Gå til innhold

Må få bygget opp kroppen min, noen som kan hjelpe?

Gjest Slettet-GlDE6z

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Heisann, jeg er en gutt på 14 år som har hatt ett svært vektfall dette året. Høyden min er rundt 170cm, vekten min var 52-54kg. Nå derimot er den 45kg, jeg gikk ned så fælt på grunn av at jeg gikk på cellegift i tre uker, det ødelagte rett og slett kroppen min.

Lurte på om noen kunne sette opp ett treningsopplegg for meg som kan bygge opp muskler over omtrent hele kroppen, har treningsykkel og skal skaffe meg vekter nå, mangler egentlig bare motivasjonen og opplegget. Jeg er rimelig usikker på hva jeg skal begynne med siden jeg har ikke mye muskler igjen omtrent over hele kroppen. Jeg er ikke akkurat sinnsykt svak, men man kan si jeg var sterkere før. Jeg må også ha noen ledd vennlige oppgaver, fordi jeg lider av en sykdom kalt leddgikt, noe som kan tære litt på meg med tanke på trening. Det tærer ikke sånn veldig kraftig på meg men jeg merker det..

Jeg har prøvd å få litt vekt opp med å spise men jeg strever med det, vet ikke hva eller hvor mye jeg må spise. Jeg prøver å spise ganske mye sånn at jeg har litt fett å brenne vekk i trening, men det ser ikke ut som det fungerer.

Er det noen som kan gjerne sette opp ett treningsopplegg for meg? Går mest på styrke trening, gjerne 2-3 ganger hver uke :)!

Takker for svar, og håper jeg kan gjøre noe med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aner meg at du egentlig bør få noen mer kvalifiserte enn her inne til å se på dette sammen med deg. Både fordi du har fått cellegift, men også fordi at du er så ung. Jeg vet ikke hvor du har fått cellegift, men jeg ville anta at sykehuset har noe personell som vil kunne bidra.

Lenke til kommentar

hmm, skal jeg være ærlig burde du ta kontakt med legen din, som kan sende deg til en fysioterapaut. Så kan dere sette opp et program sammen. Det er spesielt viktig at du har rett teknikk og rett trening når du har leddgikt.

Men, det er aldri dumt å trene, så hør med fysioteraput :) Lykke til

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Når det gjelder mat og det at du vil spise deg opp kan jeg gi deg et tips med. Akkurat nå veier du aaalt for lite. Spis det du har lyst på og så mye du har lyst på, ikke tenk på at det er junkfood eller drittmat, for deg er all mat god mat. Jeg er 1.76 og veier 64 kg og er ganske slank, så hvis du er 1.70 og veier rundt 45 er det nesten sykelig lite. Nei, spis, spis, spis. Det er viktigere enn trening i dette stadiet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Cellegift fikk jeg for å ta knekken på noen betennelser og dempe litt av leddgikten, MEN leddgikten har ikke stoppet meg noe særlig på trening, så tviler egentlig på at det burde det nå. Det eneste jeg merker til det er litt smerte om dagene og litt stiv om morgenen, eller er jeg helt lik som alle andre, bare litt mindre terskel på ekstremt lange løpeturer.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en del folk med leddgikt som trener.

De har utelukkende gode erfaringer med det.

De har også som fellestrekk at alle er nøye med å få i seg mye fett. Jeg vil tro at fisk og sjømat vil være det beste alternativet da.

Men som de andre sier, sjekk med legen før du begynner å trene styrke med tanke på såpass lav vekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Har snakket med lege og de sier jeg kan gjøre alt som ikke påvirker alt for mye på ankelene, og fingrer og tær.

Edit: veide visst 50 kg, har fått vekt da, satser på å få meg opp i 60kg iløpet av to måneder, men i sommerferien tror jeg at jeg må begynne på cellegift igjen uansett.

Medisinen heter metrotreksat visst noen lurer.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...