Gå til innhold

Filming med speilrefleks og lukkerhastighet

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden fått veldig sansen for filming med speilrefleks, men det er en ting jeg ikke skjønner helt enda. Når man tar opp film kan man velge mellom ulike oppløsninger på filmen samt antall bilder per sekund (24 fps, 25 fps eller 50 fps). En skulle jo tro at dette er lukkerhastigheten, men man kan jo også stille på denne i ettertid som når man stiller på lukkerhastigheten når man tar bilder. Så hva er forskjellen på disse to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den siste tiden fått veldig sansen for filming med speilrefleks, men det er en ting jeg ikke skjønner helt enda. Når man tar opp film kan man velge mellom ulike oppløsninger på filmen samt antall bilder per sekund (24 fps, 25 fps eller 50 fps). En skulle jo tro at dette er lukkerhastigheten, men man kan jo også stille på denne i ettertid som når man stiller på lukkerhastigheten når man tar bilder. Så hva er forskjellen på disse to?

Lukkerhastigheten kan ikke være større enn frameraten åpner for, men den kan være mindre. Så hvis du filmer med 50 fps, kan du ikke ha en lukkerhastighet på f.eks. 1/10 sekund, men det er ingenting i veien for å ha en lukkertid på f.eks. 1/200 sekund. Det betyr bare at kamera "venter" i lukket tilstand i 3/200 sekund før den knipser neste frame.

Lenke til kommentar

"fps" er bilder pr. sekund ("bps"), eller "skuddtakten".

Lukkertid, eller lukkerhastighet, er hvor lenge hvert bilde skal eksponeres.

Dette blir akkurat det samme som ved vanlige bilder, hvor du kanskje kan ha fire bilder i sekundet ("fps"), mens du kan velge en lukkertid på opptil kanskje 1/4000s - bortsett fra at det ved video er elektronisk og ikke mekanisk lukker.

Tommelfingerregelen er å velge lukkerhastighet som er 2x framerate (såkalt 180 graders lukker) - skyter du på 24fps eller 25fps - velg 1/50s, skyter du på 30 fps - velg lukker på 1/60s og skyter du på hhv 50 eller 60fps - velg lukker på 1/100s eller 1/125s. Dette gjør at du får "passe" flytende bevegelser, uten at det blir "hakkete", som det lett blir hvis du har for kort lukker.

Edit: Og jeg gjettet riktig - jeg kom til å bli ninjaet.. ;)

Når jeg selv filmer velger jeg Tv (eller S, som det ofte heter for ikke-Canonister) og passe lukkertid (typisk 1/50s ettersom jeg filmer i 24fps) - og blir blenderen for stor går jeg opp i ISO.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...