Gå til innhold

Legge ned Nord-Norge?!

Anbefalte innlegg

I artikkelen understrekes det at Finnmarkinger skaper arbeid for folk i Oslo, så den saken e jo grei. Når det e snakk om de godan: Ja vi har noen goder knyttet til bensinpris, dette pga den lange transportkostnaden fra raffineriet til bensinstasjonen. Men hadde staten vært lur hadde de bygd ett raffineri i Hammerfest og fjernet hele greia, men de vil heller selge den rå til verden, de driter rett og slett i innbyggerne.

Vi får slettet en del studiegjeld: Ja fordi vi har problemer med at folk ikke vil flytte til landsdelen pga den lave innsatsen ellers hos myndighetene knyttet til å overføre statlige arbeidsplasser fra Oslo til distriktene. Vi har noe som kalles tilskuddsordning, dog burde dette navnet endres. Andre verdenskrig brente tyskerne hele kystsamfunn i Finnmark, mye av dette gikk utover fiskerinæringen og andre bedrifter, selv 60 år etter har man prøvd å gjennopprette disse næringene, men ved lite hell.

Jeg synes ikke oslopenger skal sendes ut til distriktene. 300 000 mennesker kjører daglig t-banen i Oslo. Om fem år er kapasiteten sprengt. Vi trenger pengene våre selv. Dere kan godt få penger, men da skal det komme fra oljefondet, ikke skattebetalerene i Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært gøy å se hvordan det hadde gått med Oslo om de plutselig ble adskilt fra resten av landet. Jeg vet at resten av landet hadde hatt godt av det, da hadde man kanskje brukt penger utenfor Oslo. :D

• Liker 4
Lenke til kommentar

Synes heller vi kan legge ned Oslo og gi byen til svenskene, som i uminnelige tider har drevet sine kafeer og solgt sine lavprismøbler -og klær i fred og fordragelighet i området helt til distriktspolitikken tvang nordmenn til å bosette seg der.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde vært gøy å se hvordan det hadde gått med Oslo om de plutselig ble adskilt fra resten av landet. Jeg vet at resten av landet hadde hatt godt av det, da hadde man kanskje brukt penger utenfor Oslo. :D

Ja, kanskje det. Jeg regner vel med at det ville bety en god del for dere også. Husk nå at oljefondet er registrert i Oslo :D

t-bane? hva er det for noe`? Sånt no har man ikke i Tromsø ihvertfall wink.gif

Hehe, nei i en så liten by er det nok ikke behov for det. Men spør SV, så kan dere kanskje tigge dere til en bybane.

Lenke til kommentar

Hvor stor andel av Finnmarks verdiskapning skyldes en meget "velfungerende" distriktspolitikk? Det blir vel spørsmålet som gir svar på om det er en utgiftspost eller ikke.

Det må heller ikke glemmes at di i sentrale strøk "sponser" veldig mye av de varer og tjenester som blir levert i utkantstrøk. Jeg i Oslo må betale langt mer for en liter melk eller en postpakke fordi at Finnmarkingen skal få ha glede av de samme godene. Dette er også en del av distriktspolitikken.

Syntes faktisk det er rart om det ikke er gjort en master i samfunnsøkonomi som tar for seg akkurat dette tema..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor stor andel av Finnmarks verdiskapning skyldes en meget "velfungerende" distriktspolitikk? Det blir vel spørsmålet som gir svar på om det er en utgiftspost eller ikke.

Det må heller ikke glemmes at di i sentrale strøk "sponser" veldig mye av de varer og tjenester som blir levert i utkantstrøk. Jeg i Oslo må betale langt mer for en liter melk eller en postpakke fordi at Finnmarkingen skal få ha glede av de samme godene. Dette er også en del av distriktspolitikken.

Syntes faktisk det er rart om det ikke er gjort en master i samfunnsøkonomi som tar for seg akkurat dette tema..

Jepp. Endelig en bygutt her i tråden :D

Lenke til kommentar

Snøhvit sto for 14 av de 17 milliardene. Og hvem skaper milliardene? Statoil. Hvor er de basert? Oslo/Stavanger.

Verdiene skapes ikke der hovedkontoret til selskap X tilfeldigvis er basert (som oftest i Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger).

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

På papiret er verdiskapningen størst i Oslo, MEN det kommer av at det meste av finansiell aktivitet foregår der.

Advokater med hinsides salærer, kosegutter (les: meglere) og andre øker med sine jobber verdiskapningstallene som på den måten er misvisende ên masse...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men dersom vi ikke hadde hatt hovedkontorene i Oslo, og heller fått alle pengene som skapes i distriktene til å bli i fylket vårt. Hadde vi trengt disse "sponsingene" som dere i sentrale strøk kaller det så fint. Dere får det til å høres ut som at vi er avhengige av Oslo og omegn. Men det er heller en maktelite sentralt som har ført til at man bygger ned distriktene å gjør de "avhengig" av penger som engentlig tilhører oss alle.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er også bygutt, spar deg for den..

Det virker ikke sånn.

På papiret er verdiskapningen størst i Oslo, MEN det kommer av at det meste av finansiell aktivitet foregår der.

Advokater med hinsides salærer, kosegutter (les: meglere) og andre øker med sine jobber verdiskapningstallene som på den måten er misvisende ên masse...

Det er helt naturlig. Det er bare i Norge man skal ta så stort hensyn til de som er så sære at de ikke skal bo der de fleste andre bor.

Lenke til kommentar

Det virker ikke sånn.

Jeg bor i en by med 50 000 innbyggere, så du snakker ikke med en fisker hvis det var det du trodde...

Men jeg har likevel full rett til å reagere når noen velger å se så kraftig ned på landsdelen jeg bor i.

Lenke til kommentar

Det virker ikke sånn.

Jeg bor i en by med 50 000 innbyggere, så du snakker ikke med en fisker hvis det var det du trodde...

Men jeg har likevel full rett til å reagere når noen velger å se så kraftig ned på landsdelen jeg bor i.

Du bor riktignok ikke i noen stor by, men du skal få for den. Når det er sagt ser jeg ikke ned på Nord-Norge, men jeg synes innbyggerne i Finnmark har for mange goder, og at distriktene generelt får for mye penger, sammenlignet med oss i Oslo.

Lenke til kommentar

Hehe, nei i en så liten by er det nok ikke behov for det. Men spør SV, så kan dere kanskje tigge dere til en bybane.

Tromsø er da langt ifra en liten by i norsk sammenheng, 60 000 innbyggere eller noe sånt. Greit nok, mindre enn Oslo, Bergen osv osv. Men langt ifra en liten by. Hadde det ikke vært for midnattssol om sommeren og mørketid på vinteren hadde jeg gjerne bodd i Tromsø. For det er en fantastisk pen og fin by.

Å legge ned Nord-Norge er idioti. Selv om jeg kan være enig i at man ikke burde bygge broer, tunneler osv til flere hundre millioner for å gi en øy med 100-200 innbyggere fastlandforbindelse.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Tromsø er da langt ifra en liten by i Norsk sammenheng, 60 000 innbyggere eller noe sånt. Greit nok, mindre enn Oslo, Bergen osv osv. Men langt ifra en liten by. Hadde det ikke vært for midnattssol om sommeren og mørketid på vinteren hadde jeg gjerne bodd i Tromsø. For det er en fantastisk pen og fin by.

Å legge ned Nord-Norge er idioti. Selv om jeg kan være enig i at man ikke burde bygge broer, tunneler osv til flere hundre millioner for å gi en øy med 100-200 innbyggere fastlandforbindelse.

Jeg ordla meg feil. I norsk sammenheng er Tromsø stor, det jeg mente var at det ikke er marked for T-Bane i en by som Tromsø.

Men i europeisk sammenheng er Tromsø liten.

Lenke til kommentar

Har ikke sagt at du ser ned på Nord-Norge, jeg reagerer i hovedsak på tullingen som skrev blogginnlegget på aftenposten. Han skriver om Nord-Norge som om det var et føydalsamfunn, for å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar

Det virker ikke sånn.

Du bor riktignok ikke i noen stor by, men du skal få for den. Når det er sagt ser jeg ikke ned på Nord-Norge, men jeg synes innbyggerne i Finnmark har for mange goder, og at distriktene generelt får for mye penger, sammenlignet med oss i Oslo.

Og hvor mange statlige arbeidsplasser som i mange tilfeller er totalt unødvendig som ligger i Oslo betaler jeg som Finnmarking? Hva er det som rent verdimessig skapes i Oslo utenom papirflytting som tilsier at Oslo skal ha så mye penger som du skal ha det til? Dere har nettopp fått Opera, ny holmenkollen, oppgradering av den tunnellen som ikke var nødvendig å utbygge. Oppgradering av veinettet der nede har dere også fått.

Lenke til kommentar

Og hvor mange statlige arbeidsplasser som i mange tilfeller er totalt unødvendig som ligger i Oslo betaler jeg som Finnmarking? Hva er det som rent verdimessig skapes i Oslo utenom papirflytting som tilsier at Oslo skal ha så mye penger som du skal ha det til? Dere har nettopp fått Opera, ny holmenkollen, oppgradering av den tunnellen som ikke var nødvendig å utbygge. Oppgradering av veinettet der nede har dere også fått.

La meg begynne med en ting: Vi trenger det! Det bor 1,4 millioner mennesker i osloregionen. Oslo er en metropol! Det må brukes litt penger da. Ja, vi har opera, Holmenkoll-anlegget og en voldsomm utbedring av motorveinettet. Det trengs!

Hva trenger vi i Finnmark egentlig? Det er altfor store avstander til at det er praktisk å bo der i moderne tid.

Lenke til kommentar

La meg begynne med en ting: Vi trenger det! Det bor 1,4 millioner mennesker i osloregionen. Oslo er en metropol! Det må brukes litt penger da. Ja, vi har opera, Holmenkoll-anlegget og en voldsomm utbedring av motorveinettet. Det trengs!

Hva trenger vi i Finnmark egentlig? Det er altfor store avstander til at det er praktisk å bo der i moderne tid.

Vi trenger det! er det ditt eneste gode argument? Skal vi i resten av landet bare gi fra oss de rettighetene til pengesekken bare fordi folk fra Oslo sier de er mer verdt de pengene?

I Finnmark har vi enorme mengder med fisk som skal skape verdier, vi har enorme verdier knyttet til mineraler blant annet(syd-varanger), vi har stockman utbygginga som skal bringe Norge inn i en ny oljeæra. Men pga liten satsing knyttet til infrakstruktur får vi ikke utnyttet dette til det fulle. En hovedflyplass som kan bringe fisk rett fra havet til Japan ville gjort mye, enn å måtte mellomlande det i Oslo. Men det vil jo ikke staten.

Stoltenberg snakket om å snu Norge på hodet, men så langt har vi bare sett ett stort pengerør nordfra og ned til sør.

Endret av Samegerilja
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...