Gå til innhold

Hvor mye årslønn trenger jeg?


jayplay

Anbefalte innlegg

Ønsker en estimasjon på hvor mye jeg må ha i årslønn for å kunne betjene disse godene:

 

- 1-2 Relativt dyre bilder

- Leilighet, type stor, i Oslo sentrum

- Dyre ferier når det måtte passe meg

- Ellers generell livsnyting

 

- Vil ikke være barn, kone eller hytte i bildet.

 

Hvor mye trenger jeg i årslønn tror dere? Over 1,5 mill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største spørsmålet er vel NÅR du skal kunne betjene disse godene som du sier det så pent.

 

Hvis man skal være litt realistisk så må man og regne med at hvis man tjener godt, så kan man ikke dra på ferie når som helst.

 

En annen ting er hvis du først skal ha så mye, her tenker du vel på en leilighet til sikkert 5-10 mill (har ikke heelt peil på prisene i sentrum, aldri brydd meg om priser i Oslo generelt), og biler til over 1 mill pr. stk, pluss romslig økonomi til å gjøre som du vil.

 

Jeg regner med at du må ha minst 3 mill i året for å betjene lån av denne størrelsen. Og det er uten å ha råd til hva du vil, når du vil ellers..

 

 

Med andre ord, du må ha sykt god lønn. Er ikke bra nok med å jobbe på Rimi her nei

Lenke til kommentar

Da må du nok drive med investeringer eller annen næringsvirksomhet, de fleste jobber som betaler i mangemillionklassen er såpass krevende at livet blir stort sett soving og jobb...

 

Og hva har du tenkt og drive med? Du må jo være ekstremt dyktig i det du driver med, ha ett talent, hvis penger er eneste motivasjon så blir man skjeden så god som de som lever og ånder for noe.

Lenke til kommentar

Takk for fine svar.

 

Bakgrunnen for spørsmålet var en debatt med kollokviegruppen min. Mange som har en missoppfatning av hvor mye penger som faktisk kreves for å sikre seg slike goder. Jeg mente selv man måtte ha hvertfall godt over 2 mill utbetalt.

 

Det aktuelle yrket er advokat - innenfor finans :)

Lenke til kommentar

Takk for fine svar.

 

Bakgrunnen for spørsmålet var en debatt med kollokviegruppen min. Mange som har en missoppfatning av hvor mye penger som faktisk kreves for å sikre seg slike goder. Jeg mente selv man måtte ha hvertfall godt over 2 mill utbetalt.

 

Det aktuelle yrket er advokat - innenfor finans :)

Det som skjer hos de som holder på slik er at de opplever at pengene samler seg opp, og så skjer det noe når de er 40-45, typisk er de trege med å få barn også, og da slutter de, vraker hele karrieren. De opplever også at pengene kan ikke kjøpe tilbake den tapte tiden.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg er med på den elendighetsbeskrivelsen.

 

For det første er det ikke særlig mange som tjener så mye at pengene hoper seg opp; det er strengt tatt svært få som tjener mer enn et par millioner årlig, og også de som konsekvent tjener bra over tid klarer alltids å svi bort lønna på å stadig øke boligareal, kjøpe biler med vanvittig nybilavgift (finnes det noen mer effektiv form for luksusskatt?) osv. Å bygge opp en formue krever både en solid inntekt og et aktivt, vanskelig valg; de fleste ser for seg å fortsette i samme spor med en viss lønnsøkning, den helt store spareoperasjonen gir i slike tilfeller liten mening.

 

De som først holder ut til de er 40-45 har gjerne kommet over den verste barrieren hva angår arbeidstid, i tillegg til at man har sortert ut alle som ikke liker det de holder på med nok til å ofre mye for jobben. Jeg tror det er et langt større problem med alle som blir i 3-6 år, sliter seg ut uten å tjene stort og ender i en gruelig kjedelig back office-jobb neste 30 år.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg er med på den elendighetsbeskrivelsen.

 

 

Jeg tror det er forbeholdt de få som har intelligens helt i toppsjiktet og deretter er så heldige og havne hos de som betaler best. Jeg tror ikke det er nok å bare jobbe hardt. Det er nødvendig med et 0,5-2 % talent også, med flaks i tillegg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Skandiabankens lånekalkulator sier at et annuitetslån på 10 millioner, med 20 års løpetid og 3,542% rente, koster rett under 700 000 i året i renter og avdrag.

 

300 000 i tillegg til løpende utgifter burde gi godt rom for bensin til bilen(e) og noen ferieturer.

 

Da er vi på en nettolønn på 1 million. Uten noen særlig skatteplanlegging krever vel det omtrent 1,8 i bruttolønn.

 

10 millioner er kanskje i minste laget for en leilighet "type stor" i Oslo og innkjøp av bil(er). På den annen side er det vel rimelig å forvente at du sparer litt egenkapital før du flytter inn i den største leiligheten.

 

Og forøvrig stiller jeg meg helt bak den om at tid til å ta ferie fort kan være et større problem enn penger til billetten.

Lenke til kommentar

Dessuten: den som tror at Singapore Business (eller First! Eller Suite!) gjør lykkelig må være riv, ruskende gal (snakker vi Gulfstream kan jeg begynne å tvile ...).

 

Det er nokså lite spesifikke beskrivelser trådstarter kommer med; enhver som tjener godt over snittet vil ha råd til en leilighet som er stor relativt til snittleiligheten og bil som er dyr relativt til snittbilen. I så måte gjør en million eller så sikkert jobben.

Lenke til kommentar

Helt klart; antok at det er tak i den hypotetiske personen det er snakk om. Uinteressante døgenikter som fjaser med kaffekoppen dagen lang og forventer å bli betalt for å ikke ha et liv fortjener pryl.

 

Den amerikanske trenden med adhd medisiner uten egentlig grunnlag i periodene inn mot eksamener har nok kommet til Norge også. Jeg syns jeg kan se det at mange bruker en utdannelse som en billett for å få en viss type jobb med sikker inntekt, det er aldri snakk om å brenne for faget (Det gjelder spesielt medisin). Det kan være en omstilling for mange å komme fra en skoleklasse der de var den beste til å komme inn på et studium der snittet lå omkring 6 og alle er enere fra sine respektive klasser. Jeg hadde en veldig negativ erfaring med akkurat det. Jeg er helt overvist om at den sikreste veien til suksess snittet er å sikte seg inn på en studie-vei der medstudentene hele tiden vil være middelmådige og ikke sikte seg inn studier der alle er ess.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Skandiabankens lånekalkulator sier at et annuitetslån på 10 millioner, med 20 års løpetid og 3,542% rente, koster rett under 700 000 i året i renter og avdrag.

 

 

De arbeidsplassene det er snakk om finnes stort sett rundt Aker Brygge, noen også utover mot Lysaker. Egentlig er det unødvendig å betale så mye. 20 tusen per mnd i husleie holder greit for en brukbar leilighet, 30 tusen er garantert nok. Det holder også for en enebolig til 7 millioner. 2 millioner er mye mer enn nødvendig, men jeg vil nok hevde det er normalt at de som gjør det godt i dagens valuta tjener såpass, ihvertfall 1,5 millioner. Alle middagene på restaurant, weekendturer hit og dit på luksushotell, osv, osv, kanskje en elskerinne, alt sammen krever nok en viss inntekt. 100-150 tusen etter skatt per mnd skulle gi en høy standard på de få timene som tilbringes utenfor jobben, jeg syns jeg har observert kjendisadvokater på toget med laptop og notater i fanget:)

Lenke til kommentar

Ønsker en estimasjon på hvor mye jeg må ha i årslønn for å kunne betjene disse godene:

 

- 1-2 Relativt dyre bilder

- Leilighet, type stor, i Oslo sentrum

- Dyre ferier når det måtte passe meg

- Ellers generell livsnyting

 

- Vil ikke være barn, kone eller hytte i bildet.

 

Hvor mye trenger jeg i årslønn tror dere? Over 1,5 mill?

Med dyre bilder, tenker du på Munch, Picasso eller lignende? De kan jo gjerne koste opptil flere millioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om kunst: Det er få som har bildet for seg selv, for sin egen glede, en dyp emosjonell respons, uten at det er som investering, show off, osv. Hvis det ikke er for egen glede, eller verdt like mye om det var i et rom ingen andre visste om eller fikk se, så er det ikke verdt noenting mener jeg.

Lenke til kommentar

La oss regne litt..

- En type STOR leilighet i Oslo sentrum ryker fort på 8-10 millioner

- Ett par relativt dyre bilder koster også fort noen millioner, da kunst er dyrt. La oss si 2-3 millioner.

- Flere dyre ferieturer i året. Fort 50.000 per tur, for med slik dyr leilighet og kunst er ikke feriekassen på sparebluss heller. Så fort 2-300.000 totalt per år.

 

Dersom du skal låne penger til bolig og kunst så snakker vi fort 60-70.000 i avdrag og renter per måned. Pluss 20-30.000 per måned i ferie, og så sikkert minst 50.000 til annet forbruk. Mat, reiser, uteliv, duppedingser (tv, stereo, data, telefon, ..). Totalt rundt 150.000 i måneden.

For å sitte igjen med såpass mye etter at forskuddskatt er trukket må du ha en årsinntekt på opp mot 3 millioner.

 

Spørs hvor mye generell livsnyting det blir tid til ved siden av en jobb som betales såpass godt.

Men lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...