Gå til innhold

Oppfordrer til «Erna Hour»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En pakke skal innholde IP, dato og klokkeslett som minimum i allefall.

Så kan du ta og gange dette med flere brukere og noen tusen ganger så har du per sekund, og dette skal lagres i 6 måneder.

Gjennomsnittlig burde en ruter greie 5000 tilkoblinger samtidig, disse kan vi åpne og stenge raskt som er hva Anonymous sine verktøy har gjort (Low Orbital Ion Cannon) for eksempel, eneste forskjellen er at istedet for å rette denne mot en nettside, så retter vi den mot hverandre med det mål for øye å lage trafikk.

Med mye og rask on and off kan vi øke trafikken til store mengder, når de yppet seg på svenske filtret var det rundt 1 million eposter per sekund de klarte å få til som gikk inn og ut av sverige og som alle ble flagget, resultatet var at det ble for mye for filteret.

Gjennomførbart er det, men ingen grunn til å begynne før vi ser at de har fått opp lagringsserverne sine, straks disse er på plass så er det bare å begynne.

Det verste er at denne typen "Angrep" er ikke ulovlig heller og kan delvis sies å være nyttig og forventet trafikk.

Er ikke vårt problem om de ikke greier å henge med i svingene :D

Lenke til kommentar

Nå er det vel opp til nettleverandør å lagre opplysningene, så det vil være de som evt blir rammet og som også må dekke utgiftene til enormt økt lagringskapasitet. Som igjen betyr økte priser på tjenestene deres. Sånn at vi selv kan betale for vår egen overvåking...

Lenke til kommentar

Eh nei langt i fra, jeg har brukt Giganews i mange år ;). Jeg bruker samtlige forbindelser til Asia, Amsterdam, Washington og Los Angeles.

Jeg bor i USA nå og bruker giganerws, har en 30 mbit linje pleier å speedteste til 30,1-7 mbps og bruker en server på andre siden av USA, med giganews får jeg fortsatt 30,1-7 mbit på speedtest.net og ping'en ekke så gærlig heller, mellom 15-25 ms

Og JO en kompis av meg i Norge bruker VPN på 100 mbit og får 100 mbit, hvem faen er du til å fortelle meg hva jeg og mine venner får og ikke får?

Lenke til kommentar

Jeg har testet utallige ganger både på 16-20 og 100Mbit og nei den gir langt i fra den hastigheten over VPN fra Norge :) Fanden meg her og der kan du holde for deg selv. Jeg bruker VPN så og si hver eneste dag, men det er mulig du blander dette med ssl-nntp, noe som ikke hadde forundret meg ift. deg overhodet.

Ellers gjorde jeg følgende generiske linjetester akkurat nå med Giganews VPN mot samtlige lokasjoner.

Uten VPN:

11Mb/s ned, 0.59Mb/s opp

Giganews VPN Amsterdam:

6.55Mb/s ned, 0.33Mb/s opp

Giganews VPN Washington DC:

2.64Mb/s ned, 0.27Mb/s opp

Giganews VPN Los Angeles:

1.17Mb/s ned, 0.23Mb/s opp

Giganews VPN Hong Kong:

0.57Mb/s ned, 0.15Mb/s opp

Dette er med PPTP som skal være en av de raskere protokollene og det er nøyaktig i tråd med hvordan jeg har opplevd både Giganews, strongvpn, bedriftsvpn (over landegrenser) og andre, ved at man mister vesentlig linjekapasitet selv om det er i varierende grad. Dette er også helt naturlig av mange årsaker.

På tide å roe ned denne håpløse attituden din.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker L2TP og han jeg kjenner bruker OpenVPN ingen av oss fikk PPTP til å fungere, det sto at vi hadde feil brukernavn eller passord når vi skulle koble til servern, og vi hadde korrekt info.

Uansett hvordan bruker du speedtest? Jeg bruker servern i WDC, USA når jeg bruker VPN og når jeg speedtester fra WDC så får jeg en redusert hastighet men når jeg speedtester fra den normale serveren min i Phoenix så får jeg resultatene jeg snakker om. Så hvordan speedtester du?

Og fortsatt synd for deg at du får dritt resultater med hav du bruker, for meg ser det du som du syns alle produktene du kjøper er no dritt.

Lenke til kommentar

Nå sier du jaggu meg mye rart, jeg har brukt VPN i alle former siden det var mulig å sette det opp i bedriftsutstyr så det mangler ikke på erfaring fra hvordan VPN oppfører seg både i boksprodukter og OS. Dermed synes jeg heller ikke Giganews VPN er "noe dritt", da forventningene står til mange år med erfaring med et stort spekter av utstyr og nettbærere. L2TP går i noen tilfeller marginalt tregere siden den har tyngre kryptering, noe som stemte med verifikasjonen jeg utførte nå.

Jeg forsøkte også OpenVPN 160-bits (lavest kryptering) kun for hastighetsmåling men den feiler på auth på tross av alle triks ift. 64bit wintel. Mulig den kunne gitt et hakk bedre hastighet men tviler på at det ville gitt full guff over dammen. På det beste får jeg 8Mb/s til Amsterdam forbindelsen via PPTP.

Naturlig nok får man bedre hastigheter når man setter opp fw2fw type VPN mellom eks. Norge og Sverige eller innenfor samme ISP nett etc., men hvor lenger ut man beveger seg jo mer tap vil man oppleve, dette er helt naturlig.

Hvilket OS benytter du og din kamerat?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg bruker Windows 7 32-bit og min venn tror jeg brukte CentOS x64 når han testet på 100/100 maskina hans kjøre også fiber rett inn, ikke no mellomledd med kobber, og ingen av oss sier at vi kan få disse hastighetene over dammen.

Lenke til kommentar

Virket som du sa at din kamerat i norge fikk full guff over dammen via VPN, var dette jeg stusset på. Men uansett viste det seg at OpenVPN var noe man måtte betale ekstra for per måned hos Giganews i tillegg til PPTP og L2TP og derfor fikk jeg auth feil.

Så jeg slengte inn de 5$ det koster ekstra per måned og OpenVPN klienten gikk opp med en gang. Da har jeg fungerende PPTP, L2TP/IPSEC og OpenVPN samt en router som skal kjøre DD-WRT og dedikert Giganews VPN for div enheter. Ellers har Giganews VPN også fungert glimrende på min iPhone4 + netflix.

Men man kommer ikke bort fra at man mister noe hastighet samt at TOR nettverket er et type distribuert nett hvor man garantert mister mye hastighet. Uansett skal jeg teste samtlige punkt med OpenVPN og laveste kryptering nå og se om det går noe raskere enn den gamle native PPTP.

Ellers kjenner jeg ikke til mange uavhengige utenfor ISP som tilbyr VPN til menigmann i Norge, dog har jeg heller ikke undersøkt det. Om det er ISP så blir man jo uansett terminert innenfor loggsystemet og man mister hensikten. Riktignok finnes det gode uavhengige SSL muligheter med serverparker i samme nett hvor du terminerer som gjør at dette ikke blir helt sorgens dag. Men at det forpurrer internett gleden er helt klart.

Skal man eks. kjøre VPN ut til Nederland (med eks. giganews) for å være sikker på å omgå alle loggsystemer i Norge og Sverige ved generell nettaktivitet så mister man altså en del hastighet, ergo mitt utsagn om at man omtrent kan se bort fra raske linjer etter DLD er iverksatt. Samt da også TOR som er et meget tregt nett og vil være en kraftig brems på linjehastigheten.

Sett i lys av raske linjer, VDSL2 og Fiber er DLD mange skritt tilbake for teknologiutviklingen, for ikke å snakke om personvern og friheten. Et positivt element DLD vil bringe er større oppmerksomhet blant folk i det å kryptere trafikk. Det vil nok også kanskje føre til flere og bedre kryptering og anonymiseringsstjenester i Norge.

EDIT:

Testet også nå OpenVPN med 160-bit SSL/TLS som laveste nivå med OpenVPN.

Den var gjennomsnittlig 12% tregere over alle forbindelser enn PPTP som hittils raskeste i Win7 med Giganews VPN. Siden jeg ikke har maskiner som krever OpenVPN forløpig får jeg se om jeg bare kansellerer abbet på det. Hadde forventet at det skulle være en mer effektiv klient. Den kan helt sikkert tweakes og tunes noe, men det blir neppe verdt det.

Derimot er ingen av slike målinger en eksakt vitenskap og man skal gjøre ganske så mange målinger mot alle punkter over et lengre tidsperspektiv for å få et riktig bilde.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...