Gå til innhold

God løsning for lagring/deling på 4 stk 2Tb disker?

Anbefalte innlegg

Hallo.

Må få ordnet meg noe sentral lagringsplass i huset nå ganske snart.

Tenkte på å starte med 4 stk vanlige disker på 2Tb, men hvordan gjør jeg det enklest mulig?

Har sett litt på ferdige NAS løsninger, men synest at det blir noe dyrt, og litt fastlåst ved videre oppgradering. En enkel form for sikkerhet i form av RAID er gjerne ønskelig, ren backup vil bli løst med ekstern USB disk.

Kunne godt tenke meg å koble de til en RAID kontroller, men synest det er alt for mye å velge mellom der. Og hvorfor er en RAID kontroller gjerne svindyr? Burde jo koste mye mindre enn f.eks. et hovedkort å produsere de.

Så noe konstruktive forslag til hvordan det er greiest å sette opp noen disker for felles lagring?

Ønsker helst ikke å rote med noe Linux, med mindre noen klarer å overbevise meg om at det er absolutt best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke all verdens kunnskap om nettverk og server, men siden du ikke ønsker ferdig NAS-løsning og vil ha RAID og oppgraderingsmuligheter, er vel eneste alternativ en server. Da har du muligheten å bygge selv eller kjøpe ferdig. Komplett har bla. denne, men jeg vet ikke helt om det var noe slikt du hadde sett for deg: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10305

Edit: Eller tenkte du mer i retning av å montere HDD'ene i en stasjonær PC du allerede har?

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

En form for server hadde nok gjerne vært løsningen ja, har en del maskinvare som kan brukes til dette.

Men er måten dette skal settes opp jeg lurer mest på.

Koble inn bare en og en disk i en vanlig PC, og dele de ut på nettet?

Bruke en RAID kontroller integrert på hovedkortet, og sette de opp som en stor lagringspool?

Bruke en egen PCI-E RAID kontroller med plass til 6-8 disker for mulighet til videre utvidelser, montert i en PC med server programvare?

Vil tro at en ren server med egne kontrollerkort vil gi en mest fleksibel løsning, og være enklere å bygge ut etter behov.

Skal lagre bilder, film, musikk og dokumenter der, og den må kunne levere til flere brukere på samme tid.

Lenke til kommentar

Har gjort det samme her, jeg har 6x 1.5Tb disker ute i gangen, montert i en server som kjører RAID 6.

Jeg valgte Linux og Ubuntu til jobben, og Ubuntu desktop og ikke server siden jeg vil ha GUI (Mye lettere med VNC også.) og deretter plugget jeg de 6 diskene inn i HKet sine porter og satte opp ett software RAID 6 array.

Deler denne med Windows maskinen og de andre her i huset og kan lagre og hente som jeg ønsker.

For tilgang utenfra og nettet har jeg da FTP som mulighet med VNC oppsett for fjernstyring og kontroll fra hvor enn jeg ønsker i verdenen.

Lenke til kommentar

Hva slags RAID-løsning er det du ser for deg da? Hvis formålet er å få ett stort volum på 8TB får du jo problematikken med tap av all data ved krasj i én disk ved RAID-0. Mener dog å huske at det er noe som heter JBOD hvor alle diskene skjøtes sammen uten striping, men tror ikke dette er særlig utbredt på billige kontrollere.

Ift. kapasitet tror jeg dette blir det minste problemet. Min enkle NAS-enhet klarer i hvert fall å streame film (ikke HD) til to enheter på en gang, så da vil jeg tro at en dedikert server ganske enkelt vil klare tilsvarende/bedre.

Lenke til kommentar

Eller så kan du bare gjøre det enkelt og billig; sett diskene inn i en stasjonær maskin og del mappene. Så lenge alle maskiner er i samme Workgroup (regner med at alle maskiner bruker ymse versjoner av Windows?), så blir alt på diskene delt enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Den siste løsningen med å bruke en standard Windows PC, montere inn diskene som separate disker, og dele de ut i en arbeidsgruppe, er nok noe jeg gjerne vil starte med.

På sikt kunne jeg godt tenke meg en server med et RAID-5 eller helst RAID-6 oppsett, for å få noe sikkerhet ved disk havari.

Ved RAID-6 kan vel 2 disker ha feil uten at data går tapt om jeg ikke tar helt feil, men det krever vel igjen en dyrere kontroller?

Mulighet for deling av filer over nett og fjernstyring er absolutt noe jeg kunne tenke meg, men har ingen erfaring med noe slikt.....

Lenke til kommentar

Med Linux trenger du ikke noen som helst kontroller for RAID 6.

Det du kan gjøre mens du venter er å virtualisere en Linux installasjon så kan du begynne å leke deg der, bruker du VMWare Workstation kan du lage snapshots så om du roter det til så kan du gå tilbake til snapshot og prøve på nytt.

Vet ikke om gratis virtualbox har samme mulighet men det er verdt ett forsøk.

Uansett, pålitligheten over tid denger Windows ned i støvlene når du først har kommet deg ut av startgropa.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...