Christoffer99 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Har vurdert å kjøpe meg et kamera i en stund nå, og har lyst på et speilrefleks kamera, men har ikke det største budsjettet akkurat nå, og ferdighetene mine er nok ikke mye å skryte av heller bak kamera. Etter hva jeg har forstått så er det vel ikke mye poeng i å punge ut mye penger for kamera-huset når man har lite erfaring fra før av? Så jeg har sett litt rundt og har tenkt litt på Canon 1000D som koster 2500kr hos lefdal, det burde vel fungere fint for en nybegynner? Eller er det noen andre kameraer jeg heller burde se på? Også lurer jeg på, hvis jeg går på 1000D, er det noe spesielt ekstrautstyr jeg kommer til å trenge? Fungerer objektivet som følger med fint, eller er det noe man fort ville måtte oppgradere, i så fall hva ligger ca. prisen på for et helt greit objektiv til "alt mulig" bruk da? Har kjøpt kameraet, men vurderer ett nytt objektiv, se siste post. Endret 27. april 2011 av Christoffer99 Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hei ! Jeg anbefaler deg å ta en titt på en lignende tråd hvor alle dine spørsmål blir besvart Er det tullete å starte med Canon 1000D? Lenke til kommentar
Christoffer99 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Takk for svar, har allerede sett rundt på noen tråder her, men tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd mtp. at det fort kan komme noen flere spørsmål og det blir litt rotete å ta noen andre sin tråd Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Først et spørsmål Skal du lære deg og bruke kameraet, eller skal du bare peke og skyte ? Grunnen for at jeg spør er at 1000D mangler noen funksjoner som man vil savne etter en stund, når man begynner og forstå poenget med speilrefleks. 1000D gir like gode bilder som omtrent alle andre kameraer så du vil ikke savne noe med det første og sannsynligvis aldri hvis du bare skal bruke det på auto. Eneste aberet med det tilbudet på Lefdal er at medfølgende objektiv ikke er blandt de beste, men på en annen side så får du det med "gratis". Lenke til kommentar
Christoffer99 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Det spørsmålet har jeg spurt meg selv noen ganger, og i starten var planen bare å ta bilder, men etter jeg begynte å lese litt her på forumet og se på noen av bildene som folk har tatt, så frister det litt mer å lære meg litt mer, men kjenner meg selv såpass at det vil nok ikke bli med det aller første at det blir en stor hobby. Så det blir nok muligens litt mer seriøst etterhvert om jeg liker det og tar meg tid til å lære mer, men tenkte å ha et sted å starte uten å at det skal være noe kjempe taps prosjekt. Ang. objektivet, er det noe annet objektiv du ville foreslått for en nybegynner, uten at det koster for mye? Og er det et stort minus at det ikke er IS? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Neida det betyr ikke så mye at det ikke har IS "stabilisering", problemet er at den gamle utgaven "uten IS" kan ha en laber kvalitet på bildene, men i den pakken er det ikke noe og lure på da det er en relativt billig pakke, du kan etterhvert spandere på det et bedre normal-zoomobjektiv utifra dine egne spesifikasjoner. Ville nok begynt med kit-objektivet og lære litt, så vil du etterhvert se om det er noe du savner, det er et så enormt stort spekter angående objektiver at det er vanskelig og anbefale noe helt konkret som du vil bli fornøyd med. Så fort du begynner og bli litt varm i trøyen og vil lære deg mer finnes det rimelige objektiver som kan gi det mer foto-kreativitet. 1 Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er ikke tvil om at Canon 1000D er en billig inngangsbilett til dagens digitale verden, og en god billett sådan! Skulle du finne ut at foto er noe du ønsker å sette som hobby har du et kamera som er helt ypperlig i bruk i mange år fremover, og skulle du innse at foto ikke er helt din greie har du ikke svidd bort store pengesummer på et kamera du aldri får bruk for eller får utnyttet. Det er mye som kan oppgraderes og kjøpes inn før en oppgradering av kameraet er nødvendig. Kjøper du Canon 1000D vil du nok etterhvert oppdage et ønske om et nytt objektiv eller to eller tre for den saks skyld, og videre et godt stativ og en ekstern blits. Disse behovene vil du oppdage lenge før du har et behov for å oppgradere kameraet 1 Lenke til kommentar
Christoffer99 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Takk for gode svar @Nautica Det høres ut som en god ide ja @FredrikV. Blir nok et Canon 1000D på meg da, så får jeg heller oppgradere litt etterhvert som dere har nevnt om dette er spennende Jeg har faktisk et stativ fra tidligere som jeg kjøpte til videokameraet mitt, men er usikker på om det er samme type tilkoblingsmulighet da, hmm. En annen ting jeg lurer litt på er minnekort. Jeg så at dette ble linket til i en annen tråd, og det virker jo som en god pris for et slikt minnekort, men det blir jo fort 1-2 uke® ekstra ventetid etter jeg tilfelle har fått kameraet, noe forslag til noe billig kort fra elkjøp/lefdal som jeg kan bruke i mellomtiden? Og ha som et muligens ekstrakort til seinere. Er det noe "minimumskrav" til class på minnekort? Endret 29. mars 2011 av Christoffer99 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 1000D er et helt greit kamera. Det mangler de aller mest avanserte funksjonene, men det er lite sannsynlig at du vil ha bruk for dem. Bortsett fra video, da. Jeg har selv en 1000D, men vurderer å bytte til et kamera med video-mulighet (550D?). Hadde det ikke vært for video, hadde jeg ikke sett noen grunn til å bytte. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Vurder også brukt - en brukt 450D med bedre kitobjektiv kan være et bedre kjøp.. Lenke til kommentar
Christoffer99 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) 1000D er et helt greit kamera. Det mangler de aller mest avanserte funksjonene, men det er lite sannsynlig at du vil ha bruk for dem. Bortsett fra video, da. Jeg har selv en 1000D, men vurderer å bytte til et kamera med video-mulighet (550D?). Hadde det ikke vært for video, hadde jeg ikke sett noen grunn til å bytte. Video trur jeg ikke kommer til å være noe jeg har spesielt bruk for, hadde selvfølgelig vært greit til tider, men er nok ikke noe jeg vil savne med det første. @ Trondster Ca. Hvor mye ligger brukt 450D på da? Hadde egentlig planer om å få bestilt kameraet iløpet av uka, orker ikke vente lenge når jeg først har bestemt meg for å kjøpe Endret 30. mars 2011 av Christoffer99 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) En brukt 450D ligger på omtrent samme pris som et nytt 1000D på tilbud, men det er et mye bedre kamera hvis du vil lære deg bruken Endret 30. mars 2011 av Nautica Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 1000D er godt nok til å ta bra bilder med, så har du et budsjett som er knapt er det et ok å valg å starte med. Ingen vits i å måtte spise knekkebrød i noen måneder bare for å få noe som er litt bedre Ekstra minnekort og ekstra batteri er kjekt og praktisk ofte, men som sagt ikke la det gå ut over kostholdet. Kjøpt litt ettehvert som du har råd. Angående å lære kan du jo se litt på hva andre får til, men samtidig vil du snart finne ut at de fleste gjør det på sin egen måte, og det er slik det skal være. En god måte å lære på er å ikke spare på skuddene (klikkene), for man lærer like mye av de som ikke ble som tenkt som de bildene man ble fornøyd med. Tor Lenke til kommentar
Christoffer99 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 @ Nautica Sjekka litt på finn, og det var ikke så ille pris det, men er litt skeptisk på å handle brukt om jeg ikke har muligheten til å se på kameraet først, og det var ingen i nærheten av meg med en fin pris, så det ble heller å bestille 1000D på lefdal siden det var <5 i lagerstatus der i dag, og etter jeg hadde bestilt var det utsolgt, så kunne ikke ha venta mye lenger 1000D er godt nok til å ta bra bilder med, så har du et budsjett som er knapt er det et ok å valg å starte med. Ingen vits i å måtte spise knekkebrød i noen måneder bare for å få noe som er litt bedre Ekstra minnekort og ekstra batteri er kjekt og praktisk ofte, men som sagt ikke la det gå ut over kostholdet. Kjøpt litt ettehvert som du har råd. Angående å lære kan du jo se litt på hva andre får til, men samtidig vil du snart finne ut at de fleste gjør det på sin egen måte, og det er slik det skal være. En god måte å lære på er å ikke spare på skuddene (klikkene), for man lærer like mye av de som ikke ble som tenkt som de bildene man ble fornøyd med. Tor Jeg har forsåvidt råd til å kjøpe en del dyrere, men tankene mine var å kjøpe et greit kamera i starten for å lære og finne ut om dette er noe jeg vil bruke mer penger og tid på eller om det bare blir noen bilder en gang i blant hvis du forstår. Ekstra minnekort blir det nok muligens, men en ting jeg lurer på ang. minnekort, hva burde man minimum ha av class? Jeg har hørt noe om at man ikke burde ha lavere enn class 6 (20MB/s), stemmer det eller funker det fint med class 2/4 også? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 ang. minnekort, hva burde man minimum ha av class? Jeg har hørt noe om at man ikke burde ha lavere enn class 6 (20MB/s), stemmer det eller funker det fint med class 2/4 også? Jeg er usikker på minnekort angående 1000D, men det kan sikkert andre som har 1000D svare deg på Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Class 6 er minimum for video på Canon, men det problemet løses elegant ved at 1000D ikke har video. Hvis du skal skyte i RAW og/eller seriebilder er det ok med i alle fall class 6 - class 10 skader ikke, men du kan også klare deg med class 4 - men det kan være du skal vente litt etter lange serier eller når du skal overføre filer til datamaskinen. Men - når du får et "brand name" (Sandisk/Lexar) 8GB class 6-kort til under 200 kr - så er det i min bok ikke noe å tenke på. Et sånt kort gir deg kapasitet og hastighet i massevis. Edit: Evt et Lexar/Sandisk class 6 4GB-kort. Endret 30. mars 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Christoffer99 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Har allerede tenkt å bestille det kortet på play.com til 140kr, men så tenkte jeg at det kanskje kunne vært greit med et kort i mellomtiden (og som ekstra seinere) fra jeg får kameraet til minnekortet kommer fram, så da tenkte jeg bare å kjøpe noe billig kort i mellomtiden som jeg kan bruke. Edit: Var visst ikke mulig å kjøpe minnekort på play.com når man bor uttafor UK, så da blei det komplett så har jeg det samtidig som jeg får kameraet Endret 31. mars 2011 av Christoffer99 Lenke til kommentar
Christoffer99 Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Er det noe annet ekstrautstyr jeg burde gå til innkjøp av? Solblender? Noen tips til et billig sted tilfelle? Hadde tenkt å kanskje kjøpe denne vesken fra DX, har hørt en del om den Noe mer? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Det er alltids en masse som er kjekt å ha. En ekstern blits, her er Canon 430 EXII fin, stativ er også prima vare, Velbotn Sherpa 600R får superkritikk, veska du linker til holder i massevis, og det koster jo ingenting. Lenke til kommentar
Christoffer99 Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Blits trur jeg at jeg vil vente litt med, til jeg har brukt kameraet litt mer. Tenkte mer på litt småting eller "must have" fra start av. Har et stativ fra før som jeg brukte til et videokamera, regner med at det vil funke greit i starten Men takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå