Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pusteproblemer under jogging

DaXoN

Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål angående min form håper det er noen her som har litt erfaring med dette.

I sommer var jeg dårligere i formen en hva jeg er nå, men jeg hadde ingen store problemer med og svømme/klatre/Sykle, greit nok at distansen det er snakk om ikke var utrolig lang men jeg hadde ingen ordentlig problemer med og puste mens jeg drev på med det.

Men i år har jeg startet og jogge, jeg blir ikke svett før jeg blir tung pustende og jeg ikke klarer og jogge lengre, er snakk om en 400+- meter før jeg ikke klarer mere, jeg prøvde og jogge lengre en dag og det endte opp med at det føltes som jeg skulle dette ned, endte med at jeg stoppet og sto med bøyd rygg i et halvt min/min og pustet fort/tungt.

Tror personlig det er kun dårlig kondis, men føler det er litt rart at det er så kraftig når det kommer til joggingen men det går mye bedre vis jeg svømmer/sykler/klatrer,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du har en mild form for astma, ta en prat med legen.

sjekket meg får astma får ca 8-9mnd+- siden, men da fikk jeg også medisinere og så skulle jeg se om jeg ble bedre noe jeg ble (selv uten medisiner etter kort stund) tar også medisinere daglig får allergi mot støv/pollen.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål angående min form håper det er noen her som har litt erfaring med dette.

I sommer var jeg dårligere i formen en hva jeg er nå, men jeg hadde ingen store problemer med og svømme/klatre/Sykle, greit nok at distansen det er snakk om ikke var utrolig lang men jeg hadde ingen ordentlig problemer med og puste mens jeg drev på med det.

Men i år har jeg startet og jogge, jeg blir ikke svett før jeg blir tung pustende og jeg ikke klarer og jogge lengre, er snakk om en 400+- meter før jeg ikke klarer mere, jeg prøvde og jogge lengre en dag og det endte opp med at det føltes som jeg skulle dette ned, endte med at jeg stoppet og sto med bøyd rygg i et halvt min/min og pustet fort/tungt.

Tror personlig det er kun dårlig kondis, men føler det er litt rart at det er så kraftig når det kommer til joggingen men det går mye bedre vis jeg svømmer/sykler/klatrer,

Jeg sykler mye, men ble overrasket av hvor mye mer slitsomt det var å jogge da jeg gjorde det for første gang på flere år. Synes det er mye tyngre å jogge i 10 minutter enn det er å sykle for full guffe i ti minutter.

Svette og oksygentilførsel til kroppen trenger ikke alltid å være helt sammenfallene. Man svetter jo fordi man forsøker å få varme ut av kroppen, mens tung pusting er fordi ikke nok oksygen kommer til de viktige kroppsdelene.

Men ja, det er kanskje smartest å spørre en lege om dette.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Man bruker mye mer krefter ved jogging enn syklig. Når man sikler sitter man behagelig (evt. ubehagelig..) og beina går på høygir. I nedoverbakker er det often man bare sitter helt i ro og bare glir.

Når man jogger "hopper" mann på en måte litt framover mens beina bærer hele kroppen din.

Det høres ut som om du har en form for anstrengelsesastma som du mest sannsynlig ikke kommer til å merke hvis du trener mer og oftere. Pass på å ikke trene for ofte.

Vær også oppmerksom på at pusteproblemer kan utløses av andre faktorere enn slit. Jeg foreksempel blir tungpusten av sterk mat og drikke som Cola og forskjellige energy drikker som Burn.

Lenke til kommentar

En treningskompis sa til meg at man ikke bør jogge ute når det er kaldere enn 10 minus. Ikke bra for lungene sa han.

Prøv å jogge på tredemølle innendørs og se om du får de samme symptomene (eller hvis du ikke har tilgang til tredemølle - gjør aerobic øvelser i stua hjemme).

Hvis det funker fint ville jeg venta med å jogge utendørs til det blir litt varmere i lufta.

Hvis du får samme problemer når det er varmt i lufta (plussgrader) - så oppsøk lege hvis du føler at dette er noe som du vil sjekke ut nærmere.

I tillegg så vet vi jo ikke hvor hardt du løper/presser deg når du er ute jogger. Prøv å roe ned tempoet litt, tren jogging jevnlig - så kan du heller øke tempoet igjen om ett par måneder.

De første 400-500 meterene bør du jogge veldig rolig. Stoppe og tøye litt i ett par minutter.. kjenne at du er "varm i skjorta" - Før du så kjører opp tempoet. Har funka fint for meg, og jeg har jogget mye. Hvis jeg har startet med "pang-start!" (fullt tempo fra første skritt) så har det endt opp med at jeg har opplevd lignende av det du har men bare mindre alvorlig da...

Lenke til kommentar

En annen ting jeg har merket på meg selv, som er veldig viktig hvis du vil øke utholdenheten din er pusteteknikk og rytme.

Du må finne deg en rytme. Jeg har f.eks en fast bevegelse med armene som gjør at hele kroppen min får bra flyt når jeg jobber. Det kommer av seg selv etterhvert som du blir mer vant til å jogge.

I tillegg puster jeg jevnt i forhold til antall skritt. Når jeg løper i vanlig tempo puster jeg langsomt inn mens jeg løper 3 skritt, og puster langsomt ut på de neste 3 skrittene.. dype og beherskede åndedrag - dette tvinger jeg meg selv til å gjøre selv om jeg får litt sånn "gisp!" følelse og har lyst til å trekke pusten raskere og fortere instinktivt. Det gjør at jeg holder ut lengre. Hvis jeg gir etter for "gisp!" følelsen begynner jeg bare å puste fortere og fortere - og det ender tilslutt opp med at jeg må stoppe opp for å få igjen pusten.

Lenke til kommentar

Jeg har en svært midt form for anstrengeleses astma, dvs får ikke konstatert noe eller medisiner. I tillegg har jeg en nese som kun har 70-80% effektivitet (må dra nesen bakover for å puste skikkelig) = Ikke beste utgangspunktet for å bevege seg...

Jeg ville fortsatt å prøve, du vil fort merke om det er noe annet enn dårlig kondisjon etter en stund (snakker ikke om når du "dør" etter de første 400 meterne, men gjerne etter en uke eller to)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...