Gå til innhold

BK: Landskaps-portrett


Anbefalte innlegg

Hei, poster et bilde fra en tur jeg hadde nedi fjæra med eldstedatteren vår for noen dager siden.

Jeg lurer på om hva dere mener om dette?

 

Alle kommentarer tas imot med takk, negativt som positivt, konstruktivt eller bare etter magefølelsen (altså, trenger ikke inngående fotokunnskaper for å skrive noe :yes: )

 

 

Av teknikk for å få bildet brukte jeg timing av solglimt, bruk av utfyllingsblits og bruk av manuelt objektiv fra 70tallet som jeg blendet ned til rundt f/9-11 for å få innskrenket såpass av lystilgang til sensoren at det lot seg gjøre å ha ganske lang lukkertid uten at himmelen ble overeksponert.

 

EXIF av bildet:

post-179066-0-04419400-1301422122_thumb.jpg

Pentax K-r (konas, på lån :whistle: )

55mm fastoptikk f/1.8

1/125 sek lukker

f/9-11

ISO 100

 

 

Så hva syns dere?

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødnissejenta jo :)

 

Den røde lua mot de relativt fargeløse og dramatiske fjellene og skyene gjør seg veldig bra. Gjør seg også med stor dybdeskarphet så fjellene trer fint frem. De med mer fantasi enn meg kan sikkert fantasere seg bort i hva hun ser på og.

 

Litt usikker på bunnen av bildet, da tenker jeg på vottene og akebrettet. Dessuten blir hun "halshugget" av horisonten, som også er midtstilt.

 

Men pokker heller - jeg synes det var kjempeflott, og hadde ikke nølt med å smelle det opp på veggen i relativt ubeskjeden størrelse :thumbup:

Lenke til kommentar

Vanskelig bilde, som jeg ikke blir klok på "positivt" :)

 

Hm, spesiell kritikk :!: Ja, nei du får bare ta tiden til hjelp og komme tilbake med noe når du finner ut av det! :tease:

 

Rødnissejenta jo :)

 

Den røde lua mot de relativt fargeløse og dramatiske fjellene og skyene gjør seg veldig bra. Gjør seg også med stor dybdeskarphet så fjellene trer fint frem. De med mer fantasi enn meg kan sikkert fantasere seg bort i hva hun ser på og.

 

Litt usikker på bunnen av bildet, da tenker jeg på vottene og akebrettet. Dessuten blir hun "halshugget" av horisonten, som også er midtstilt.

 

Men pokker heller - jeg synes det var kjempeflott, og hadde ikke nølt med å smelle det opp på veggen i relativt ubeskjeden størrelse :thumbup:

 

Takk for at du påpekte den uheldige ehm... delingen av... nei jeg gidder ikke pakke det inn; den uheldige halshuggingen :no:

Hadde rett og slett ikke sett dette før nå. Det er så godt å ha forumet og lære/oppfriske komposisjonsteknikker!

Når det gjelder kuttingen av vottene/akebrettet;

 

eg synest dette var pent utført. et par ting som kunne vert bedre er: du skulle ikke kuttet hendene og motivet kunne vert flyttet litt mot høgre.Men for all del dette var flott med nydelig bakgrunn.( ps, muligens har du noe støv på sensoren, det er noen prikker i himmelen)

 

Skjønner godt at det er irriterende og uheldig, men lite å gjøre med nå... Uff, skulle gått liiiitt lengre bak!

Ville så gjerne ha med hele fjellkjeden uten å kutte i toppen eller bunnen; samt beholde helfigurportrettet.

55mm på crop blir i trangeste laget for helfigur, merker jeg :cry: Kanskje bare mer trening som skal til!

 

Støv på sensoren, ja. Thanks for the reminder, må fjerne på alle bilder der jeg har brukt liten blender.

Rocketbloweren tar ikke de der.

 

Igjen takk for fine tips, kritikk og tilbakemeldinger :)

Venter i spenning på flere!

Lenke til kommentar

Vanskelig bilde, som jeg ikke blir klok på "positivt" :)

 

Hm, spesiell kritikk laugh.gif Ja, nei du får bare ta tiden til hjelp og komme tilbake med noe når du finner ut av det! :tease:

 

 

Ja, har lagt bildet i en egen fane og titter på det en gang i blant, må tenke litt hva jeg synes om bildet :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ville så gjerne ha med hele fjellkjeden uten å kutte i toppen eller bunnen; samt beholde helfigurportrettet.

Synes du prioriterte riktig når du valgte å ha hele fjellkjeden.

 

Jeg måtte inn og titte på bildet ditt i dag igjen, jeg blir rett og slett ikke lei av å se på det! De "komposisjonssyndene" du har begått mener jeg er av mindre betydning. Man kan ikke la sånne regler komme i veien for et godt bilde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evenseth; tusen takk for veldig fin tilbakemelding!

 

Fikk en tilbakemelding på Pentaxforumet som jeg likte veldig godt, det var en som mente noe sånt som at det kunne vært i brukt i en "Visit Norway"-kampanje... SÅNT varmer meg iallefall!

 

Men nå skal jeg ikke bli kjepphøy; det har som nevnt sine flaws ;)

Lenke til kommentar

Kanskje litt skjev hvitbalanse - en kjapp pipette i ACR der snøen går over i brun sand ga kaldere lys og - i alle fall for meg - mye mer dybdefølelse.

 

Liker blikket opp til venstre hjørne som trekker opp i fjellene og hinter om at det er flere i retningen barnet kikker.. :)

 

Takk Trondster. Der var ingen opp til venstre andre enn sola :cool: Men moro å høre andres meninger om blikk o.l.

 

Gjerne poste din versjon for vurdering :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg liker bildet veldig godt og din tolkning synes jeg er bedre, har en sånn 70 talls reklame-retro "solo?" over seg som passer utsnittet godt. Eller for og si det på en annen måte, dette bildet ville gjort seg godt uansett type behandling :)

 

Som jeg sa tidligere så er det et vanskelig bilde og kommentere, bildet klarer seg veldig godt på flere selvstendige nivåer, eller rettere sagt du har inkorporert to selvstendige bilder, et landskapsbilde og et portrettbilde til et relativt vellykket utfall, det er nok brennvidden,blender og avstandene som gjør bildet til det det er. Har forsåvid ingenting og si om komposisjonen og utsnittet da det ikke ødelegger noe for meg i dette bildet.

 

Var bildet planlagt angående blender og det blir omtrent 110mm du brukte ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg liker bildet veldig godt og din tolkning synes jeg er bedre, har en sånn 70 talls reklame-retro "solo?" over seg som passer utsnittet godt. Eller for og si det på en annen måte, dette bildet ville gjort seg godt uansett type behandling :)

 

Som jeg sa tidligere så er det et vanskelig bilde og kommentere, bildet klarer seg veldig godt på flere selvstendige nivåer, eller rettere sagt du har inkorporert to selvstendige bilder, et landskapsbilde og et portrettbilde til et relativt vellykket utfall, det er nok brennvidden,blender og avstandene som gjør bildet til det det er. Har forsåvid ingenting og si om komposisjonen og utsnittet da det ikke ødelegger noe for meg i dette bildet.

 

Var bildet planlagt angående blender og det blir omtrent 110mm du brukte ?

 

Først; tusen takk for din veldig positive tilbakemelding, Nautica :)

Brennvidde her vel 82.5mm her, om man tar med cropfactoren.

Ja blender var nøye utvalgt etter den litt "tunge" måten å ta bilder på (for oss som tar oss god tid når vi fotograferer og LIKER det..) med en lysmåling , finjustere, tenke komposisjon, re-justere blitsstyrke/vinkel osv.

Men sånn er jeg vant med når jeg bruker mine M/K-objektiv og blits som ikke jobber sammen med dette:)

 

Jeg hadde en idè om noen forskjellige komposisjoner/bakgrunner før vi dro ut på tur, Charlotte og jeg. Men tok primært bilder fortløpende og prøvde å tenke der og da hva jeg skulle prøve ut :)

Tok endel flere bilder -som alle ligger på Flickr-siden min som det linkes til i signaturen min- så ser dere hva jeg fikk ut av dagen :D

Lenke til kommentar

Jeg skulle så inderlig ønske at du hadde rettet iallefall pittelitt på luen før du knipset ivei. Et bilde kan være så perfekt som det bare vil, men når fotografen har oversett en skjev sløyfe, et skjevt slips, krage som ikke er skikkelig brettet, og sånn som her, at lua nesten irriterer barnets høyre øye,.......åh.

Det blir annerledes med øyeblikksbilder. Da må man knipse det som er der og da.

 

Ellers fin plassering av fjellene i bakgrunnen. Hadde nok foretrukket hele barnet og at ikke halsen ble kuttet sånn som nevnt før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...