del_diablo Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Først vil jeg bare si at tog ikke vil være lønnsomt i Finnmark. Hvertfall ikke med det første. Avstandene er altfor store, og befolkningen for liten. Jeg er enig i at den tyske okkupasjonen har betydd mye for infrastrukturen i distriktene. Hva med f.eks å utbygge et fungerende tognetverk mot russland, finland og sverige derfra? Vis vi kan dra i gang et Europeisk tognettverk derfra, så tror jeg ingen virkelig vil bry seg. Faktummet er at det vil være ganske lønnsomt på lang sikt. Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 I stedet for å legge ned eller gi vekk noe som helst del av landet vårt så burde man legge ned denne klovnen som foreslo dette. Enige og tro til dovre faller. 8 Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) "Først vil jeg bare si at tog ikke vil være lønnsomt i Finnmark. Hvertfall ikke med det første. Avstandene er altfor store, og befolkningen for liten. Jeg er enig i at den tyske okkupasjonen har betydd mye for infrastrukturen i distriktene" Men det kan både være økonomisk og miljøvennlig, mye av tungtransporten hives fra veinettet (mindre slitasje) over til togbanen og denne togbanen kan bli norges nye turistattraksjon. Den kan konkurrere med den transibirske jernbanen og bli en av verdens vakreste togreiser. Hitler hadde store planer for nord-norge, han så potensialet i hva nord-norge kunne bety for fremtiden og derfor satte han igang å bygge ut infrakstrukturen, at ikke norske myndigheter ser dette er ganske hårreisende. Dere må jo være enige i at fremtiden ligger i nord, det er her Norge skal hente ut størstepartene av ressursene sine de neste 100-200 årene. Endret 31. mars 2011 av Samegerilja Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 handlet det ikke for Hitler om å lage en front mot de allierte i Norge for å beskytte varetransporten til tyskland? Førstegang jeg har hørt snakk om at Hitler så på Norge som et ferie paradis :-) Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Hah, så den sammenhengen der nå jeg også. Den setningen skulle ikke komme der =). Lenke til kommentar
zzirJizz Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 LENGE LEVE NORD-NORGE familien min er derifra og når jeg er ferdig med vgs skal jeg faen meg flytte ut av denne helvetes byen kalt Oslo, ser frem til et liv på en øde bondegård, til helvete med storbyer. det ligger i nordmenns gener å leve i øde trakter, la heller innvandrerne leve i byene, nordmenn er simpelthen for primitive (vi trenger ikke å gå langt tilbake for å se antydninger til det), naturen kaller! Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Er det virkelig slik man blir sett på lenger sør i landet? Trur dere virkelig at man har isbjørner og seler i gatene, og det mest brukte taxi-tilbudet er rein og slede? Det der må være en av de mest oppbrukte frasene som finnes. Det er kun nordlendinger som trur at søringer trur det går isbjørn i gatene deres. Og det sier egenklig ganske mye av norlendingenes holdninger... Dere nordlendinger tror vel at annenhver person på Karl Johan går i burka og at du knapt får gått gjennom denne gaten uten å bli tilbudt hasj flere titalls ganger og bli ranet av pakistanergjenger et par ganger? (ja det blir faktisk like dummt) Endret 30. mai 2011 av flesvik Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Ja, la oss løsrive Nord-Norge fra resten av landet. Og vi tar med oss alle oljeriggene når vi drar, for de eies ikke av nordlendinger. La oss se hvor mye olje nordlendingene greier å pumpe opp når de må gjøre alt sammen på egen hånd Faktum er at oljen både utenfor Nord- og Vest-Norge er null verdt uten en enorm innsats utenfra, for da ville den blitt værende i bakken. Så jeg synes nordlendinger skal være litt mindre kjepphøye og litt mer takknemlige for at vi har såpass mye olje i NORGE som vi har. Det var ikke nordlendinger som puttet oljen i bakken, det var ikke nordlendinger som gjorde investeringene og arbeidet for å undersøke om det var olje i havet, det var ikke nordlendinger som finansierte boring og bygging av oljerigger, og det var/er ikke hovedsakelig nordlendinger som utfører arbeidet som får oljen opp av bakken (dette gjøres av folk fra hele landet og andre land). Likevel påberoper nordlendingene seg all æren for oljen og vil ha alle inntektene for seg selv, når de heller burde vært takknemlige for at vi har skapt noen arbeidsplasser til dem der oppe. Endret 30. mai 2011 av Kalahari Lenke til kommentar
lubblubb Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Kom deg til virkeligheten, vi har Alta vi har Kirkenes vi har Hammerfest. Så byer med kapasitet for internasjonal flyplass har vi nok av. Istedenfor og måtte frakte det helt ned til Oslo og deretter helt til Asia er jo bare høl i huet. Det er både mer økonomisk og mijøvennlig for Norge med direktefly, og dette gjelder ikke bare fisk, men også andre ressurser. Nei takk, vil heller bo hvor nordlyset skinner vinterstid, snøstormen hyler rundt husveggen og når sommeren kommer er det ut å plukke multer, blåbær, fiske i ferskvannselver. Og ikke minst slippe det trafikkaoset som råder i Oslo =). Det kan man kalle goder som Oslo ikke har, men dette er ikke noe dere har sponset oss, det har naturen. Så slikt sett vil jeg heller at de megastore motorvegene bygges i Oslo enn at det ødelegger naturen her, men kjenner jeg blir kraftig provosert når noen mener at man er en subsidiert landsdel. Æ DIGGE DÆ. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Ja, la oss løsrive Nord-Norge fra resten av landet. Og vi tar med oss alle oljeriggene når vi drar, for de eies ikke av nordlendinger. La oss se hvor mye olje nordlendingene greier å pumpe opp når de må gjøre alt sammen på egen hånd Faktum er at oljen både utenfor Nord- og Vest-Norge er null verdt uten en enorm innsats utenfra, for da ville den blitt værende i bakken. Så jeg synes nordlendinger skal være litt mindre kjepphøye og litt mer takknemlige for at vi har såpass mye olje i NORGE som vi har. Noe som viser at hver og en lokasjon i seg selv ikke er det eneste som betyr noe. Norge er avhengig av sammensetningen. Men det er klart at de største byene ender opp med de største administrasjonene, for den type arbeid er først og fremst avhengig av tilgang på mennesker. Akkurat som oljeriggene følger oljen. Endret 30. mai 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Kom deg til virkeligheten, vi har Alta vi har Kirkenes vi har Hammerfest. Så byer med kapasitet for internasjonal flyplass har vi nok av. Istedenfor og måtte frakte det helt ned til Oslo og deretter helt til Asia er jo bare høl i huet. Det er både mer økonomisk og mijøvennlig for Norge med direktefly, og dette gjelder ikke bare fisk, men også andre ressurser. Nei takk, vil heller bo hvor nordlyset skinner vinterstid, snøstormen hyler rundt husveggen og når sommeren kommer er det ut å plukke multer, blåbær, fiske i ferskvannselver. Og ikke minst slippe det trafikkaoset som råder i Oslo =). Det kan man kalle goder som Oslo ikke har, men dette er ikke noe dere har sponset oss, det har naturen. Så slikt sett vil jeg heller at de megastore motorvegene bygges i Oslo enn at det ødelegger naturen her, men kjenner jeg blir kraftig provosert når noen mener at man er en subsidiert landsdel. Æ DIGGE DÆ. Pliiiis utdyp, med mindre det var ironi =). Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ja, la oss løsrive Nord-Norge fra resten av landet. Og vi tar med oss alle oljeriggene når vi drar, for de eies ikke av nordlendinger. La oss se hvor mye olje nordlendingene greier å pumpe opp når de må gjøre alt sammen på egen hånd Faktum er at oljen både utenfor Nord- og Vest-Norge er null verdt uten en enorm innsats utenfra, for da ville den blitt værende i bakken. Så jeg synes nordlendinger skal være litt mindre kjepphøye og litt mer takknemlige for at vi har såpass mye olje i NORGE som vi har. Noe som viser at hver og en lokasjon i seg selv ikke er det eneste som betyr noe. Norge er avhengig av sammensetningen. Men det er klart at de største byene ender opp med de største administrasjonene, for den type arbeid er først og fremst avhengig av tilgang på mennesker. Akkurat som oljeriggene følger oljen. Nja, nå har man jo lenge vurdert oljeomlasting til havs når det kommer til oljefeltene utenfor Nord-Norge. Så om det blir like mange arbeidsplasser som Stavanger regionen fikk er nok svært lite sannsynlig. Men vil si det sånn at lokale arbeidsplasser bør få "førsteretten" til leveranse av utstyr til oljeriggene fremfor de som ligger i Stavanger, etc. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Greia er at mange av de bedriftene som leveres utstyr til oljeindustrien har bare deler av markdet i Norge, mesteparten går til utlandet. Bare se på Kr.sand, hovedstaden i verden når det kommer til boreutstyr, kraner og alt annet du trenger for å drive en borerigg, drillingskip osv. Det kommer ikke til å bli startet noen ny bedrift noe annet sted som kan fikse det de gjør der. Alt av produksjon skjer i Kina, Singapor og Korea uansett. Kun design, salg og evt noe assembly som foregår her i landet. Samme med Stavanger, ingen der som kommer til å flytte til Nord. Det blir nok noen arbeidsplasser pga oljen i Nord, men ikke forvent noen stor boom som det var på vestlandet. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ja, la oss løsrive Nord-Norge fra resten av landet. Og vi tar med oss alle oljeriggene når vi drar, for de eies ikke av nordlendinger. La oss se hvor mye olje nordlendingene greier å pumpe opp når de må gjøre alt sammen på egen hånd Faktum er at oljen både utenfor Nord- og Vest-Norge er null verdt uten en enorm innsats utenfra, for da ville den blitt værende i bakken. Så jeg synes nordlendinger skal være litt mindre kjepphøye og litt mer takknemlige for at vi har såpass mye olje i NORGE som vi har. Det var ikke nordlendinger som puttet oljen i bakken, det var ikke nordlendinger som gjorde investeringene og arbeidet for å undersøke om det var olje i havet, det var ikke nordlendinger som finansierte boring og bygging av oljerigger, og det var/er ikke hovedsakelig nordlendinger som utfører arbeidet som får oljen opp av bakken (dette gjøres av folk fra hele landet og andre land). Likevel påberoper nordlendingene seg all æren for oljen og vil ha alle inntektene for seg selv, når de heller burde vært takknemlige for at vi har skapt noen arbeidsplasser til dem der oppe. trur du skal børste støv av historieboken din å lese litt fakta. Det var dog heller ikke "søringene" som viste om/fant/eller borret etter de første dråpene. Det var nemlig utendlandsk kapital og store selskaper som Esso. Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om nordlendingene som en egen folkeguppe da vi er likestilt med folket fra resten av landet. Da oljen kom var byene i sørnorge mer utviklet industrielt sett enn de nordnorske, der vanlige yrker var blant annet fiskere. Regnet i prosent var det fler fra nord-norge som tok seg jobb på riggende og reiste hjemmefra siden de ville bli sikret god fast inntekt. Du sier det ikke var nodlendingene som puttet oljen i bakken, men det var da faen ikke dere heller? Uten at jeg har lest hele diskusjonen har vi aldri påberopt oss æren for oljen eller vil ha all inntekten. Kikk på statsbudsjettet å se hvor mye det brukes på f.eks vei i oslogryta kontra nordnorge. Det er nemlig trangsynte, drådige søringer ser dere som skal ha alt selv. ikke engang under dere oss et ol av oljemiliardene. For i realiteten er det dere som bestemmer over oss. Har du vært nord for sinsenkrysset? og nei, det går ikke isbjørner i gatene her. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Denne diskusjonen er helt på trynet. Vi bor da for svarte i samme landet, nyter de samme godene. Og en ting, at det brukes mer penger på vei i Oslogryta er vel ikke så vanskelig og forstå? Befolkningstettheten er betraktelig høyere i Oslo enn f.eks Tromsø. Tallene er for 2002. Befolkningstetthet i Oslo: 783 829 per kvadratkilometer Befolkningstetthet Tromsø: 50 754 per kvadratkilometer Om du ser på de andre byene så er resten av de med høy befolkningstetthet representert i sør Kilde: http://www.ssb.no/beftett/arkiv/art-2002-09-03-01.html Samme argumentet er gyldig om du sammenligner veistandard i Norge mot andre land generelt. Kan ikke bygge vei for alle... Ting må sentraliseres. Endret 30. mai 2011 av Hyd Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Denne diskusjonen er helt på trynet. Vi bor da for svarte i samme landet, nyter de samme godene. Og en ting, at det brukes mer penger på vei i Oslogryta er vel ikke så vanskelig og forstå? Befolkningstettheten er betraktelig høyere i Oslo enn f.eks Tromsø. Tallene er for 2002. Befolkningstetthet i Oslo: 783 829 per kvadratkilometer Befolkningstetthet Tromsø: 50 754 per kvadratkilometer Om du ser på de andre byene så er resten av de med høy befolkningstetthet representert i sør Kilde: http://www.ssb.no/beftett/arkiv/art-2002-09-03-01.html Samme argumentet er gyldig om du sammenligner veistandard i Norge mot andre land generelt. Kan ikke bygge vei for alle... Ting må sentraliseres. Enig med deg, forstår godt at d brukes mer der befolkningstettheten er stor. men er ikke enig i at ALT skal brukes der. Man kan ikke la en perle som nord-norge rotne bort. Det kreves vedlikehold, ikke 4feltsmotorveg 1 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg vet ikke jeg, brukes alt her nede? Vet ikke så mye om statsbudsjett og slikt, men har vanskelig for å tro på det sånn helt uten videre Har ikke de i Nord litt ekstra fordeler da? Som mindre skatt, mer barnetrygd, avdrag på elkraft osv? Mener til og med at jeg har hørt at fly er billigere, men ingen kilde på akkurat den. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Men fa*n i helve**e kan ikkje legge ned nordnorge her e det fesk for alle mann Endret 31. mai 2011 av Runar Lenke til kommentar
xaco Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Tallene er for 2002. Befolkningstetthet i Oslo: 783 829 per kvadratkilometer Befolkningstetthet Tromsø: 50 754 per kvadratkilometer Tror du har sett i feil kolonne i den tabellen. Oslo: 2 871 per kvadratkilometer. Tromsø: 2 334 per kvadratkilometer. Men de tallene gjelder uansett bare for byen regner jeg med, for kommer du 1 time utenfor Tromsø i de fleste retninger kommer du til mye tynnere befolkede områder, noe som ikke gjelder i samme grad med Oslo. Endret 31. mai 2011 av xaco Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Tallene er for 2002. Befolkningstetthet i Oslo: 783 829 per kvadratkilometer Befolkningstetthet Tromsø: 50 754 per kvadratkilometer Tror du har sett i feil kolonne i den tabellen. Oslo: 2 871 per kvadratkilometer. Tromsø: 2 334 per kvadratkilometer. Jeg tror du har feil tabell, gi meg en kilde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå