Gå til innhold

Tips til nybegynner-kamera. Canon 1000D?

Anbefalte innlegg

Trådutløser da. Jeg har ihvertfall blitt veldig glad i det. Bruker det i stedet for vertikalgrep når jeg må bære kamera langt, og det fungerer veldig bra. Det er også selvsagt must have hvis du skal ta bilder med kamera på stativ. Solblender i gummi er også en sånn sak man blir glad i etter hvert. Hvorfor? Noen gang vært på ferie? Tatt bilde ut av vinduet med kompaktkamera? Flares? Jepp. På med solblender av gummi og sku hele greia godt mot ruta, problem løst.

Ekstra minnekort er også flott å ha, samt ekstra batteri(er). Veske er jo must, det samme er rensekluter etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne vil vel funke fint? Og kunne du hjulpet meg med å finne en solblender som passer fint? Er litt usikker på hva som passer bra til mitt.

Ekstra minnekort kommer jeg nok til å kjøpe, men venter litt med det, samme med batteri, men vil f.eks. dette funke fint, eller er det bare noe billig tull? Kommer nok til å kjøpe den veska ja :)

Lenke til kommentar

Tenkte mer på litt småting eller "must have"

Egentlig trenger du ikke noe mer, en solblender kjøper du på eBay fra en 15.- og originalt for 70.-, men hvis du absolutt vil kjøpe noe så er ei god fotobok en fornuftig investering.

Ville ikke kjøpt så mye med en gang pga. av at mye av det sannsynligvis vil havne i søpla/skuffen.

Edit: batteri til 1000D.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Her er en i 52 mm, den tror jeg passer til Canons kit-objektiv. Den fjernutløseren funker sikkert fjell. Når det kommer til batterier er det en liten uenighet blandt akamistene. Noen sverger til orginalbatterier, i frykt for å ødelegge noe, og de er faktisk bedre. De koster dog nesten 600 kr stykket, mot omtrent ingenting for billige kopier som du fant. Jeg kjøpte 6 batterier til mitt D200 til samme pris som et orginalbatteri.
Lenke til kommentar

Den fotovesken du linket til er det mange her inne som har, og jeg inkludet. Til prisen er den virkelig verdt hver eneste krone, og en god kopi av den orginale national geographic fotovesken. Produktet du linket til har mange fine lommer, god plass og generelt god beskyttelse. Får selv plass til Canon 1000D m. batterigrep, ekstern blits, et par objektiver og noen solblendere i hovedlommen. Da er det fortsatt plass til lader, kabler, batterier og minnekort i de ytre lommene.

En tråd om fotovesken finner du på linken under:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1244748

Med kamera, et par batterier og et par minnekort kommer du langt. Start med dette, og så vil du etterhvert se behov for mer utstyr senere. Ekstern blits, et ordentlig stativ og teleobjektiv er ting som ofte frister etter noen måneder med kamera og kitobjektiv :)

Lenke til kommentar

Du kan lære endel ved og lese guidene her på forumet og "Canon image gateway" har mye fint lesestoff, holdt nesten på og glemme guiden "blende,lukker,iso og sånt" :)

Lær deg også bruken av DPP, og vurdere om du burde begynne med å bruke raw-formatet.

Et tips er og formatere kortet i kameraet samt formatere hver gang istedenfor og bruke slette funksjonen i kameraet.

Dette kan virke vanskelig i begynnelsen, men du får så utrolig mye mer fotoglede/resultater med og lære seg litt :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Må bare si at jeg håper du deler noen av bildene dine med oss i bildetråden, og om du ønsker tilbakemelding er det bare å lage en tråd i bildekritikken. Blir gøy å se hva du får til av bilder fremover, og det er masse å hente på å få tilbakemelding fra andre :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Begynner å friste litt å prøve ut ett nytt objektiv snart, men er litt usikker på hva jeg vil ha, egentlig vil jeg ikke ut med så mye mer enn 1-2000kr, men får man noe bra objektiv innen denne prisklassen? Har egentlig mest lyst på et objektiv med litt bedre zoom bilder eller muligheten til å ta bilder fra lengre avstander da. Tenkte å ta en noen bilder på fotballkamper, hvilke objektiv er det som gir mye for pengene da? Har hørt at Canon EF 70-200mm F4.0 L USM skulle være veldig bra, men da er jeg oppe på 5000, vet ikke helt hvor mye denne går for brukt? Men hvordan er den å bruke til andre ting enn sportsbilder, noen pro/cons med dette objektivet? Et par billig objektiver jeg bare så litt på var: Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro Canon til 1000kr, og Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP Canon til 1500kr. Funker disse også til ta bilder av f.eks. fotballkamper? Og til mer vanlig bruk, som bilder i naturen, ferier o.l.

Jeg har egentlig veldig lite peiling når det gjelder objektiver så all hjelp er velkommen! :)

Lenke til kommentar

Teleobjektivet til Canon som gir mest for pengene er EF-S 55-250 IS - liten og billig, og gir helt ok bildekvalitet for pengene - anbefales. Ville ikke kjøpt Sigma 70-300 eller 18-200 til telebruk.

EF 70-200/4L er et helt fantastisk objektiv, men har ikke bildestabilisering. Men - bildekvaliteten er så bra du får den for pengene.

Kjøp EF-S 55-250 IS og få mye for pengene. Har du råd, vil du heller ikke angre en oppgradering til EF 70-200/4L, som tross høy pris også er veldig mye for pengene.

Lenke til kommentar

Vil EF-S 55-250 IS funke fint til å ta bilder på en fotballkamp? Ute, kommer nok mest sannsynelig til å stå mest ved sidelinja på nesten midtbane, ikke så mye rundt målet.

Hvordan lavt trur du man kan få EF 70-200/4L på bruktmarkedet? Jeg kunne vel muligens strekt meg til 3000 om dette er et objektiv jeg kan få brukt til det meste og som holder lenge, men helst ikke høyere enn det tenkte jeg.

Endret av Christoffer99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...