Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Pruting ved bilkjøp

Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981723478

Emnetittel sier endel...

Skal snart kjøpe min første bil, og selvsagt vil jeg jo ikke betale mer en det som er høyst nødvendig på den aktuelle bilen.

Da vil jeg nok prøve litt pruting.

Hvordan pruter jeg når jeg? Når pruter jeg? Hvor mye pruter jeg? 10 % eller 3%?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo helt forskjellig fra selger til selger, noen selgere overpriser jo, men det er jo mange av dem som faktisk gir bilen den prisen den er verdt.. Jeg ville sett an kvaliteten på bilen og kilometerstand, hvis det er rust, slitt interiør, eller bulker/riper, kan jo dette være gode argument hvis du vil prøve og prute på en bil. Og det skader jo aldri å prøve og prute :D

Lenke til kommentar

Dette er ett vanskeig tema, men du bør følge med på markedet på de bilene du kan tenke deg slik at du får en feeling med prisene, og handle brukt uten og kjenne markedet så kan man fort

betale for mye.

Er du ute etter en bil som alle andre også vil ha så kan du glemme og prute hvis selgeren har litt vett.

Det enkleste er og bare gi ett bud og gå, ikke stå og krangle frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Har kjøpt og solgt en del biler for både meg selv og andre, biler eg ikkje har sett eller prøvd.

Men det som er med og prute på biler er det og ta kontroll, det og kanskje overraske selger/kjøper litt dtta er enklest viss du er kjøper. Kom med forslag, sjå nøye på ting uten og sei noke og kom med et konkrettilbud.

Det handler ikkje om og finne feil på den spesifikebilen, men og finne gjengåande feil på biler som gjerne selger veit om og påpeik dei på bilen, du merker på en selger når dei blir nervøse ovenfor deg med at det virker som du finner problem med bilen dei ikkje visste om, ditta trenge jo ikkje og være et problem, du kan jo bare dikte opp noke viss de e en idiot som selge bilen, du skal jo mest sansynlig ikkje sjå eigeren igjen.

Så her er mine tips

- Rust kan påpeikast med at du bøyer deg ned og ser under bilen, du ser jo såklart ingenting, men du kan seie at du ser de,

- Jekkfester klag klag klag på feil jekkbruk og du kan få pruta der

- Små kosmetiske feil, sjå på alt som kan væåre ei boble elrns og klag på underbygging av rust.

- Rust på bremseskiver

- Oljetemotorrom, påpeik oljelekasje

- slitte dekk

- småfeil lyspærer som er dårlige etc.

Undersøk markede på bilen, sjekk opp årsmodeller, feil du burde sjå etter, kan hjelpe deg viss du er litt meir spesifik på bil.

Og klag på elektriske feil, slark i styring, dårlige bremser etc.

og prut på alt, ta kontroll over salget, gjør det raskt og rimelig, ikkje tygg på tilbud, og ikkje vær redd for og være uærlig, its just bussiness ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Påpeke at det er rust under bilen, når det ikke er det? Kommer selvfølgelig ann på selger, men de fleste som skal selge bil vet vel om de har rust på bilen om det er så enkelt som å ta en titt under kanalene. En kjøper kan selvfølgelig prøve seg, men ville ikke kommet langt med prutingen hos meg om han begynner å være uærlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

og prut på alt, ta kontroll over salget, gjør det raskt og rimelig, ikkje tygg på tilbud, og ikkje vær redd for og være uærlig, its just bussiness ;)

Må være noen tamme selgere hvis slikt piss går igjenom, har hatt endel slike på tunet når jeg drev og kjøpte og solgte traktorer.

Min respons var så enkel som dette: Prisen er X, vil du ikke betale det så gidder ikke jeg og kaste bort tiden min på og stå her og jabbe, og så bare gikk jeg.

Lenke til kommentar

Påpeke at det er rust under bilen, når det ikke er det? Kommer selvfølgelig ann på selger, men de fleste som skal selge bil vet vel om de har rust på bilen om det er så enkelt som å ta en titt under kanalene. En kjøper kan selvfølgelig prøve seg, men ville ikke kommet langt med prutingen hos meg om han begynner å være uærlig.

Må være noen tamme selgere hvis slikt piss går igjenom, har hatt endel slike på tunet når jeg drev og kjøpte og solgte traktorer.

Min respons var så enkel som dette: Prisen er X, vil du ikke betale det så gidder ikke jeg og kaste bort tiden min på og stå her og jabbe, og så bare gikk jeg.

Forskjellen på dere og Ola Normann er vell heller då at dere veit litt ka de e snakk om, dei fleste bryr ikkje seg så masse om bilane sine, og er veldig usikkre då dei sette en pris på bilen sin.

Eg har vertfall aldri betalt i nærheta av den antyda prisen for en bil, de blir jo såklart en del nei, men siden kunskapsnivået på kjøretøy generelt blir lavere og lavere, til letter og lettere blir det.

Lenke til kommentar

Forskjellen på dere og Ola Normann er vell heller då at dere veit litt ka de e snakk om, dei fleste bryr ikkje seg så masse om bilane sine, og er veldig usikkre då dei sette en pris på bilen sin.

Eg har vertfall aldri betalt i nærheta av den antyda prisen for en bil, de blir jo såklart en del nei, men siden kunskapsnivået på kjøretøy generelt blir lavere og lavere, til letter og lettere blir det.

Jo, du har rett i det.

Har solgt endel ting opp igjennom årene og jeg går ut høyt og lar det ligge, som regel kommer det noe som betaler det jeg vil ha til slutt men dette er jo ofte sære ting som er vanskelig og bruke annet enn magefølelsen på, det siste man ønsker som selger er jo en telefon 2 minutter etter man la ut tingen for salg hvor kjøper sier han tar den usett og kommer om 2 minutter, da vet man at man la den ut for lavt ;)

Lenke til kommentar

- Kikk på flere biler og la tiden jobbe for deg. (Problemet ditt kommer til å være at du kommer muligens til å forelske deg i en bil og dermed har du ikke is i magen.)

-Legg igjen mobilnummer og si at du ikke er interessert fordi prisen er for høy. Du trenger ikke å nevne tusen feil. Du kan kort og godt si at du syns bilen er for stor / liten / gammel osv.

-Da kommer han til å evt. ringe deg spørre hva du er villig til å gi. Så si en pris, og at du fremdeles syns bilen er for gammel.

-Da får du ja eller nei. Og kanskje ringer han etter et par dager og sier at prisen er ok.

.Det var en en desperat selger som ringte meg opp og insisterte på å få vite hva jeg var villig til å gi for bilen. Jeg sa 13.000 og bilen ble min dersom jeg kom og fjernet den i løpet av dagen og betalte kontant.

Finn.no spyr ut biler hele tiden og dette er det bare å benyttes seg av. :thumbup: Er et hav av gamle Mercedeser, Peugeot 406 og andre biler som er umulig å innbytte på eller solgt.

Lenke til kommentar

Du bør absolutt prute ved bilkjøp.

Hvis du ikke har hastverk, så er det meget gode muligheter for å gjøre et godt kjøp. Jeg pruter som regel alltid ca 10% av prisantydning fra selger (kommer litt an på prisen da).

Et par tips:

Sjekk alltid priser på nettet for ønsket biltype før du begynner å prute, da vet du kanskje hva du har å sikte deg inn på. - Hvis du har søkt på nettet, argumenter for at du har sett en lik bil til salgs som er billigere.

Ha litt is i magen, ikke ha hastverk. Om du ikke får den første bilen du har prutet på til ønsket pris, så prøver du noen andre. Biler som har lagt til salgs lenge, er ofte lettere å prute på!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Når man tenker tidspunkt, bør jeg ringe og si at jeg ikke betaler mer enn en viss sum, eller bør jeg prøve bilen først og så, rett før kontraktskriving slå til med et prutesjokk?

Lenke til kommentar

Tidspunkt kommer litt ann på kor lenge bilen har ligget ute for salg, viss det er en bil som har ligget ute for salg i la oss si 3-4 uker, så har den blitt oppservert av mange og derfor gjør det at selgeren blir litt utolmodig og du kan gjøre et godt kjøp.

Bare bruk sunnfornuft og pirk på alt. kom med et absurd forslag og møt han på midten, men forbered deg på og ikkje få kjøpt bilen. For mange selger ikkje bilen lavere en antatt pris.

Dessuten, viss du legger fram et tilbud sier etter at du har sett bilen som tilseier at du trekker i fra alt du har pirker på i prisen og sånt, så kommer du med et litt lavt bud, viss bilen da har låge ute lenge til salgs så er det en sjangse for at eigeren er lei av og ha bilen og bare selger den, sier han nei, vent noken daga, så tar sikkert selgeren kontakt med deg igjen.

Lenke til kommentar

Det kan være endel å spare med å ha med seg pengene, men det er jo ikke noe særlig å ha med seg fryktelig mye i kontanter heller, så spørs litt på hvilken prisklasse du kjøper bil i.

Er ihvertfall fryktelig mye lettere å selge noe hvis du blir tilbudt en bunke kontanter også "blir du kvitt" bilen der og da :)

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Når man tenker tidspunkt, bør jeg ringe og si at jeg ikke betaler mer enn en viss sum, eller bør jeg prøve bilen først og så, rett før kontraktskriving slå til med et prutesjokk?

Jeg ville ikke ta prutingen rett før kontraktskriving.. Da har du vel sagt at du allerede vil ha bilen.. ?

Men at du kan prøve bilen først, javisst. Finner du også noen feil å pirke på, så har du også enda en god grunn for å få reduksjon i prisen. Si at du max har mulighet til å betale en viss sum, så må han vurdere det. Men som en annen skriver her, så må man være forberedt på å gå tomhendt hjem når man pruter.

Lenke til kommentar

Er det forskjell på å prute hos privatselger eller hos forhandler?

både ja og nei.

En forhandler kan somregel mye om bil, men veit somregel lite om bilen siden han bare har den over en korttid, dei overrpiser bilane gjerne veldig mye og er fleksible på billige biler siden dei vill at du skal bli en lykkelig kunde og komme tilbake når du har litt mer pesetas.

Men igjen dei kan være vannsklige som faen og prute me, men dei gidde som regel ikkje og bry seg om billige bilar dei selge.

Kjøp privat er mitt råd. Har ingenting forseg og kjøpe hos forhandler når du skal ha en billigbil, betaler bare mye mer, dem overpriser sykt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Takker for hjelpen så langt, og fortsetter...

Spiller det noen rolle om jeg pruter ansikt til ansikt, pr. telefon eller via mail?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...