Lurifaxx1 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hei. Studerer nå IT-støttet bedriftsutvikling ved HiST i Trondheim, men begynner å føle at dette ikke er så spennende allikevel. Jeg har alltid vært glad i å skrive og jobber stadig vekk med noveller og romaner. Det er vel litt av den innlysende grunnnen til at det går så dårlig med det studiet jeg tar nå... Allmenn litteraturvitenskap hos NTNU høres spennende ut, men samtidig litt defust. Jeg aner ikke hva det handler om, hva fag det er der eller hva oppgavene går ut på. Det er en ganske allmenn tekst på NTNUs hjemmeside om faget, men hvis noen går der eller har gått der og vet hva som skjer så har jeg vært hjertelig takknemlig for svar! S Lenke til kommentar
Tullebukkeline Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg har tatt grunnfaget/årsstudie i allmenn litteraturvitenskap på NTNU. Jeg likte det veldig godt. Foreleserene i fagene er stort sett veldig flinke og man føler at man får noe ut av det. Da jeg gikk der hadde jeg ett fag som tok for seg moderne litteraturteori (hva forskjellige folk har skrevet og ment om litteratur) og tre fag som tar for seg forskjellige epoker og verker. Du kan lese om fagene her http://www.ntnu.no/studier/balit/oppbygning Kvalifiseringsoppgavene gikk som regel ut på å tolke/skrive om et dikt/drama/roman, med unntak av litteraturteorifaget der vi tok for oss en artikkel skrevet av en litteraturteoretiker og skrev oppgave om den. Man får mye "gratis" på forelesningene, så oppgavene pleier å være greie. Å gå på forelesningene anbefales på det sterkeste. På de skriftlige eksamene får man også gjerne et verk man skal skrive om. Pensum består (da jeg gikk der, og sikkert enda) av forskjellige verker (lyrikk, dramaer, romaner, litteraturteoretiske tekster, noveller etc.) litteraturhistorie og bøker som omhandler det å lese lyrikk, drama etc. Hvis du er glad i å lese og liker å lære om litteraturhistorie og tolkning av litteratur, så vil jeg anbefale å studere allmenn litteraturvitenskap. Jobbmulighetene er kanskje ikke kjempestore, men det er jo litt etter hva man gjør det til selv også. Mye pensum, men det meste er etter min mening godt skrevet, så det gikk greit å komme seg gjennom. Håper du ble litt klokere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå