Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av bærelager ? Hva er det?


Anbefalte innlegg

De ringte meg fra SAAB verkstedet.

 

Etter ulyder i bilen, har de nå byttet starter, clutch svinghjul. da var vi oppe i to ukers venting og 31 000 kr. Nå mener de at de også må bytte bærelager. Enda en uke på verksted.. men pris kunne han ikke gi..

 

Hva i all verden er dette, og hva koster det ? Og hvorfor tar det så inni H lang tid?

 

SAAB 93 1,9 TID gått 170 000km 2007 mod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stakkars deg. Uheldig med den bilen.

Bærelageret er nok det lageret som sitter i blokka bak svinghjulet.

Man kan kalle lagerene til veivakslingen for bærelager.

Jeg ville brukt veivlager fremre og bakre i stedet for bærelager som er litt mer universelt.

Eller bare omtalt det som lagrene til veiva.

 

Virker som om du snakker med en kundemottaker som kun leser rett av et papir og kansje vet lite

om hva det egentlig gjeller?

 

Det kan også være lageret i gearkassa. Alle lager som er lager for innfesting av akslinger kalles bærelager eller de lagrene som da holder akslingen på plass.

Et hjullager er også et bærelager.

 

Men kan hende enkelte bilmekanikere har tilegnet navnet "bærelager" til et bestemt lager???

Kansje en SAAB-mekaniker ??

 

Fortalte en kolega om bilen din og han syntes bilverkstedets konklusjon om at du har prøvd å startet men motoren var i gang var helt på jordet.

Er du sikker på at det går ann å få slått inn starteren når motoren først er i gang ?

På mange biler så går ikke dette ann da det spærres elektronisk når motoren har startet.

Lenke til kommentar

Hvis en fyr sa han skulle bytte bærelagre i ett normalt kjøretøy så ville jeg naturlig nok forventet lagrene på veivakslingen. Alle lagre bærer ett eller annet så da kan man jo kalle alle lagre bærelagre og det er ikke den vanlige betydningen av ordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være vanskelig,( jo egentlig er det det da) men bærelager er det vanlige ordet for alle lager som tar opp belastning på tværsj av akslingens retning. Kalles også radiallager

Lager som tar opp belastning i lenderetningen heter aksiallager eller støtlager.

 

Støtlager har av av enkelte bilmekanikere fått navnet trøstelager.

Trøstelager er jo et helt teit ord etter min mening og kommer av det engelske navnet "thrust bearing", men siden Engelsk ikke var (er) bilmekanikerens sterkeste side ble det fornorsket til trøstelager og brukes fritt i bilspråk og oppfattes av enkelte som et virkelig ord og kan sikkert fårekomme i flere tekster, men det er ikke et ord som finnes.

Trøstelager ble så vanlig å si at det norske ordet trustlager ble laget, men det er et annet ord for aksiallager.

 

Sier du trøstelageret til en bilmekaniker forbinder han det mest sannsynlig med lageret som frigjør klutchen men det heter egentlig utløserlageret og er et aksial/støtlager/thrust bearing.

 

Men som agvg sier og som jeg også sa tidligere så er det mest sannsynlig bærelageret til veivakslingen han referer til.

 

Jeg vil tro at det er litt jobb å bytte dette. Det vil variere mye i fra motor til motor hvor lang tid det tar å bytte et slikt lager. Siden dette er en masseprodusert motor som ikke er laget med tanke på reperasjon så vil jeg tro timene blir mange.

Hvis de ikke vil gi pris så er jo det ganske mistenkelig, vet de ikke ha de driver med???

De kan umulig ha reparert på en slik motor før hvis de ikke kan gi pris.

Jeg vil også tro at en del annet i motoren bør byttes hvis det bakre bærelageret til veivakslingen har røket (kommer ann på grad av skade).

Det er mer sannsynlig at veivlageret har røket og så har dette skadet svinghjulet og starteren enn omvendt. Kan ikke helt se for meg at den spinkle akslingen i fra starteren kan ta knekken på lageret til veiva ???

Har veivlageret så mye slark at det skader starteren så er det nok mer i den motoren som er skadet.

 

Hele greia virker ganske useriøs.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Trøstelager har blitt brukt om både utløserlageret og aksiallagre på veiva, men dette er utgamle ord som antagelig ikke har hatt gode norske folklige ord da slike ting ble ett tema når landet ble mekanisert og det var bygdesmeden som var reparatøren. I dag er det vel ikke så mye brukt, annet enn hos hobbymekkere,

 

Men det er jo ytterst merkelig hvis bærelagrene er så dårlige at de lager lyd, med mindre det er en kjent produksjonsfeil ved disse slik at de gir seg så ville jeg ha undersøkt nøye, er motoren totalt ferdig?

Lenke til kommentar

Ikke for å være vanskelig,( jo egentlig er det det da) men bærelager er det vanlige ordet for alle lager som tar opp belastning på tværsj av akslingens retning. Kalles også radiallager.

Store Norske Leksikon er forsåvidt enig med deg, men sier du bærelager til en mekaniker (bil-, landbruk-, anleggsmaskin-, osv osv) tolker nok han det med 99% sikkerhet til å bety veivlagrene i motoren, forutsatt at du referer til en maskin som faktisk har egen motor, da..

 

Sier du trøstelageret til en bilmekaniker forbinder han det mest sannsynlig med lageret som frigjør klutchen men det heter egentlig utløserlageret og er et aksial/støtlager/thrust bearing.

Ikke jeg; trøstelageret (eller på litt bedre engelsk-norsk thrust-lageret) er det lageret på veiva som stabiliserer veiva i aksialretning og som tar opp de kreftene utløserlageret (som i min hjerne/ører heter kun det) utøver på svinghjulet og veiva når clutchen brukes.

 

Jeg vil tro at det er litt jobb å bytte dette. Det vil variere mye i fra motor til motor hvor lang tid det tar å bytte et slikt lager. Siden dette er en masseprodusert motor som ikke er laget med tanke på reperasjon så vil jeg tro timene blir mange.

Som du sier, det kommer helt an på motoren. I beste fall er det bare å tappe oljen og ta ned bunnpanna, demontere lageroverfallene (et om gangen) og bytte lagerskålene (jada, du får til å fjerne også den øverste skåla uten å ta ned/ut veiva, med et lite forbehold om den fremste og bakerste), og montere i omvendt rekkefølge, i verste fall må motor og girkasse deles, clutch/svinghjul/bakre veivakseltetning fjernes, og travers/forstilling tas ned (eller motor ut og opp) for å komme til.

 

Jeg stiller meg også noe undrende til diagnosen; hele historien høres litt merkelig ut...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Ja, siste nytt. Motoren skal byttes. Det var så mye at de har bestemt seg for å bytte den. DVS IF forsikring ahr bestemt det.

Jeg har kun snakket med verkstedet og de hadde hatt en taktsmann der. I følge de hadde han sagt at de skulle finne en ny(brukt) motor i sverige og putte inn. Da betyr vel det at IF dekker forsikringa da eller ? Føler meg aldri trygg på sånn forsikringer. 30% egenandel og selger tar 50% av den igjen.

 

Kan jeg stole på at dette ordner seg da tro ??

Lenke til kommentar

Det virker som om du ikke har helt styringa her ??

Bestemmer verstedet uten å forhøre seg med deg?

Hva har IF med dette å gjøre, har du forsikring som dekker motor og drivverk?

Ville forlangt ny motor ikke brukt hvis det dekkes av forsikring.(sjekk først hva som står i polisen og hva du må dekke)

 

Hvis verkstedet gjør en jobb på bilen din uten å oppgi riktig pris så har de gjort feil.

Mener at de ikke kan øke mer enn 500,- uten å si i fra.

De kan ikke bare gjøre hva de vil fordi du ikke kan alt om bil.

Lenke til kommentar

Jeg har forsikring på IF som dekker motor og driverk. Jeg snakket med takstmannen og de sa de prøver å finne en motor som har ca samme KM som min og bytte til denne. Så er det 30% egenandel på det,.. Sånn sett kommer jeg kanskje bra ut av det siden min motor har gått hele 175 000.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jadda,

 

Bilen er endelig ferdig etter 6 uker på verksted.

 

Ny(brukt) motor, ny klutsj, svinghjul, starter, og en del annet som kommer med det. Motoren er gått 60 000 mindre enn den jeg hadde så det er vel en bra deal?

 

reparasjonen kommer på 70 lapper. Forsikringen skal visst dekke dette. Meeen, "jeg tror det ikke før jeg ser det" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...