knutaj Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Skal prøve å gjøre dette kort. Forhåpentligvis er det noen her inne som kan bidra med tips for videre troubleshooting da jeg selv er ganske rådløs. Inntil nylig bodde jeg i en leilighet med internett fra kabel-tv leverandøren (Comcast). Jeg hadde en 12Mbps linje og en Linksys WRT54G2 router for trådløst internett. Dette virket problemfritt i lengre tid. I går flyttet jeg inn i ny leilighet. Igjen ble det internett gjennom kabel-tv (fortsatt Comcast). Nå med 20Mbps linje og et annet modem som også har støtte for telefoni. Routeren plugget jeg bare i og jeg var oppe og kjørte umiddelbart. Ganske kjapt merket jeg at det gikk tregt. Langt tregere enn hva det gjorde med min i utgangspunktet tregere linje i forrige leilighet. Skuffelsen var stor og jeg prøvde Comcast chat support. Ikke overraskende skyldte på routeren min og noe motvillig testet jeg å kjøre med kabel. Vips, så var nedlastingshastigheten 31Mbps og ikke de 7-8Mbps jeg fikk trådløst. Altså er det nærliggende å mistenke at routeren er problemet. Jeg satte den tilbake til fabrikkinnstillinger og konfigurerte den på nytt. Til ingen nytte. Jeg prøvde også forskjellige kanaler/frekvenser uten at det ga noen merkbar forskjell. Til slutt koblet jeg til med kabel i routeren og fikk de forventede 31Mbps. Routeren kjører forøvrig siste firmware-versjon. Jeg får lånt meg en annen router for å teste i kveld. Muligens hjelper det, men jeg har strengt talt ikke lyst til å bla opp for en router nå. Noen som har innspill på hva som kan være galt? (jeg kunne vel forsåvidt også testet en annen laptop, men jeg tviler på at problemet ligger der) Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hvor langt er det fra rutern til maskinen? Er det større vegger imellom rutern og maskinen? Murvegger kanskje? Bærevegger med stålforsterkninger? Kan godt hende at det bare er signalene som blir blokkert av ting som står i veien. Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Routeren er i samme rom, høyst 4-5 meter unna. Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Høres ut som enten den trådløse antenna på maskinen din eller rutern er herpa. Test med en annen maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå