kalles Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hei! Jeg er ute på en lang reise og har tatt mine første steg inn i fotoverdenen - og gått til innkjøp av intet mindre enn tre kameraer - Canon EOS 600D, Powershot G12 og Ixus 220HS. 600D er hovedkamera, når det er upraktisk å drasse på det bruker jeg G12 isteden, og når jeg ellers ville latt kameraet ligge, har jeg med Ixusen i lomma. Bildene importeres med filnavn på dato slik at jeg ser alt i "naturlig rekkefølge". Det slår meg at 600D fotograferer i 3:2-format, mens de to andre kameraene har 4:3 som standard, men mulighet til å ta i 3:2, da med litt lavere antall piksler (samme i bredden men mindre i høyden). Hvordan forholder folket seg til 3:2 på modellene som egentlig er satt opp med 4:3? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 "Det som passer motivet." Gjerne 1:1, 16:9, 4:1 eller hva som passer best. 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 For meg er det bare en flate. Vanligvis vil jeg ha størst mulig flate og bruker 4:3, men noen ganger komponerer jeg for 3:2, 1:1, 16:9 eller beskjærer fritt. I det siste merker jeg at jeg tar litt hensyn til at jeg kan komme til å ønske å gjøre en beskjæring til 3:2 (i kamera) for utskrift på printer'n i bagen :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå