Gå til innhold

Forkurs for ingeniører?

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis og jeg har tenkt å studere Petroleumsteknologi ved UiS. Jeg har gode nok karakterer og får spesiell studiekompetanse - det har ikke kompisen min.

Han har derfor tenkt å ta Forkurs for ingeniører, også i regi av UiS. Ved forrige inntak var det mer en nok av studieplasser ved kurset, så vi regner med at han kommer inn, da han har ståkarakter i alle fag (han får generell studiekompetanse).

Derfor ser vi to muligheter.

1. Han tar opp alle fagene han har 2er i, samt realfagene, som privatist og ender opp med spesiell studiekompetanse og stiller på lik linje som meg ved opptak til UiS.

2. Han får ståkarakter (med andre ord 2...) i de fleste fag og ender opp med generell studiekompetanse. Han tar deretter Forkurs for ingeniører, består og søker Petroleumsteknologi.

Dersom han velger mulighet nr. 2, vil inntaket til Petroleumsteknologi for hans del gå på karakterene fra Forkurset (fysikk og matematikk) eller karakterene fra VGS OG forkurset?

PS:

Beklager et litt kronglete formulert spørsmål, håper noen som har greie på dette kan hjelpe!

PPS:

Ignorer det faktum at kompisen min har 2er i de fleste fag; han kan forbedre seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forstått, etter å ha lest læreplanen for forkurset, reserveres 20% av studieplassene til de som har fullført forkurset ja :).

Men i og med at han har generell studiekompetanse, trenger han strengt tatt ikke andre fag på forkurset enn fysikk og matematikk for å få bestått forkurs og realfaglig kompetanse. Det vi da lurer litt på, er om det er nok å kun søke med disse to karakterene, eller om han må vise til karakterer fra VGS. Eller er fullført forkurs en "gratisbillett" til ingeniørutdannelse?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått, etter å ha lest læreplanen for forkurset, reserveres 20% av studieplassene til de som har fullført forkurset ja :).

Men i og med at han har generell studiekompetanse, trenger han strengt tatt ikke andre fag på forkurset enn fysikk og matematikk for å få bestått forkurs og realfaglig kompetanse. Det vi da lurer litt på, er om det er nok å kun søke med disse to karakterene, eller om han må vise til karakterer fra VGS. Eller er fullført forkurs en "gratisbillett" til ingeniørutdannelse?

Sier det ikke seg selv at det ikke er mulig å søke med bare 2 karakterer? For å søke i forkurskvoten må du ha karakterer for minst 30uketimer.

Endret av ispep
Lenke til kommentar

Så lenge han har fullført en form for VGS så er det jo bare å hoppe på fullt forkurs(inkl. norsk, engelsk, samf). Forkursstudenter går på egne kvoter når det kommer til å søke videre studier.

Han skal ikke ha fult forkurs, når han har fullført VGS og har generell studiekompetanse. Kun matte & fysikk.

Men om det var VG2 (yrkesfag) så må man ha fult forkurs, dvs. norsk, engelsk, osv..

Lenke til kommentar

Så lenge han har fullført en form for VGS så er det jo bare å hoppe på fullt forkurs(inkl. norsk, engelsk, samf). Forkursstudenter går på egne kvoter når det kommer til å søke videre studier.

Han skal ikke ha fult forkurs, når han har fullført VGS og har generell studiekompetanse. Kun matte & fysikk.

Men om det var VG2 (yrkesfag) så må man ha fult forkurs, dvs. norsk, engelsk, osv..

Men hvilke karakterer søker han med når han søker ingeniørstudiet? Forkurs eller VGS?

Lenke til kommentar

Men hvilke karakterer søker han med når han søker ingeniørstudiet? Forkurs eller VGS?

Forkurs.

Bestått forkurs etter revidert plan av september 2008 kvalifiserer til ingeniørutdanninger og maritime høgskoleutdanninger i Norge.

Dette betyr at dersom man har fullført og bestått forkurset, er man kvalisert til å søke på ingeniørutdanninger og maritime høgskoleutdanninger i Norge.

http://www.forkurset.no

Lenke til kommentar

Ah, så flott!

Det er noe som forvirrer meg litt. Det står at hvis man har "fullført og bestått" forkurset, er man kvalifisert til å søke ingeniørutdanninger. Det står OGSÅ at dersom man har generell studiekompetanse fra før, trenger man bare matematikk og fysikk for å "oppgradere sin studiekompetanse".

Betyr det at dersom man "oppgraderer sin studiekompetanse", gjelder ikke dette som "fullført og bestått" (rett inn på ingeniørstudiet), da man ikke har tatt hele kurset, og at man da søker med sitt VGS vitnemål, pluss matte og fysikk fra forkurs, sammen med alle andre?

Lenke til kommentar

Ah, så flott!

Det er noe som forvirrer meg litt. Det står at hvis man har "fullført og bestått" forkurset, er man kvalifisert til å søke ingeniørutdanninger. Det står OGSÅ at dersom man har generell studiekompetanse fra før, trenger man bare matematikk og fysikk for å "oppgradere sin studiekompetanse".

Betyr det at dersom man "oppgraderer sin studiekompetanse", gjelder ikke dette som "fullført og bestått" (rett inn på ingeniørstudiet), da man ikke har tatt hele kurset, og at man da søker med sitt VGS vitnemål, pluss matte og fysikk fra forkurs, sammen med alle andre?

Stemmer det med at hvis man har generell studiekompetanse fra før, trenger man bare matematikk og fysikk.

Ja, dersom man har VGS vitnemål (generell studiekompetanse) får man som sakt "fritak" fra fellesfag som norsk engelsk osv i forkurset.

Det er KUN forkurset som gjelder ved søking til ingeniørutdanning. Man kan jo også ta R1, R2 og Fysikk som privatist, men da søker man ikke med forkurset, men vanlig vitnemål fra VGS.

Men som regel, må forkurset være bestått, om man tar fult forkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...