bergangster Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Heisann Jeg er grusomt lei av min gamle bærbare pc (la oss være ærlige, vi trenger ikke andre grunner?) og tenkte å få meg en ny en. Den brukes ikke særlig hardt, det går for det aller meste i surfing, filmtitting og en og annen runde med Civ V og Football Manager. Jeg har den heller aldri med meg noen steder, med mindre jeg skal ta toget - og da spiller ikke størrelsen så veldig stor rolle. Så, kravlisten min: 17" skjerm eller større, men minimum full-HD-oppløsning. Det virker på meg ikke som om produsentene er villige til å lage skjermer til bærbare som har høyere oppløsning enn det, men hva vet jeg? Jeg har også en veldig solrik leilighet, så da ønsker jeg kanskje matt skjerm? CPU: Jeg har inntrykk av at i7-2720QM vil være mitt beste alternativ. Det er sikkert overkill for mitt bruk (?), men man skal være litt snobbete når man handler inn gadgets òg, skal man ikke? Eller er det penger ut av vinduet i fht f eks en i5-2520M? 8 gig RAM. RAM må man ha, det er noe av det jeg husker fra gamle dager, da jeg forsto meg på pcer. GPU: Her er den store bøygen. Jeg aner ikke hvor høyt man må sikte for å kunne drive Civ V på en fornuftig måte. Og med de nye modellnavnene, så blir jeg helt satt ut av at lavere modellnr kan være bedre enn høyere etc. Kort sagt, jeg trenger hjelp. Jeg innbiller meg at jeg vil ha noe i nVidias GT5-serie, men er helt klart åpen for innspill og hjelp her. Det virker dog forlokkende med noe som har denne Optimus-teknologien, som såvidt jeg forstår kan gi meg både lengre batterilevetid, og lavere støy? Vil en 540M tilfredsstille mine krav? To harddiskbrønner hadde også vært greit. Jeg har en 500 gig Momentus XT i den pcen jeg har nå, og har planer om å plukke den ut og ha den sammen med en SSD (SSD er et krav) i den nye pcen. Det er dog ikke et must, men veldig greit. Og sist: Støy. Jeg er i ferd med å utvikle støyallergi, og orker ikke et nytt helikopter. Og aller sist: Trenger jeg WiDi? Det koster bare 200 kr, så jeg tenkte å slenge det med, men gjør jo ikke det om jeg aldri kommer til å bruke det. Helt til slutt kan jeg nevne at jeg har sett litt på Multicom Xishan W170, som virker å være noe for meg. Den vil koste meg 10k, pluss det jeg må gi for SSDen. (Jeg ønsker ikke noen av alternativene de har i konfiguratoren sin) På forhånd takk! Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Ja, og har jeg forstått det riktig om Vertex3-disken til OZC er den jeg bør gå for? Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Tillater meg å bumpe denne. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Civ 5 er faktisk ganske krevende i grafikkområdet har jeg opplevd, jeg er faktisk skeptisk til om du klarer det på full grafikk @1920x1080 med mindre du kjører GTX 485M eller HD 6970M. Om du kan klare deg på lavere innstillinger, så er 540M sikkert helt greit for 1920x1080. Optimus-teknologien fungerer kun med grafikkort som 540M eller lavere, da problemer med teknologien fører til at gamer-utgavene velger å droppe dette til fordel for bedre ytelse. Med 17" skjerm blir uansett fordelene små kan jeg forestille meg. Hva er WiDi? 8 GB RAM må man ha om man driver med photoshop, man har enda ikke kommet over 4GB RAM-behov til gaming. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 WiDi er WirelessDisplay, om jeg ikke husker feil. Er et valg i multicoms konfigurator. 8 gb RAM tar jeg med av den enkle grunn at RAM er billig, så slipper jeg å tenke mer på det på en stund. Det høres ut som 540M er bra nok for meg. Prisdifferansen opp til de andre du nevner frister ikke så veldig. Men så er jo spørsmålet om jeg trenger en i7 i stedet for en i5. Ellers er budsjettet sånn ca 10k, men jeg kan strekke meg lengre om det kommer en kanonpakke, og jeg MÅ heller ikke bruke opp alt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Sandy Bridge review Civ 5 på bunnen av siden Du vil få en markant fordel av å gå for en i7 med fire kjerner kontra en i5 med to kjerner som vil ha ytelse lignende i3-2100 siden den har mindre L3 cache og har en lavere klokkefrekvens Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Aiai, takk! Et siste (nuvel, de dukker opp på rekke og rad) spørsmål: Vil det være noen vits for meg å kjøpe en vertex3-disk med den maskinvaren jeg skisserer her, eller er resten av komponentene for kjipe til at det utgjør den store forskjellen i fht f eks en c300-disk? Jeg blir for øvrig mer og mer sikker på at det blir en xishan w170, med mindre noen har noen kloke innvendinger. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) ... eller en Asus g73sw. Hvor stor forskjell vil jeg merke på 2720qm og 2620qm? Endret 31. mars 2011 av bergangster Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Jeg vet ikke om disse maskinene har SATA6GBPS-grensesnitt til HDD, SATA3GBPS har best ytelse med Vertex 2 og Force faktisk. Det er kun om du har tilgang til det nye grensesnittet at C300 blir et bedre valg... EDIT: Gå for C300 eller noe lignende Intel retail mobile processors 2620QM går opp til maks. 3.4 GHz med 4MB Cache, 2720QM går opp til 3.3 GHz med 6MB Cache. Cache kan ha litt å si på ytelsen, men til spill er nok ikke forskjellen særlig merkbar. RAM-hastigheten kan gå opp til 1600 MHz på 2720QM, men det har lite å si for gaming. Endret 31. mars 2011 av arni90 Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Så komboen gtx460 og 2620qm vil gi en bedre totalopplevelse enn 540m og 2720qm? Da ser det ut til at det blir asusen med en ssd i tillegg. Det er jo også til en veldig hyggelig pris. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Så komboen gtx460 og 2620qm vil gi en bedre totalopplevelse enn 540m og 2720qm? Da ser det ut til at det blir asusen med en ssd i tillegg. Det er jo også til en veldig hyggelig pris. Lett bedre spillytelse med 460M enn 540M Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå