Mokolotivet Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hadde vært gøy å se hvordan det hadde gått med Oslo om de plutselig ble adskilt fra resten av landet. Jeg vet at resten av landet hadde hatt godt av det, da hadde man kanskje brukt penger utenfor Oslo. Da hadde det nok vært sinnsyk mye administrasjon og meget lite produksjon 4 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Og hvor mange statlige arbeidsplasser som i mange tilfeller er totalt unødvendig som ligger i Oslo betaler jeg som Finnmarking? Hva er det som rent verdimessig skapes i Oslo utenom papirflytting som tilsier at Oslo skal ha så mye penger som du skal ha det til? Dere har nettopp fått Opera, ny holmenkollen, oppgradering av den tunnellen som ikke var nødvendig å utbygge. Oppgradering av veinettet der nede har dere også fått. La meg begynne med en ting: Vi trenger det! Det bor 1,4 millioner mennesker i osloregionen. Oslo er en metropol! Det må brukes litt penger da. Ja, vi har opera, Holmenkoll-anlegget og en voldsomm utbedring av motorveinettet. Det trengs! Hva trenger vi i Finnmark egentlig? Det er altfor store avstander til at det er praktisk å bo der i moderne tid. Vi trenger det!: Så vi skal fø på 1.4 millioner mennesker som ikke gir oss noe tilbake annet enn knarker og prostituerte? I Finnmark har vi enorme mengder med fisk som skal skape verdier, vi har enorme verdier knyttet til mineraler blant annet(syd-varanger), vi har stockman utbygginga som skal bringe Norge inn i en ny oljeæra. Men pga liten satsing knyttet til infrakstruktur får vi ikke utnyttet dette til det fulle. En hovedflyplass som kan bringe fisk rett fra havet til Japan ville gjort mye, enn å måtte mellomlande det i Oslo. Men det vil jo ikke staten. Stoltenberg snakket om å snu Norge på hodet, men så langt har vi bare sett ett stort pengerør nordfra og ned til sør. Hva gir vi dere sa du? En kommune i Finnmark får beholde skatteinntektene sine. Det får ikke Oslo kommune. Jada, dere har fisk. Dere mener altså at det er lønnsomt å bygge en stor flyplass i et tettsted med 500 innbyggere for å sende fisk til Japan? Da tror jeg nok din tanke om hvor stor denne fiskeindustrien er, har enkelte feilaktigheter. Jeg vil gå så langt som å si at den ikke har rot i virkeligheten. Ditt syn på det er et stort pengerør fra nord til sør. Flytt til Oslo, og bli her i fem-ti år. Gleder meg til å høre hva du synes da. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 La meg begynne med en ting: Vi trenger det! Det bor 1,4 millioner mennesker i osloregionen. Oslo er en metropol! Det må brukes litt penger da. Ja, vi har opera, Holmenkoll-anlegget og en voldsomm utbedring av motorveinettet. Det trengs! Hva trenger vi i Finnmark egentlig? Det er altfor store avstander til at det er praktisk å bo der i moderne tid. Den første halvdelen av det innlegget er jeg enig i, men den siste er jeg uenig i, E6 nordover trenger en oppdatering, E8 inn til Tromsø trenger også en oppdatering.(Det trenger ikke være motorvei). Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Kom deg til virkeligheten, vi har Alta vi har Kirkenes vi har Hammerfest. Så byer med kapasitet for internasjonal flyplass har vi nok av. Istedenfor og måtte frakte det helt ned til Oslo og deretter helt til Asia er jo bare høl i huet. Det er både mer økonomisk og mijøvennlig for Norge med direktefly, og dette gjelder ikke bare fisk, men også andre ressurser. Nei takk, vil heller bo hvor nordlyset skinner vinterstid, snøstormen hyler rundt husveggen og når sommeren kommer er det ut å plukke multer, blåbær, fiske i ferskvannselver. Og ikke minst slippe det trafikkaoset som råder i Oslo =). Det kan man kalle goder som Oslo ikke har, men dette er ikke noe dere har sponset oss, det har naturen. Så slikt sett vil jeg heller at de megastore motorvegene bygges i Oslo enn at det ødelegger naturen her, men kjenner jeg blir kraftig provosert når noen mener at man er en subsidiert landsdel. Endret 29. mars 2011 av Samegerilja 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 La meg begynne med en ting: Vi trenger det! Det bor 1,4 millioner mennesker i osloregionen. Oslo er en metropol! Det må brukes litt penger da. Ja, vi har opera, Holmenkoll-anlegget og en voldsomm utbedring av motorveinettet. Det trengs! Hva trenger vi i Finnmark egentlig? Det er altfor store avstander til at det er praktisk å bo der i moderne tid. Den første halvdelen av det innlegget er jeg enig i, men den siste er jeg uenig i, E6 nordover trenger en oppdatering, E8 inn til Tromsø trenger også en oppdatering.(Det trenger ikke være motorvei). Jeg kan egentlig si meg enig. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hadde vært supet får oss oppe i nord å fått rive oss løs fra søringene, ingen som stikker av med fisken (sunnmøringer), oljen (søringer) og resten av verdiene. og etterpå klage på at vi snylter på dem. da hadde vi fått veier og tog. 3 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Tog vil dere ikke ha. Vi har gjort oss avhengige av et fremkomstmiddel som kontinuerlig er forsinket. 2 Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Tog vil dere ikke ha. Vi har gjort oss avhengige av et fremkomstmiddel som kontinuerlig er forsinket. Du mener at vi ikke får det. Ingen som har tilbudt oss tog. Det gjorde bare han Adolf Hitler som sto bak den største utbygginga av infrakstruktur i dette landet, både på godt og vondt. Til dags dato er det Adolf Hitler som har æren for at Nordland har tog og vi har veier og bruer i Nord-Norge. Vil også legge en link til en artikkel som spår Nord-Norge som kan gjøre Norge til en arktisk stormakt. Hvor mye man kan ta dette seriøst er opp til leser å bedømme. Men de fleste professorer men at fremtiden ligger i de nordlige strøk. Nord-Norge kan gjøre Norge til en arktisk stormakt Endret 29. mars 2011 av Samegerilja 3 Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 La meg begynne med en ting: Vi trenger det! Det bor 1,4 millioner mennesker i osloregionen. Oslo er en metropol! Det må brukes litt penger da. Ja, vi har opera, Holmenkoll-anlegget og en voldsomm utbedring av motorveinettet. Det trengs! Hva trenger vi i Finnmark egentlig? Det er altfor store avstander til at det er praktisk å bo der i moderne tid. Et typisk dogmatisk, kynisk og retardert syn på saken. Jeg trodde jeg skulle holde meg for god til å la meg irritere av folk på den måten over nett, men jeg som finnmarking har enorme problemer med å akseptere at det finnes mennesker som tror de er hevet over andre på den måten. For det første er Finnmark det eneste fylket i Norge som grenser til Russland. Det har vist seg å være en viktig forbindelse. I tillegg er Oslo-området så gjennomsyret stygt (ja, jeg bor der selv for øyeblikket) og upersonlig at det å kaste vekk naturskatter som Nord-Norge er lavpannet i seg selv. Man står for veldig mange prosent av fisken som eksporteres på landsbasis, og vi har enorme områder tilgjengelig for oljeutvinning her oppe (selv om jeg er imot nettopp dét). Føler nesten at jeg ikke behøver diskutere Finnmark her inne engang, all den tid det fortsatt finnes veldig mange Troll som tror man kjører snøscootere fremfor biler langs riksveiene der. 3 Lenke til kommentar
datafreak15 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 hanske; har du noen gang prøvd og kjøre på nord-norske veier i telehivene, og smale veier, som du må kjøre sikksakk for og slippe og ødelegge forstillingen? har du noen gang sett 2 lastebiler som må stoppe helt opp før de møtes og snike seg forbi hverandre? har du noengang sett en tunell med 1 kjørefelt og småe lommer som møtende biler må kjøre inn i når de møter en annen bil? har du sett nord-norsk veistandard generelt? og da mener jeg ikke autostradaen som du kjører på når du kommer inn til tromsø. du kan gjerne komme på befaring når høsten treffer inn, eller tidlig på vårparten, så skal du få en liten omvisning i troms-fylket i utkantstrøkene. men jeg er alt i alt glad for at jeg er så begavet at jeg får bo i nord-norge, da de ikke salter veiene, har tilgang til FERSK fisk ( som ikke er 7 dager gammel eller har svømt rundt i kloakken i oslofjorden), jeg får gode kjørefærdigheter da det ofte er : glatt, svingete, humpete, og smalt. en alldeles flott natur. nei pakk sneppøska å kom dæ en tur nordåver før du sett i gostoln søraførr å vurdere å ta dæ en tur på motorveien 1 Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hadde vært supet får oss oppe i nord å fått rive oss løs fra søringene, ingen som stikker av med fisken (sunnmøringer), oljen (søringer) og resten av verdiene. og etterpå klage på at vi snylter på dem. da hadde vi fått veier og tog. Trodde ikke sunnmøringer hadde enerett til fisken:-) Lenke til kommentar
Capcent7 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Samegerilja, Datafreak15 & Magnusjs can see Russia from their house! Mitt intellektuelle bidrag til denne tråden. Endret 30. mars 2011 av Capcent7 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Aller først vil jeg bare si til alle de jeg quoter nå. Jeg har nok uttalt meg litt for bastant, men jeg er fortsatt ikke helt enig med dere. Du mener at vi ikke får det. Ingen som har tilbudt oss tog. Det gjorde bare han Adolf Hitler som sto bak den største utbygginga av infrakstruktur i dette landet, både på godt og vondt. Til dags dato er det Adolf Hitler som har æren for at Nordland har tog og vi har veier og bruer i Nord-Norge. Vil også legge en link til en artikkel som spår Nord-Norge som kan gjøre Norge til en arktisk stormakt. Hvor mye man kan ta dette seriøst er opp til leser å bedømme. Men de fleste professorer men at fremtiden ligger i de nordlige strøk. Nord-Norge kan gjøre Norge til en arktisk stormakt Først vil jeg bare si at tog ikke vil være lønnsomt i Finnmark. Hvertfall ikke med det første. Avstandene er altfor store, og befolkningen for liten. Jeg er enig i at den tyske okkupasjonen har betydd mye for infrastrukturen i distriktene. Et typisk dogmatisk, kynisk og retardert syn på saken. Jeg trodde jeg skulle holde meg for god til å la meg irritere av folk på den måten over nett, men jeg som finnmarking har enorme problemer med å akseptere at det finnes mennesker som tror de er hevet over andre på den måten. For det første er Finnmark det eneste fylket i Norge som grenser til Russland. Det har vist seg å være en viktig forbindelse. I tillegg er Oslo-området så gjennomsyret stygt (ja, jeg bor der selv for øyeblikket) og upersonlig at det å kaste vekk naturskatter som Nord-Norge er lavpannet i seg selv. Man står for veldig mange prosent av fisken som eksporteres på landsbasis, og vi har enorme områder tilgjengelig for oljeutvinning her oppe (selv om jeg er imot nettopp dét). Føler nesten at jeg ikke behøver diskutere Finnmark her inne engang, all den tid det fortsatt finnes veldig mange Troll som tror man kjører snøscootere fremfor biler langs riksveiene der. Greit nok, dere har en industri der oppe, og naturen deres er fin. Når du snakker om at Oslo er stygg, kan jeg fortelle at jeg synes byen er fin, og at Alta er den styggeste byen jeg har vært i. Bortsett fra Moss. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 hanske; har du noen gang prøvd og kjøre på nord-norske veier i telehivene, og smale veier, som du må kjøre sikksakk for og slippe og ødelegge forstillingen? Jeg er enig i at infrastrukturen i distriktene trenger en oppdatering, men vi må ta for oss hovedveiene mellom de største byene først. har du noen gang sett 2 lastebiler som må stoppe helt opp før de møtes og snike seg forbi hverandre? har du noengang sett en tunell med 1 kjørefelt og småe lommer som møtende biler må kjøre inn i når de møter en annen bil? Ja. I Skjåk. har du sett nord-norsk veistandard generelt? og da mener jeg ikke autostradaen som du kjører på når du kommer inn til tromsø. Nei. du kan gjerne komme på befaring når høsten treffer inn, eller tidlig på vårparten, så skal du få en liten omvisning i troms-fylket i utkantstrøkene. Gjerne det, men da betaler vel du flybilletten. men jeg er alt i alt glad for at jeg er så begavet at jeg får bo i nord-norge, da de ikke salter veiene, har tilgang til FERSK fisk ( som ikke er 7 dager gammel eller har svømt rundt i kloakken i oslofjorden), jeg får gode kjørefærdigheter da det ofte er : glatt, svingete, humpete, og smalt. en alldeles flott natur. Jada, naturen i Nord-Norge er fin. Fisken vi får her nede er fra samme sted som deres, men den er som regel frossen. Det fiskes meget lite i Oslofjorden, men det er noe i Øst- og Vestfold. Der er ikke vannet forurenset, slik det er ved trafikkmaskinen rundt Oslo Havn. nei pakk sneppøska å kom dæ en tur nordåver før du sett i gostoln søraførr å vurdere å ta dæ en tur på motorveien Jæi trives veldig godt på de østlandske motorveier, så de bytter jeg nok ikke bort, du. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Jeg melder meg øyeblikkelig ut. Endret 30. mars 2011 av Magnusjs Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 har du noen gang sett 2 lastebiler som må stoppe helt opp før de møtes og snike seg forbi hverandre? har du noengang sett en tunell med 1 kjørefelt og småe lommer som møtende biler må kjøre inn i når de møter en annen bil? Ja. I Skjåk. Om jeg ikke tar fryktelig feil så er Skjåk faktisk et av de strekkene med mest Langtransport i landet. Hele norge skriker egentlig etter utbedring av veinettet, men etter hva jeg ser så er fokuset på å bygge veinett inn og ut fra Oslo som faktisk ikke er avhengig av langtransport i forbindelse med næring... Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 har du noen gang sett 2 lastebiler som må stoppe helt opp før de møtes og snike seg forbi hverandre? har du noengang sett en tunell med 1 kjørefelt og småe lommer som møtende biler må kjøre inn i når de møter en annen bil? Ja. I Skjåk. Om jeg ikke tar fryktelig feil så er Skjåk faktisk et av de strekkene med mest Langtransport i landet. Hele norge skriker egentlig etter utbedring av veinettet, men etter hva jeg ser så er fokuset på å bygge veinett inn og ut fra Oslo som faktisk ikke er avhengig av langtransport i forbindelse med næring... Nei, Oslo er kanskje ikke det, men Oslo-regionen er hjem til 1,4 millioner mennesker, og er i tillegg ganske tett befolket. Man kan gjerne sitte i kø i Oslo selv om det er tre filer i hver retning på motorveien. Oslo trenger den utbedringen den nå får. Det bygges flere motorveier, og de legges i tunnel under bakken. Jeg er enig i at ikke bare Oslo trenger utbedring av veinettet, men sånn jeg ser det, er det lurt å prioritere de stedene det bor flest mennesker. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 har du noen gang sett 2 lastebiler som må stoppe helt opp før de møtes og snike seg forbi hverandre? har du noengang sett en tunell med 1 kjørefelt og småe lommer som møtende biler må kjøre inn i når de møter en annen bil? Ja. I Skjåk. Om jeg ikke tar fryktelig feil så er Skjåk faktisk et av de strekkene med mest Langtransport i landet. Hele norge skriker egentlig etter utbedring av veinettet, men etter hva jeg ser så er fokuset på å bygge veinett inn og ut fra Oslo som faktisk ikke er avhengig av langtransport i forbindelse med næring... Nei, Oslo er kanskje ikke det, men Oslo-regionen er hjem til 1,4 millioner mennesker, og er i tillegg ganske tett befolket. Man kan gjerne sitte i kø i Oslo selv om det er tre filer i hver retning på motorveien. Oslo trenger den utbedringen den nå får. Det bygges flere motorveier, og de legges i tunnel under bakken. Jeg er enig i at ikke bare Oslo trenger utbedring av veinettet, men sånn jeg ser det, er det lurt å prioritere de stedene det bor flest mennesker. Har du tenkt over at det er veldig samfundsøkonomisk feil å bygge opp om et samfund som er lite inntekstbringende kontra å bygge opp om et samfund som er inntektsbringende? Om veinettet i oslo har så dårlig kapasitet, hvorfor flytter ikke oslofolket da ut der det er bedre? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg synes det blir lagt fram på en slik måte at det ikke finnes god kapasitet noe sted her i landet. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 tjo, vi har grei kapasitet i storedeler av landet men veiene faller fra værandre og om vedlikeholdet av veinettet ikke blir betydelig intesivert blir vei faktisk veiløs i store deler av landet innen kort tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå