NeEeO Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Det er en studieteknikk, kanskje ikke veldig avansert, men funker! Noen flere? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Vel, egentlig ikke. I Matte og Fysikk har jeg alltid brukt gamle prøver og eksamner som eksempler. Etter å ha gjort f.eks. en Matte tentamen for 2008, ser jeg gjennom svarene og fasit, ser hva jeg sliter med, og jobber til jeg kan det helt perfekt. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Men finnes det fler studieteknikker!? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Hardt arbeid -- og det blir bare hardere jo lengre du kommer. Jeg bruker forskjellige studieteknikker i alle fag, avhengig av om det er realfag eller "lesefag". I realfag som matte, gjør jeg mange gamle eksamenssett (så mange jeg kan få kjøpt eller få tak i). Dette hjelper veldig hvis du får tak i gamle eksamenssett laget av den som foreleser/har ansvar for faget, da disse ofte er laget over samme lest. I andre fag varierer det. Går jeg i forelesningene, tar jeg notater fra dem og fyller inn med ting fra boken. Ellers, tar jeg stikkord fra presentasjoner lagt ut på Its Learning og fyller inn fra boken eller andre kilder. Dette gjør jeg vanligvis i perioden før eksamen. Ellers blir det mye lesing i boken i løpet av året, for å ha en grunnleggende forståelse for faget. Stikkord her er hurtiglesing og leseteknikk. Du finner sikkert en del bøker om det. Typisk vil en stikkordside fra rundt 40 sider pensum se slik ut (copy-paste fra Word-dokumentet jeg skriver nå …). Dette er et fag jeg går i forelesningen, så da trenger jeg ikke så mye stikkord… Hadde jeg f.eks. ikke lest noe spesielt, ville jeg kanskje ført opp enda flere stikkord under de forskjellige, som f.eks. "Milankovitch cycles" under glacioisotasy. Disse kan så memoreres med assosiasjoner, "romerske rom" etc. Basic stratigraphic conceptsStratigraphy: Study of successions of rock strata and peropertiesStratigraphic correlations: Lithostratigraphy: composition Biostratigraphy: fossils, microfossils Magnetostratigraphy Chemostratigraphy: Isoptopic changes Cyclostratigraphy ChronostratigraphyWalthers law: Deposits from same facies area, formed besides each other in space. On top of each other in cross-section. Eutasy: Abs. change in sea level to center of earth. Controlled by: Ridge colume change Orogeny Sediment accumulation on sea floor Hotspot related movement Intraplate stress Flooding of ocean basin Local tec. movements Galcioisotasy Landslides/tsunamis[/Code] En annen ting som er viktig, er hvor vidt eksamenen er multiple choice eller "essay exam". Førstenevnte krever mer detaljkunnskap, på en "essay exam" kan du ofte vri deg unna litt. Endret 5. april 2011 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Vel, egentlig ikke. I Matte og Fysikk har jeg alltid brukt gamle prøver og eksamner som eksempler. Etter å ha gjort f.eks. en Matte tentamen for 2008, ser jeg gjennom svarene og fasit, ser hva jeg sliter med, og jobber til jeg kan det helt perfekt. Jobbe med tidligere eksamesoppgaver er noe av det lureste man gjør, eksamnene/tentamen er alltid ganske like fra år til år. Har du 3-5 tidligere eksamensett du gjør om og om igjen til du kan de utenatt har du nesten garantert en god karakter. Så anbefaler dette! 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Greit, over imorra har vi prøve i 2VK(2.verdenskrig) . Er litt vannskelig å huske , hva Nazisme er(Må ha utfyllendene svar..mange punkter..) . jeg har svarene foran meg , men vannskelig å huske alle punktene. Også er det flere sånne små tema som forklare hva det tredje riket var..Hvordan 2VK påvirket norge(finnes jeg flere punkter, vannskelig å huske alle). Lenke til kommentar
Schwarzkopf Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Det er veldig individuelt hva slags studieteknikker som fungerer; noen leser kapittelet igjen og igjen uten at det "sitter". Da sier det seg selv at det ikke har noe for seg. Jeg leste gjennom stoffet et par-tre ganger, eller helt til jeg fikk en sånn noenlunde oversikt. Deretter skrev jeg ned det viktigste på et ark, og pugget dette helt til det satt. Her er det ingen bønn, dette skal man huske! Min største "frykt" var og ikke kunne svare på et spørsmål, og da ble puggingen deretter. Lenke til kommentar
Cheshire Cat Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Andre verdenskrig må vare blant det letteste du kan ha prøve i. Internett er din venn. Du kan faktisk også lære noe gjennom film: Schindlers Liste gir litt innsyn i hvordan det var, Max Manus for å se litt om hvordan det påvirket Norge. Det er oppgitt opptil flere studieteknikker oppi her, har du prøvd alle dem? ----- En kamerat, som virkelig slet med å huske ting, pleide å lage seg en historie. F.eks. at han stod opp om morgenen og gjennom morgenrutinene gikk han gjennom nazismens begynnelse i hodet, speilet minnet han på krystallnatten osvosv. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 i mine øyne er det ikke særlig mange nyttige her , vis jg ikke tar feil. kan ikke noen av dere oppsumere de beste metodene. eller de som er mest brukt? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Av erfaring har jeg lært at det er kun du som vet hvordan du lærer best. Om du ikke kan det nå vil du lære det etterhvert. Jobb mer så vil du nok finne en løsning etter hvert. Lenke til kommentar
Cheshire Cat Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 I dine øyne... Du spør etter råd og tips, så forkaster dem når du får dem? Hva med å prøve dem før du avkaster dem...? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Ja, jeg skal prøve dem. Det er defor jeg ber dere om å oppsumere de beste og meste brukte som har kommet fra tråden. Da blir det lettere, fordi nå er tråden bare rotete :/ Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Du har ikke vurdert å prøve å lese tipsene? De fleste går ut på veldig mye av det samme, så jeg ser ikke helt problemet med å lese gjennom hele tråden. Det er ikke mer enn 2 sider, noe som tar deg 2-3 minutter å lese gjennom. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Du har ikke vurdert å prøve å lese tipsene? De fleste går ut på veldig mye av det samme, så jeg ser ikke helt problemet med å lese gjennom hele tråden. Det er ikke mer enn 2 sider, noe som tar deg 2-3 minutter å lese gjennom. Okey Lenke til kommentar
felicity Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ta notater du formulerer så enkelt og oversiktlig som mulig. Få rutiner for studeringen, slik at du ikke ender med å måtte ta krevende skippertak. Jobb jevnt og trutt med stoffet gjennom hele året. Del opp stoffet slik at det blir lettere å gå løs på. Sett deg mål om hva du forventer å kunne etter hver arbeidsøkt. Aldri hold på for lenge, slik at du blir trøtt og lei av studiene. Bruk de hjelpemidlene du har tilgang til, gjerne Internett, til ting du ikke forstår. Sørg for at du kan begrepene som brukes. Stopp opp av og til og gjenfortell for deg selv det du har lest. Gjør ting så kort og lettvint som overhodet mulig. Noter gjerne i stikkordform, som du etterpå ser over og prøver å utdype for deg selv. Enkle tiltak til god læring. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 har litt hastverk. skl se på innleggene senere. hvordan, kunne mange årstall...krigen starter..angriper..osv sliter litt. her Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 liksom 9.april 1940 ble norge angrepet av Tyskland...osv Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 hva er skippertaker? Lenke til kommentar
gingerviking Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Min studieteknikk er ganske rett fram: -les de forskjellige kapittlene. -gjør oppgavene underveis eller i slutten av kapittelet (forskjellig fra bok til bok) -Gjør oppgavene SKRIFTLIG- på denne måten får du tid til å "brenne" innholdet i boka inn i hodet slik at det sitter. Med tanke på at det er prøver du øver til har jeg følgende råd: -gjør leksene som er relevant til faget (helst skriftlig) -repeter til prøver ved å se over dine svar på leksene, les/skumles kapittlene, skaft deg helheten og ikke minst GJØR STOFFET INTERESSANT UANSETT HVOR KJEDELIG DET ENN MÅTTE VÆRE! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå