Gå til innhold

Trenger hjelp til "design" av hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette emnet kan nok passe i flere fora, men handler først og fremst om hjemmenettverk, så begynner her...

Trenger noen innspill med tanke på organisering av dataene mine. Vurderer å sette opp en server, men er litt usikker på hva jeg faktisk kan få ut av dette.

Er også litt på gyngende grunn i forhold til hvilke muligheter og utfordringer som dukker opp f.eks ved å legge all musikk på et sted.

Oppsettet hjemme i dag består av:

MacBook Pro bærbar (Snow Leopard)

MacBook bærbar (Tiger)

Lenovo bærbar - jobb (Win 7)

Stasjonær PC til spilling (Vista, men vurderer oppgradering til Win 7)

Stasjonær PC for "husholdning" (Win XP)

Min kone og jeg har hver vår mac som er de maskinene vi bruker mest til daglig. Husholdningsmaskinen brukes litt forefallende for ting hvor 13" skjerm blir litt

snaut, og ellers litt til nettbank ol. På spillePCen har jeg også en stor harddisk til lagring. Har også to eksterne disker som brukes til backup.

Jobbmaskinen er litt på siden, men jeg vil gjerne ha den også inn i et felles backupregime, samt ha tilgang til musikken.

Målet er å kunne samle mest mulig på ett sted, slik at vi begge har tilgang til f.eks. bilder og musikk, uten at vi behøver å ha kopi av alt overalt. Også for å

ha litt mer oversikt så jeg vet hva som er sikkerhetskopiert og unngå å overskrive filer. Vi vil nok fortsatt ønske å kopiere ting til de bærbare for å ha tilgang

også utenfor huset, men fortsatt da med et sentralt "repository".

Så utfordringen er rett og slett, gitt disse maskinene og bruksområde, hvordan kan jeg best organisere nettverket. Både spillePCen og husholdningsmaskinen vil kunne

doble som "server"

Jeg har også gjort meg opp noen tanker om hvordan dette kan gjøres:

Dokumenter, bilder, osv: Lagret på en maskin i delt katalog. Evt. bruke DropBox for å oppnå synkronisering, men jeg tar gjerne i mot tips om programvare som kan

synkronisere filer på lokale nettverk. Alternativt kan jeg sette opp en server eller en NAS for disse.

Musikk: Bruke iTunes og deling av biblioteker. På den måten kan vi spille av all musikk så lenge vi er hjemme, samtidig som det er enkelt å kopiere over den musikken

vi vil ha tilgjengelig ellers. iTunes kan også brukes til å dele film ol. Det er foreløpig ikke aktuelt å streame film eller tv, og infrastrukturen i huset gjør at

det der nok vil være mer aktuelt å sette opp en htpc hvor filmene lagres.

For en server/NAS er jeg usikker mtp. programvare, har forsåvidt kikker på Windows Home Server, Ubuntu og FreeNAS. Så vidt jeg forstår vil Squeezeserver kunne dekke

behovet mtp. deling av musikk.

Har der også sett på litt forskjellige hardwarekonfigurasjoner,

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv såtte opp en filserver til fattern, dei dei kobla den til som en nettverksstasjon/nettverkshardisk. Og skal dem dele noe seg imellom, så legger dem bare det innpå servern, så kan dei andre på nettverket hente det. Vet ikke om det er noe sånt du tenker, men lufter det for deg likavell :)

Lenke til kommentar

Har selv såtte opp en filserver til fattern, dei dei kobla den til som en nettverksstasjon/nettverkshardisk. Og skal dem dele noe seg imellom, så legger dem bare det innpå servern, så kan dei andre på nettverket hente det. Vet ikke om det er noe sånt du tenker, men lufter det for deg likavell :)

Har vurdert den varianten, men ønsker i utgangspunktet noe mer funksjonalitet en hva en NAS klarer å bidra med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...