Gå til innhold

Legge ned Nord-Norge?!

Anbefalte innlegg

Jeg tror du har feil tabell, gi meg en kilde?

Den nøyaktig samme kilden du linket til. Tallene du brukte er befolkningen i byene ikke befolkningstettheten.

Kan jo se det selv, med kilden din(for å skaffe arealet til Oslo) og tallene du oppga i posten din ville Oslo ha en befolkning på 213 985 317 personer, det er vel omtrent 50 ganger Norges befolkning. Og ville vel gjort Oslo til verdens mest befolkende by.(og for å være ærlig er jeg glad for at det ikke bor 200 millioner mennesker i Oslo gryta, ville blitt litt trangt på T-banen i rushet)

Endret av xaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har feil tabell, gi meg en kilde?

Den nøyaktig samme kilden du linket til. Tallene du brukte er befolkningen i byene ikke befolkningstettheten.

Ja, selvfølgelig, litt trøtt jeg..

Uansett, argumentet står, tettheten er høyere over et tettstedareal på hele 273 i Oslo mot Tromsø sine 21,8. Altså mer tetthet av folk på over 13 ganger arealet.

Nesten samme forhold som jeg postet i utgangspunktet, selvom det var helt feil. Første gang jeg har gransket en tabell i fra SSB så sent på en hverdag.

Takk for påpekelsen :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Kom deg til virkeligheten, vi har Alta vi har Kirkenes vi har Hammerfest. Så byer med kapasitet for internasjonal flyplass har vi nok av. Istedenfor og måtte frakte det helt ned til Oslo og deretter helt til Asia er jo bare høl i huet. Det er både mer økonomisk og mijøvennlig for Norge med direktefly, og dette gjelder ikke bare fisk, men også andre ressurser. Nei takk, vil heller bo hvor nordlyset skinner vinterstid, snøstormen hyler rundt husveggen og når sommeren kommer er det ut å plukke multer, blåbær, fiske i ferskvannselver. Og ikke minst slippe det trafikkaoset som råder i Oslo =). Det kan man kalle goder som Oslo ikke har, men dette er ikke noe dere har sponset oss, det har naturen.

Så slikt sett vil jeg heller at de megastore motorvegene bygges i Oslo enn at det ødelegger naturen her, men kjenner jeg blir kraftig provosert når noen mener at man er en subsidiert landsdel.

Æ DIGGE DÆ.

Pliiiis utdyp, med mindre det var ironi =).

Like svaran dine, nei va ikke ironi. ;)

Lenke til kommentar

trur du skal børste støv av historieboken din å lese litt fakta. Det var dog heller ikke "søringene" som viste om/fant/eller borret etter de første dråpene. Det var nemlig utendlandsk kapital og store selskaper som Esso. Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om nordlendingene som en egen folkeguppe da vi er likestilt med folket fra resten av landet. Da oljen kom var byene i sørnorge mer utviklet industrielt sett enn de nordnorske, der vanlige yrker var blant annet fiskere. Regnet i prosent var det fler fra nord-norge som tok seg jobb på riggende og reiste hjemmefra siden de ville bli sikret god fast inntekt.

Du sier det ikke var nodlendingene som puttet oljen i bakken, men det var da faen ikke dere heller? Uten at jeg har lest hele diskusjonen har vi aldri påberopt oss æren for oljen eller vil ha all inntekten. Kikk på statsbudsjettet å se hvor mye det brukes på f.eks vei i oslogryta kontra nordnorge. Det er nemlig trangsynte, drådige søringer ser dere som skal ha alt selv. ikke engang under dere oss et ol av oljemiliardene. For i realiteten er det dere som bestemmer over oss. Har du vært nord for sinsenkrysset? og nei, det går ikke isbjørner i gatene her.

Jeg har ikke sagt at det var "søringan" som la oljen i bakken, men det var et samlet nasjonalt og internasjonalt løft for å få i gang oljeproduksjon i Norge, og jeg blir provosert hver gang vestlendinger og nå nordlendinger påberoper seg større rettigheter til oljen bare fordi de selv tilfeldigvis er født nærmere oljeforekomstene - men selv har de i de fleste tilfeller aldri løftet en finger for å få oljen opp.

Og du kommer med den klassiske nordnorske fordommen... "Har du vært nord for sinsenkrysset?" Det er vel den setningen de fleste nordlendinger lirer av seg når de er forbainna på de jævla søringan. Ja, jeg har bodd i Alta i to år, og jeg skjønner hvorfor det må brukes mer på vei i Oslo-området enn oppe i nord. Det skjønner tydeligvis ikke du.

Det er ikke jeg som starter krangelen mellom nord og sør, det er nordlendingene som påstår at de får altfor lite igjen for den eventyrlige verdiskapinga si, hvorav størstedelen er olje som de har minimalt med å gjøre og der inntektene selvfølgelig tilfaller eierne og investorene som helhet, ikke tilfeldige folk som tilfeldigvis bor i nærheten. Den norske stat er heldigvis en stor eier, og inntektene tilfaller derfor norge som helhet, deriblant Nord-Norge, som definitivt ikke får mindre enn de skal ha. Husk at Norge har en svært generøs distriktspolitikk, og dette gjelder i særlig grad helt nord i landet, en landsdel folk rømmer vekk fra med mindre man gir dem særfordeler ved å bo der.

Se bare her:

Nord- Troms er en del av en tiltakssone som gir flere fordeler til de som velger å etablere virksomhet eller bosette seg i sonen.

Tiltakssonen omfatter alle kommuner i Finnmark samt sju kommuner i Nord-Troms: Kåfjord, Skjervøy, Nordreisa, Kvænangen, Karlsøy, Lyngen og Storfjord.

Sonen ble etablert i 1990 med bakgrunn av negative utviklingstrekk i folketall og næringsliv. Det ble i 2003-2004 utgitt en stortingsmelding om tiltakssonen.

Nedskriving av studielån

Alle som bor og arbeider i tiltakssonen kan få en årlig skattefri nedskriving av studielånet på inntil 10% av det opprinnelige lånebeløpet - maksimalt kr 25.000,- pr. år. Kravene til Statens lånekasse må være innfridd.

Mindre skatt

Alle som er bosatt i Finnmark og Nord-Troms som betaler skatt får automatisk et inntekstfradrag i alminnelig inntekt på kr 15.000,- (skatteklasse I) / kr 30.000,- (skatteklasse II). Fellesskatten til Skattefordelingsfondet beregnet av en sats som er 3,5 % lavere enn for landet for øvrig. Tjener du mellom kr 340.700 og kr 872.000 betaler du 9,5 % toppskatt i Finnmark og Nord-Troms, mens du i resten av landet betaler 13,5% i toppskatt.

Mer om skatt finner du her.

Mer barnetrygd

Barnefamilier mottar ekstra barnetrygd på kr 3.840,- pr. barn pr. år.

Fritak for el-avgift på forbruk

Fritaket utgjør 9,5 øre/kWh, og kommer i tillegg til at hele Nord-Norge er fritatt for merverdiavgift på elektrisk kraft.

Bedre betingelser i Husbanken

Husbanklån kan økes med inntil kr 100.000,- pr. bolig utover de satsene som ellers gjelder. I tillegg kan husstander i Finnmark og Nord-Troms få lån til utbedring og vedlikehold uten behovsprøving når boligen er minst 10 år. Du finner mer informasjon på Husbankens nettsider.

Fritak for arbeidsgiveravgift

Det er fritak for arbeidsgiveravgift for de fleste virksomheter som er lokalisert til en kommune i Finnmark eller Nord-Troms.

For de som driver en bedrift i Nord-Troms

Fritak for el-avgift på forbruk

Industribedrifter i Finnmark og Nord-Troms er fritatt fra å betale forbruksavgiften på 9,3 øre/kWh.

Bedre betingelser hos Innovasjon Norge

Innovasjon Norge gir mer tilskudd til bedriftsutvikling og fysiske investeringer i Finnmark og Nord-Troms enn i resten av landet.

----

Nesten så jeg får lyst til å flytte opp igjen selv!

Klag gjerne på veiene i nord, men husk at veiene i sør også er tragisk dårlige og ikke verdige "et av verdens rikeste land". F.eks. er E18 sørover mot Kristiansand et klattverk av 50-60-70-80-90-soner med sprikende kvalitet. I andre land i Europa kjører man fra byen ut på motorveien, og så kjører man på god motorvei helt frem til stedet man skal til. Det er bare en drøm i Norge.

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/2004/nou-2004-2/5/2/1.html?id=383736

Statlige overføringer per innbygger, Finnmark, Troms og Nordland har de klart største overføringene per innbygger. Statistikken er litt gammel, men alle skjønner at det ikke plutselig har blitt snudd på hodet i det siste.

Her kan dere se utgifter til samferdsel per innbygger etter fylke. Jeg kan røpe at Oslo blir slått av både Finnmark, Nordland og Troms.

Mer statistikk

"Mest per innbygger til samferdsel i nord og vest

”Gjennomsnittsfylket” brukte knapt 2 300 kroner per innbygger til samferdselsformål i 2009. Statistikken har gjennom hele 2000-tallet vist at det er fylkene i nord - Nordland, Troms og Finnmark - samt Sogn og Fjordane i vest som har de høyeste utgiftene til samferdsel regnet per innbygger. Sogn og Fjordane var på utgiftstoppen også i 2009 med et forbruk til samferdselsformål på nesten 4 300 kroner per innbygger. I både Nordland og Finnmark utgjorde tilsvarende utgift om lag 3 900 kroner. Vestfold var som vanlig fylket med lavest kostnader med drøyt 1 100 kroner per innbygger. Legges konserntallene til grunn, økte forbruket i gjennomsnittsfylket til drøyt 2 350 kroner samme år. For fylkene som har etablert fylkeskommunale foretak, det vil si Hedmark og Rogaland, viser statistikken en økning i brutto driftsutgifter per innbygger i 2009 på om lag 600 kroner for begge fylkene. Dermed utgjorde samferdselsutgiftene i alt henholdsvis 2 600 kroner og 2 650 kroner per innbygger. "

Sitat fra http://www.ssb.no/vis/emner/10/12/samf_kostra/main.html

Jeg regner med at nordlendingene nå holder kjeft om hvor forferdelig synd det er på dem og hvor grådige vi slemme slemme søringer er som stjeler alle pengene deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke jeg, brukes alt her nede? Vet ikke så mye om statsbudsjett og slikt, men har vanskelig for å tro på det sånn helt uten videre :) Har ikke de i Nord litt ekstra fordeler da? Som mindre skatt, mer barnetrygd, avdrag på elkraft osv? Mener til og med at jeg har hørt at fly er billigere, men ingen kilde på akkurat den.

feilfeilfeil, er kun finnmark og og de nordligste delene av troms som har noen fordeler ang, skatt etc. tromsø, harstad, narvik, bodø, mo i rana som er de "største" byene i nord-norge ligger neden for denne magiske grensen. Når det gjelder fly er det heller dyrere da det kun går et par fly om dagene, altså mindre konkuranse. Så kjoss tar seg godt betalt :/ vi utgjør ca 10-11 prosent av befolkningen og jeg tørr påstå at vi ikke får 10% av veibudsjettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror de fleste hadde betalt litt mer skatt for og få litt bedre veier. Så man kan med andre ord si at det vi betaler mindre i skatt blir til mindre asfalt.

Du så kanskje ikke statistikken som viser at Nord-Norge ikke bare får størst statlige overføringer per innbygger, men også bruker mest penger på vei per innbygger, og i tillegg er Nordland og Troms nummer to og tre etter Møre og Romsdal når det gjelder brutto driftsutgifter og investeringer for veier.

Altså det motsatte av hva du sier. Dere får MER asfalt enn andre landsdeler. Ikke mindre.

På tide å legge av seg den selvpåtatte oferrollen og slutte å synes så inderlig synd på seg selv? Søringene raner ikke pengene deres, dere får tvert imot mer enn vi grådige søringer på alle områder. Oppdater kunnskapen deres i stedet for å surfe på gamle nordnorske fordommer. Har dere kanskje aldri vært sør for Bjerkvik-krysset!?

Lenke til kommentar
Men i svarte moskva? De forbanna søringan ska fan ikke legg ned nå fuckings nord-norge. Han e full av dritt. Hakksteike mæ i det røde helvete. Fyk at det går ann. Har nu et forslag, hopp i saltstraumen.
Det er ikke en nordmann som har skrevet innlegget engang. Han er kanskje nordmann på papiret, men at han uttaler seg om slike ting som dette og skriver på måten han skriver på er rett og slett idiotisk. Hilsen søring med masse slekt i nord Norge :ph34r:

:)

Nå er det ikke opp til oss å bestemme hvem som er norske eller ei, men det får bli en annen sak. Etter mange års eksponering for søringer (:)), er det min erfaring at de ikke akkurat er så mye bedre orienterte enn den jevne innvandrer.

Nå blir dette selvfølgelig svært generaliserende, merk at jeg ikke påstår at alle 'søringer' er kunnskapsløse. Jeg kjenner eksempler på det motsatte, og noe annet ville jo være.. merkelig. Det er vel egentlig bergenserne som vet minst om Nord-Norge, men Bergen er jo et eget land, kan man si.. :)

Lenke til kommentar

Tror de fleste hadde betalt litt mer skatt for og få litt bedre veier. Så man kan med andre ord si at det vi betaler mindre i skatt blir til mindre asfalt.

Du så kanskje ikke statistikken som viser at Nord-Norge ikke bare får størst statlige overføringer per innbygger, men også bruker mest penger på vei per innbygger, og i tillegg er Nordland og Troms nummer to og tre etter Møre og Romsdal når det gjelder brutto driftsutgifter og investeringer for veier.

Altså det motsatte av hva du sier. Dere får MER asfalt enn andre landsdeler. Ikke mindre.

På tide å legge av seg den selvpåtatte oferrollen og slutte å synes så inderlig synd på seg selv? Søringene raner ikke pengene deres, dere får tvert imot mer enn vi grådige søringer på alle områder. Oppdater kunnskapen deres i stedet for å surfe på gamle nordnorske fordommer. Har dere kanskje aldri vært sør for Bjerkvik-krysset!?

Kan jeg spørre deg om det samme? Selv har jeg vært i Oslo to ganger og det er som å komme til en ny verden. Offerrolle? Man trenger ikke spille offer for å kjempe om penger man fortjener like mye som alle andre. Kanskje du også må lære deg historien som det er blitt tiet om i norske skolebøker. Det er "bare" 70 år siden hele Finnmark ble brent til grunnen. Det er ikke lett for ett fiskerfylke å hente seg tilbake når alle fiskemottak, fiskebåter ble satt fyr på, og fiskerne ble evakuert og deportert lenger sør. Staten overga deretter fiskekvotene til vestlendingene, og de er enda i deres hender. Hadde kanskje Oslo det slik? Brente Oslo ned til grunnen?

Det er faktisk en sammenheng mellom krig og elendighet med nedgangstider og gjennoppbygging. Ja vi skal legge bak oss den tiden, men tror du skal være j.... forsiktig med å stemple Finnmarkinger som pengekåte folk før du leser fylkets historie.

Hvordan forsvarer du firefelts motorveg fra Østfold til Sverige? Når resten av fylket ser ut som kjerreveier. Vi ber ikke om mer penger enn alle andre, vi ber om vår andel til å pusse opp det enorme veinettet vi har, som vi er avhengig av. Det er faktisk ikke alle fylker som kan skilte med togbane, og godt flyrutenett. Våger du kalle oss pengekåte folk når man har bygd Opera, Holmenkollen, og utredet hurtigtog til enorme summer?

Endret av Samegerilja
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...