Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk - rekkevidde osv.

Anbefalte innlegg

Har fått i oppdrag å sette opp et trådløst nettverk for noen slektninger. Det skal være nettverk mellom to hus, hvor avstanden er drøye 100m. Det er såvidt ikke fri sikt mellom husene, (et annet hushjørne kommer iveien).

Det jeg lurer på er om det går bra likevel, eller må jeg sette opp en antenne på det hjørnet som kommer i veien for sikten? Og må denne antennen i tilfelle være påkoblet noe annet en strøm?

Fint om noen har noen bra forslag til dette, kom gjerne med en prisantydning også.. Det er to stasjonære maskiner, og en eller to laptoper som skal opp i nett. (Skal også dele bredbåndsoppkobling..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en kraftigere antenne enn det som følger med. Har nettopp testet med Dlink (som fikk veldig bra på testen barbara.no tok, også på sendereffekt) med avstanden ca 50-60m mellom 2 blokker... (2. og 3. etg.) Kun 2 lettvegger i mellom, og 100% fri sikt straks signalet kommer utenfor veggen. Men hastigheten danser som en jojo.... ikke stabilt. Skal legge den trådløse routeren på loftet mitt i steden, slik at den blir ca 45-50m og kun noen planker som "vegg" vegg på den ene siden. Satser på i allefall 22mbits stabilt. Slike prosjekter er litt prøv og feil, men siden avstanden min ikke er så stor skal vi få det til, men 100m tror jeg du kan glemme uten ekstra utstyr.... og det er ikke akkurat billig....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...