Maxmeker Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hei! Jeg går 1år Media og kommunikasjoner og har faget PTF - Prosjekt til fordypning. Så har jeg funnet ut at jeg vil lage en digital fortelling som mitt prosjekt. Også kommer jeg ikke på en dritt om hva jeg kan ha om? Noen som kan komme med innspill? Jeg bor ved "havet" "vannet" og har egen båt osv (Kanskje en maritim fortelling?) Jeg har også rikelig tilgang til skog og mark. Håper noen kan komme med innspill om hva fortellingen kan gå ut på og eller TIPS og TRICKS jeg får bruk for! Takk.. Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Et livssyklus ? Kanskje du kan utdype det litt mer? Tenker du mener livssyklusen til et menneske? Men hvordan skal jeg få til det? Endret 30. mars 2011 av Maxmeker Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Du kan jo stjele litt fra Disney karakteren havfruen Ariel, men med en liten tvist! (ref M. Night Shyamalan metoden) hun lever sine vante dager og svømmer rundt og koser seg, da plutselig en mørk sikkelse dukker opp og visker noe i øret hennes, Ariel blir sjokkert over det hun hører og svømmer direkte avgårde for å komme seg hjem, når hun endelig er hjemme får hun tak i sin mor og far som hun forteller det hun har hørt fra den fremmende skikkelsen, de blir også sjokkert og ber Ariel om å sette seg ned(ref chris hansen metoden), så starter de å forklare en lang historie om at hun egentlig ble bestilt fra de indiske hav, og ble født av en surugatmor for så å bli kidnappet og tilslutt endte opp der hun er i dag. Ariel får så vite at hun hadde en navneslipp rundt armen som sa at hennes egentlige navn var Helvetica. etter å ha fått disse forskrekkende opplysningene drar hun ut på et eventyr for å finne ut hvem hun egentlig er! Endret 30. mars 2011 av tohenrik Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Et livssyklus ? Kanskje du kan utdype det litt mer? Tenker du mener livssyklusen til et menneske? Men hvordan skal jeg få til det? Det er mye man kan lage en livssyklus om, blomst, vedkubbe, fugler, båt, treplanke, drikkeflaske, etc. Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Du kan jo stjele litt fra Disney karakteren havfruen Ariel, men med en liten tvist! (ref M. Night Shyamalan metoden) hun lever sine vante dager og svømmer rundt og koser seg, da plutselig en mørk sikkelse dukker opp og visker noe i øret hennes, Ariel blir sjokkert over det hun hører og svømmer direkte avgårde for å komme seg hjem, når hun endelig er hjemme får hun tak i sin mor og far som hun forteller det hun har hørt fra den fremmende skikkelsen, de blir også sjokkert og ber Ariel om å sette seg ned(ref chris hansen metoden), så starter de å forklare en lang historie om at hun egentlig ble bestilt fra de indiske hav, og ble født av en surugatmor for så å bli kidnappet og tilslutt endte opp der hun er i dag. Ariel får så vite at hun hadde en navneslipp rundt armen som sa at hennes egentlige navn var Helvetica. etter å ha fått disse forskrekkende opplysningene drar hun ut på et eventyr for å finne ut hvem hun egentlig er! Det er jo en veldig god ide, kan ha en åpen slutt med at hun leiter etter hvem hun egentlig er! Eneste er hvordan skal jeg få tatt bildene?? Under vann? Havfrue? Det må jo også være varmt hvis noen skal bade eller ligge på et "skjær". Har ikke tilgang til noe utstyr bortsett fra et canon 550d. GLEMTE Å SI AT PROSJEKTET SKAL VÆRE FERDIG I MAI MÅNED EN GANG (SLUTTEN) Med tanke på relativ kort tid så er vel en syklus kanskje en litt vanskelig oppgave eller? Del gjerne dine tanker mer Nautica! Endret 30. mars 2011 av Maxmeker Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Det er jo en veldig god ide, kan ha en åpen slutt med at hun leiter etter hvem hun egentlig er! Eneste er hvordan skal jeg få tatt bildene?? Under vann? Havfrue? Det må jo også være varmt hvis noen skal bade eller ligge på et "skjær". Har ikke tilgang til noe utstyr bortsett fra et canon 550d. GLEMTE Å SI AT PROSJEKTET SKAL VÆRE FERDIG I MAI MÅNED EN GANG (SLUTTEN) Med tanke på relativ kort tid så er vel en syklus kanskje en litt vanskelig oppgave eller? Del gjerne dine tanker mer Nautica! må bilde være tatt der du bor? legger med et bilde som eks på hvordan dette kan gjøres over vann *mulig far og surugatmor Endret 30. mars 2011 av tohenrik Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Føler det blir veldig vanskelig å få tatt alle bildene? *sorry at jeg klager.. Men du har ikke noen andre innspill da? Setter veldig pris på det Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) hum siden du hadde tilgang på noe båt av ett eller annet slag, hva med en fortelling om en fisker som får noe mystisk på kroken? kiste med gull, et lik, en stor fisk? kanskje en ufo har landet i fjorden?, hum eller noe lockness moster? etd. trenger jo kanskje ikke å utdype hva han har fått på kroken heller, bare at det er "NOE" kanskje fiskern blir dratt avgårde mens han sitter i båten og holder seg fast, dette gjør historien litt mer åpen for at leseren / publikum selv må gjøre seg opp en tankt om hva det kan være Endret 30. mars 2011 av tohenrik Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Hva passer vel bedre med vann, sjø og båter, jo nettopp: pirater! ta noen bilder av båten din og forklar den spennende fortellingen om somaliske sjark pirater som plyndrer, kidnapper og dreper på sin vei opp langs norske kysten, alt fra hytte eiere til store olje platformer skjelver i buksene når de ser en sjark nærme seg, de vet hva som venter dem... samtidig blir regjeringen mer og mer handlingslammet da dette er noe ingen kunne forventet å se i norge, politiet stiller seg maktesløse da de verken har ressurser eller utstyr til å ta dem alle og de vokser fort i antall (prisene på sjark vil da også sannsynligvis stige pga etterspørselen) og når poltiet først klarer å få tak i dem så blir de sluppet ut etter kun noen få dager hva tror du om ideen? Endret 31. mars 2011 av tohenrik Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 (endret) Hva passer vel bedre med vann, sjø og båter, jo nettopp: pirater! ta noen bilder av båten din og forklar den spennende fortellingen om somaliske sjark pirater som plyndrer, kidnapper og dreper på sin vei opp langs norske kysten, alt fra hytte eiere til store olje platformer skjelver i buksene når de ser en sjark nærme seg, de vet hva som venter dem... samtidig blir regjeringen mer og mer handlingslammet da dette er noe ingen kunne forventet å se i norge, politiet stiller seg maktesløse da de verken har ressurser eller utstyr til å ta dem alle og de vokser fort i antall (prisene på sjark vil da også sannsynligvis stige pga etterspørselen) og når poltiet først klarer å få tak i dem så blir de sluppet ut etter kun noen få dager hva tror du om ideen? Takk for forslaget! Jeg kom på når du jeg leste forslaget at jeg kanksje kan ta en "fakta" digaltfortelling, at jeg tar for meg fyrtårnet av Langesund fyr! Kan sikkert få mange kule bilder av det også? Hva trur dere? Endret 1. april 2011 av Maxmeker Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 hum, det höres jo ut som en kjempe bra ide jeg er ikke så godt kjent med dette fyrtårnet men det har jo sikkert en historie (dette som ligger i närheten av hvasser?) nesten garantert enkelt å få noen bra bilder av dette, bare finne en dag med litt fint vär kanskje?, nattbilde hvis tårnet fortsatt er i drift? kanskje teste litt med lang lukketid og stativ osv og se om du får frem noe spennende Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Noen som kan gi meg noen tips til fotograferingen? Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Noen som kan gi meg noen tips til fotograferingen? andre bilder: http://jimpatterson.photoshelter.com/gallery/Lighthouses/G0000P0Xy9UzXU3Y nattbilder: nattbilder er vel ikke helt umulig å få til så lenge tårnet er i drift? lang lukkehastighet: eks: alt blir kult med vidvinkel-linse jo mer vidvinkel jo bedre! sort/hvit bilder: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Crown_Point_Light_House.jpg Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Ja, det kan jeg jo eksperimentere med.. Det som er kjipt er at jeg ikke har noen vidvinkel objektiver men kan jo prøve med det jeg har. Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Ja, det kan jeg jo eksperimentere med.. Det som er kjipt er at jeg ikke har noen vidvinkel objektiver men kan jo prøve med det jeg har. hva med å gå for panorama ? hvis du har noe stativ e.l (ref trenger det egentlig ikke men blir mindre redigering etterpå) også tar du blider i en sirkel og klipper de sammen til et stort bilde når du er ferdig ref: Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Wow, det var sykt kult! Det skal definitiv vurderes! Du har ikke noen tutorials eller lignende jeg kan følge får å sette dem sammen? bruker du photoshop eller no? Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 (endret) Wow, det var sykt kult! Det skal definitiv vurderes! Du har ikke noen tutorials eller lignende jeg kan følge får å sette dem sammen? bruker du photoshop eller no? det er ikke mine bilder, så jeg vet ikke helt hvordan han som har tatt dette har gjort det men jeg har gjort tilsvarende med mindre antall bilder manuelt i mspaint så jeg tipper at med photoshop er det rimelig mye enklere å få klippet og limt riktig osv photomerge heter vist denne funksjonen i photoshop cs5: http://help.adobe.com/en_US/photoshop/cs/using/WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-75e8a.html http://youtu.be/oreG1USuAU4 Endret 13. april 2011 av tohenrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå