dude80 Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Når dere lager hjemmesider i PHP, programmerer dere da objektorientert? Hva er grunnen, er det for å slippe skrive så mye kode? Er det den eneste grunnen? Lenke til kommentar
Chiclins Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 både ja og nei, jeg bruker et database objekt men ikke noe annet, grunnen til at jeg gjør dette er at jeg slipper å skrive så mye kode og det gir meg muligheten til å f.eks. telle hvor mange spørringer jeg har kjørt på serveren etc.. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Programmerer objektorientert (så langt det lar seg gjøre) i PHP ( og Javascript ). Årsaken er ikke alltid å skrive mindre (faktisk må man titt og ofte skrive mer). Fordelen er imidlertid at koden blir MYE renere og lettere å lese. Du øker mulighet for gjenbruk (skrive mindre) og gjør koden mer robust (lettere å foreta endringer uten å ødelegge eksisterende kode). Merk! Man trenger ikke benytte seg av full OOP for å gjøre nytte av dette. I utgangspunktet holder det å tenke litt Lego. (Blackbox-programmering) Lenke til kommentar
christt Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Når PHP 5 kommer blir det skikkelig OOP. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 jepp... Kombinasjonen PHP5 + PHP-GTK får meg til å sikle Det eneste som mangler da, er en compiler. Lenke til kommentar
christt Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Tror det er noen som jobber med en kompiler for PHP sånn uoffesielt. PHP vil jo være genialt til prototyping, er jo svinkjapt å smekke opp noe... Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 kan noen forklare forskjellen på objektorientert programmering og ikke-objektorientert programmering? (er det bruk av funksjoner?) Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Objektorientert programmering innebærer bruk av klasser. En klasse kan inneholde én eller flere funksjoner og variable for å holde på data. Objektorientert programmering er derfor avhengig av funksjoner, men bruk av funksjoner alene, vil ikke hjelpe deg særlig langt på vei til å programmere objektorientert. Jeg tenkte jeg skulle legge ved et "lite" eksempel for å illustrere, men da ville innlegget mitt bli så langt. Invictus har gitt en kortfattet forklaring under php-faq: http://forum.sourcecode.no/viewtopic.php?t=129638 Gi et pip, hvis det er noe som er utydelig eller du ønsker et mer detaljert eksempel på hvordan bruke OOP og fordelene ved det fremfor bruk av funksjoner. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 jeg bruker OOP i stort sett alle php prosjekter nå. Jeg bruker det fordi det er en veldig fin måte å holde informasjon på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå