette pirat greiene. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Ang. PSU så har vel Dustin kampanje på Corsair HX750W som er veldig god. Ang. Arctic Cooling Extreme plus så er denne noe spesiell. Den er meget god, om ikke den beste luftkjøleren for skjermkort, men det termiske limet som brukes i kittene (VR001 i ditt tilfelle) har visstnok veldig kort holbarhet på ca én uke, noe som Dustin antageligvis ikke tar med i beregningen. Dessuten er selve kjøleren ca 5.6cm tykk så du bør forsikre deg om at dette ikke vil kræsje ved CF-oppsett. Ang. piratkopiert Windows 7 er selvfølgelig nedlasting og installasjon lett. Problemene begynner derimot når visse oppdateringer skal lastes ned. Det finnes måter å omgå dette på, men kort fortalt så blir det i lengden en plagsom affære. Visse typer support, for de som har behov for det kan også bli en interessant sak. Dessuten er man aldri sikker på hva som evt. kan være vedlagt en piratkopi. Summa summarum, å betale noen kroner for en legitim versjon er ikke noe man kommer til å angre på. Ja, Jeg sett på noen youtube filmer.(Har ikke linken nå, looking for it) Der er det såvidt plass. Men jeg har tenkt, og jeg kjøper fatal1ty hovedkortet fordi den har godt mellom rom mellom 2 av Portene til PCI-E. Men er usikker på om det er nok. (Håper det) Hvis ikke så må jeg drøye og kanskje tenke på vannkjøling. Kjøle pasta er også noe jeg kjøper uansett. Stoler NESTEN aldri på stock paste utenom de på Corsair sinne H-Series vann CPU-kjølere. Men også om Windows 7. Helt enig med det du sier. Syntes det greit å ha en genuine versjon av windows isteden for dette pirat greiene. asrocks avstand mellom pcie-sporene finner du på mange hovedkort med to pcie-spor. p8p67 pro for eksempel. Lenke til kommentar
LordSeb Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 sant nok, Men jeg mener at hvis jeg bruker øverste pcie og den nederste så kan ting passe ganske greit, men dette er nok noe jeg må dra ut i praksis å finne ut selv. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) og hva med å kjøre to mindre ssd'er i raid 0? det gir dobbel read/write speed. feks to stykk 60 gig. bare en liten tanke To mindre SSDer i RAID 0 vil blant annet medføre: - man mister TRIM, noe som for mange SSD-modeller vil medføre høyere slitasjenivå over tid - høyere totalpris, blant de aller fleste modeller vil det være billigere å kjøpe en stk 120/128 GB enhet enn to stk 60/64 GB - flere fysiske enheter som hver tar opp like stor plass som en enhet ville ha gjort (og samtidig krever det flere strøm-/SATA-kontakter) Endret 30. mars 2011 av srbz Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 sant nok, Men jeg mener at hvis jeg bruker øverste pcie og den nederste så kan ting passe ganske greit, men dette er nok noe jeg må dra ut i praksis å finne ut selv. Du må ha en veldig lang crossfireX-kabel for dette, og er du sikker på at den siste kjører på 8x? Kan hende den er tilkoblet chipsettet og ikke prosessoren... Lenke til kommentar
LordSeb Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 sant nok, Men jeg mener at hvis jeg bruker øverste pcie og den nederste så kan ting passe ganske greit, men dette er nok noe jeg må dra ut i praksis å finne ut selv. Du må ha en veldig lang crossfireX-kabel for dette, og er du sikker på at den siste kjører på 8x? Kan hende den er tilkoblet chipsettet og ikke prosessoren... er ikke helt sikker på hva den er koblet til. Fatal1ty Der er linken til HK'et. Måtte nok hatt en lang Xfire Kabel ja. Det tenkte jeg ikke på i farten Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Ser ut som det kun er ca 5cm mellom de to øverste. Edit: Tror det er temmelig lik avstand som på P8P67 Deluxe. Jeg skal sette inn ny PSU straks så jeg kan måle Endret 30. mars 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Hva skal du med RAM vifte? Ram er vel en av de få komponentene som ikke trenger sin egen kjøling i det hele tatt. Endret 30. mars 2011 av Montseur Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 sant nok, Men jeg mener at hvis jeg bruker øverste pcie og den nederste så kan ting passe ganske greit, men dette er nok noe jeg må dra ut i praksis å finne ut selv. Du må ha en veldig lang crossfireX-kabel for dette, og er du sikker på at den siste kjører på 8x? Kan hende den er tilkoblet chipsettet og ikke prosessoren... er ikke helt sikker på hva den er koblet til. Fatal1ty Der er linken til HK'et. Måtte nok hatt en lang Xfire Kabel ja. Det tenkte jeg ikke på i farten 3 x PCI Express 2.0 x16 slots (PCIE2/PCIE4: single at x16 or dual at x8/x8 mode; PCIE5: x4 mode) PCIe x4 crossfire med x16 blir litt flaskehals vil jeg tro. Da er det lite vits i å legge avstanden så stor for bedre temperaturer når du får ytelsesproblemer Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 sant nok, Men jeg mener at hvis jeg bruker øverste pcie og den nederste så kan ting passe ganske greit, men dette er nok noe jeg må dra ut i praksis å finne ut selv. Du må ha en veldig lang crossfireX-kabel for dette, og er du sikker på at den siste kjører på 8x? Kan hende den er tilkoblet chipsettet og ikke prosessoren... er ikke helt sikker på hva den er koblet til. Fatal1ty Der er linken til HK'et. Måtte nok hatt en lang Xfire Kabel ja. Det tenkte jeg ikke på i farten 3 x PCI Express 2.0 x16 slots (PCIE2/PCIE4: single at x16 or dual at x8/x8 mode; PCIE5: x4 mode) PCIe x4 crossfire med x16 blir litt flaskehals vil jeg tro. Da er det lite vits i å legge avstanden så stor for bedre temperaturer når du får ytelsesproblemer Han taper rundt 2-8% ytelse på å bruke Pcie x4, så ytelsesproblemer blir det nok ikke. Da er det smartere med større avstander for å få kjøligere kort. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Han taper rundt 2-8% ytelse på å bruke Pcie x4, så ytelsesproblemer blir det nok ikke. Da er det smartere med større avstander for å få kjøligere kort. Har lest noen forumposter der folk som har kjørt x16-x4 har klagd over dårlig ytelse med slikt oppsett. Hvorfor i alle dager vil noen gjøre dette når man bygger fra grunnen av er det store spørsmålet mitt. Det er fullstendig idiotisk, hadde det vært en oppgradering med et satt hovedkort hadde det gitt noe mening, men dette er fullstendig idioti. Det er bare å sette begge kortene i slot2 og slot5 skru på maskinen og begynne å spille. Da slipper du ekstra lang CF-kabel og du får bedre ytelse. Temperaturene blir noen grader høyere på det øverste kortet avhengig av hvilket kabinett, i dette tilfellet er det få problemer med mindre du har planet om overklokking til helvete Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Han taper rundt 2-8% ytelse på å bruke Pcie x4, så ytelsesproblemer blir det nok ikke. Da er det smartere med større avstander for å få kjøligere kort. Har lest noen forumposter der folk som har kjørt x16-x4 har klagd over dårlig ytelse med slikt oppsett. Hvorfor i alle dager vil noen gjøre dette når man bygger fra grunnen av er det store spørsmålet mitt. Det er fullstendig idiotisk, hadde det vært en oppgradering med et satt hovedkort hadde det gitt noe mening, men dette er fullstendig idioti. Det er bare å sette begge kortene i slot2 og slot5 skru på maskinen og begynne å spille. Da slipper du ekstra lang CF-kabel og du får bedre ytelse. Temperaturene blir noen grader høyere på det øverste kortet avhengig av hvilket kabinett, i dette tilfellet er det få problemer med mindre du har planet om overklokking til helvete Nei, jeg syntes også det virket pussig. Poenget mitt var bare at x16 + x4 går bra. x4 og x4 derimot. Det er det at han har planer om 6950 i crossfire som gjør at jeg stusser litt. Blir fæle temperaturer på 2 slike kort ilag (rundt 90 grader). I tillegg får du et støynivå høyere enn 3 GTX 580 tilsammen (ifølge guru3d) Nå hadde han jo planer om å kjøpe ekstra luftkjøling, men da ville jeg heller kjøpt 2 stykk 6950 med alternativ kjøleløsning som Msi's Twin Frozr II eller Asus Direct CU. Og når du bruker en 120 GB's SSD disk som systemdisk, ville jeg gått for en av disse "green" harddiskene som lagringsdisk. Som lagringsdisker funker de flott. Endret 30. mars 2011 av Montseur Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Nei, jeg syntes også det virket pussig. Poenget mitt var bare at x16 + x4 går bra. x4 og x4 derimot. Det er det at han har planer om 6950 i crossfire som gjør at jeg stusser litt. Blir fæle temperaturer på 2 slike kort ilag (rundt 90 grader). I tillegg får du et støynivå høyere enn 3 GTX 580 tilsammen (ifølge guru3d) Nå hadde han jo planer om å kjøpe ekstra luftkjøling, men da ville jeg heller kjøpt 2 stykk 6950 med alternativ kjøleløsning som Msi's Twin Frozr II eller Asus Direct CU. Og når du bruker en 120 GB's SSD disk som systemdisk, ville jeg gått for en av disse "green" harddiskene som lagringsdisk. Som lagringsdisker funker de flott. ASUS-utgavens DCU II er treslots, kanskje ikke helt ønskelig i CF uten et hovedkort med 3 plassers mellomrom mellom sporene? TF2 er da et bedre valg til CF/SLI Støynivå kommer helt an på kabinettet, HAF X bør ha små problemer med dette 120 GB SSD er ikke nok for meg. Jeg kjører en spinpoint F3 som bare har spill på disken. For øyeblikket er bruken på 413 GB... Om jeg skulle overført spill til SSDen for ok lastetider hver gang hadde det vært et herk for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå