Gå til innhold

Skal lage et kabinett, men hvilke materiale skal jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Skal starte på et lite prosjekt her nå. Skal bygge et kabinett selv og er usikker på hva slags materiale som er mest gunnstig med tanke temperatur og lydnivå for komponentene. Har ikke lyst til å bruke aluminium da jeg har lyst til å gjøre det litt anderledes enn alt annet som fins. Kabinettet kommer mest sannsynlig til å se ut som en stor firkant(like lange sider)

Har dere noen tips/erfaringer? Kom med innspill og "throw this dog a bone";)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Med korrekt kjøling blir nok ikke materiale noe spesielt problem mtp varme.

Det jeg synes er merkelig du ikke tar med i vurderingen, er hvor lett det er å arbeide/utforme det materiale du velger.

Hva med å bruke tre/sponplater, pleksiglass eller bygge et kabinett av noe du allerede har (f.eks. koffert, stor plastleke osv osv).

Lenke til kommentar

Med korrekt kjøling blir nok ikke materiale noe spesielt problem mtp varme.

Det jeg synes er merkelig du ikke tar med i vurderingen, er hvor lett det er å arbeide/utforme det materiale du velger.

Hva med å bruke tre/sponplater, pleksiglass eller bygge et kabinett av noe du allerede har (f.eks. koffert, stor plastleke osv osv).

Vurdere selvsagt etter hvor lett materialet er å bygge med, men per dags dato så har jeg ikke kommet så langt at jeg har noe å velge i mellom. Begynte med tegninger i går så har ikke akkurat kommet så lang. Tenkte veldig mye på å bruke en Ps3 eller Xbox 360 som kabinett, men da hadde jeg ikke hatt no konsoll å spille på:p.. Også har jeg lyst til å bygge et jeg faktisk kan bruke til personlig bruk. Så en koffert er desverre litt utenfor min tankegang;)

Lenke til kommentar

Om du bruker treverk, så kommer det ikke mye bråk ut av kabinettet. Treverket demper mye av lyden, men trenger god kjøling for at det skal fungere. Metal demper ikke så mye støy..

Det meste av materialer, treverk, aluminium, elelr noe annet, bruker å være lett å jobbe med. Plexi kan være litt vrient, siden det kan sprekke om du ikke kutter det på riktig måte.

Lenke til kommentar

Høres veldig kult ut å lage et i karbonfiber, men er ikke det veldig dyrt a?. Har tenkt en del på treverk og kanskje legge inn tynne aluminiums plater på innsiden sånn at ikke all varmen trekker seg inn. Er egentlig litt redd for at treverket kan få sprekkdannelser i seg også... hmmmmm.. Nei her må det tenkes;).. Men mye gode forslag/tips dere kommer med. Kom gjerne med flere.

Lenke til kommentar

Skal du lage i mdf trenger du en skikkelig sirkelsag. Hvis ikke får du ugjevne kanter. Som igjen gjør det vanskelig og montere kassa sammen etterpå.

Selv har jeg brukt ordentlig utstyr og bare limt istedet for og bruke skruer. Og det holder faktisk i massevis. Eneste som jeg bruker skruer på er vel festene jeg bruker for og holde hjørner sammen.

Lenke til kommentar

Har faktisk valgt å gå for MDF plater før jeg gikk inn å så postene deres;) Da vet jeg hvertfall at det ikke er no dumt valg;).. har sirkelsag så bruker nok det til å kutte med.

Hva syns dere om det å kle innsiden med tynne aluminiums plater? Tenker for det første at det ser bedre ut, men også med tanke på at varmen ikke "lagrer" seg i treverket.. eller?

Tusen takk forresten for tips. Det hjelper meg veldig..... KUDOS!

Lenke til kommentar

Når du vurderer om du skal ha aluminium på innsiden, tror jeg ikke det er vits å legge så mye vekt på temperatur. Tenk heller på hvordan det vil se ut, hvordan du skal montere det, eller hvilke fordeler og ulemper det vil ha.

Jeg har selv MDF-kabinett hvor f.eks. harddiskene ikke er festet i noe annet enn MDF-platene, og så lenge man har en vifte i nærheten er temperaturene helt akseptable.

Temperaturene i kabinettet mitt akkurat nå er 26.3 C, 28.0 C, 28. 2 C og 26.5C, og romtemperaturen er vel omlag 20.0C.

Et kabinett av rent aluminium vil lede og fordele varmen ut over overplatene, og kunne bli kjølt ned av temperaturen på utsiden av kabinettet. Dette oppnår du ikke i nærheten like godt med MDF, men det er ikke verre enn at et par vifter tar seg av det meste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om en side der man kan kjøp monteringssett for det meste av komponenter? Jeg tenker da på bakplater til hovedkort, PSU "holder", CD/Blu ray "kabinett" osv.. har sett en del på forskjellige nettsider og dustin home er det nærmeste jeg har kommet som selger reserve deler til kabinetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...