cowboy bob Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Heija Har sett på amerikansk film og tv-serier at folk der til tider donerer sperm og så får betalt ganske phett med det. Så jeg lurte på om man kan gjøre det i Norge og sånn. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Får jeg betalt for dette? Det gis en økonomisk kompensasjon på kr 250,- for hver sæddonasjon. Dette er til dekning av reiseutgifter og tapt arbeidsfortjeneste. Utover dette kan dokumenterte reiseutgifter for rimeligste reiseform på inntil kr 500,- refunderes etter regning. http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/oppholdet/underside?p_doc_id=39434 Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det er litt mer komplisert enn på amerikansk film. Ved første oppmøte vil du måtte lese igjennom informasjon som kortfattet beskriver de juridiske forhold, kriterier for å være sædgiver, samt hvilke prøver som blir tatt. Opplysninger om helse og sosiale forhold skal besvares med ja/nei og du må skrive under på at du har lest informasjonen, besvart spørsmålene etter beste evne og fortsatt er interessert i å være sædgiver. Du avgir en sædprøve som bedømmes på spermiekonsentrasjon og bevegelighet. Det gjøres frys/tin-test, dvs. at sæden fryses i flytende nitrogen (-196 °C) og tines igjen. Ved tilfredsstillende motilitet etter frysing og tining godkjennes du for videre utredning. Du vil da bli orientert skriftlig om dette og innkalt til samtale med lege. Hensikten med å ha en samtale med legen er å sikre, at du har den nødvendige forståelsen for hva sæddonasjon vil innebære for deg. På bakgrunn av samtalen skal legen vurdere om du egner deg. Du må skrive under samtykkeerklæring og det opprettes journal for deg som sædgiver. Det vil så bli tatt blodprøver for testing av hepatitt B og C, HTLV, HIV og syfilis. Prøve på klamydia og gonoré blir tatt fra urinrøret. Sædbanken sender ut brev om godkjenning. Det oppgis kun godkjent/ikke godkjent, med mindre annet er avtalt på forhånd. Det vil eventuelt bli gjort avtale om tidspunkt for sæddonasjon. Ved donasjon undersøkes sæden på nytt, merkes med din donorkode og dato for nedfrysing. Stråene lagres i flytende nitrogen i en karantenetank. Etter donasjon testes du på nytt på hepatitt, HTLV, HIV. Ved negativt svar på disse testene kan sæden benyttes til assistert befruktning. Dette angis i det lokale sædgiverregister, og meldes til det sentrale donorregister. Lenke til kommentar
krangel Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Jeg tror ikke du har god nok sperm kvalitet til å få donere. Dårlige gener tipper jeg. Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Det har du faktisk rett i da jeg har atopisk eksem og det er jo arvelig. Om det faktisk er lov å donere sperm med atopisk eksem aner jeg ikke, men det burde ikke så Takk for svar gutter og jenter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå