opar Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Da enkelte har baller til å hevde at hele Nord-Norge består av samer som driver med reindrift fremmes nå forslaget om at samene skal få sitt eget land. Samenes land. Han som skrev denne artikkelen har tydeligvis ikke gjort bakgrunnssjekken sin før han lot pølsefingrene sine gli over tastaturet. Jeg føler meg provosert når en som tydeligvis ikke har vært nord for sinsenkrysset har baller til å si at man blir tvunget til å bo her oppe, at man kun bor her pga velferdsgoder osv. At han i tillegg kaller Nord-Norge for en utgiftspost for den Norske stat, da svartner det for meg. 1: Reindriftsnæringen er minimal. 2: Ikke alle som bor i Nord-Norge er samer, faktisk bare 10% av de som bor i Nord-Norge er samer. Og i landsdelens sørligste fylke, Nordland er det snakk om at samene utgjør noen få promille av befolkningen. 3: De nevnte velferdsgodene han nevner gjelder Finnmark, ikke Nord-Norge generelt sett. 4: Det er ikke bare fiskerinæringen som tjener penger i Nord. 5: Snehvit annlegget, hvor ligger det? Det er ikke bare vestlandet som er innblandet i oljen. Er det virkelig slik man blir sett på lenger sør i landet? Trur dere virkelig at man har isbjørner og seler i gatene, og det mest brukte taxi-tilbudet er rein og slede? Er dere for eller mot en eventuell deling av landet? Og hvorfor? Endret 29. mars 2011 av opar 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det stiligste er vel at det faktisk bor flest samer i Oslo? (-: Lenke til kommentar
Populært innlegg Skjelvgråt Skrevet 29. mars 2011 Populært innlegg Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Men i svarte moskva? De forbanna søringan ska fan ikke legg ned nå fuckings nord-norge. Han e full av dritt. Hakksteike mæ i det røde helvete. Fyk at det går ann. Har nu et forslag, hopp i saltstraumen. Endret 29. mars 2011 av Quakecry 13 Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Men i svarte moskva? De forbanna søringan ska fan ikke legg ned nå fuckings nord-norge. Han e full av dritt. Hakksteike mæ i det røde helvete. Fyk at det går ann. Har nu et forslag, hopp i saltstraumen. Det er ikke en nordmann som har skrevet innlegget engang. Han er kanskje nordmann på papiret, men at han uttaler seg om slike ting som dette og skriver på måten han skriver på er rett og slett idiotisk. Hilsen søring med masse slekt i nord Norge 4 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er nå flott at vi har støttespillere Nei, den personen der er full av dritt. Det e stør sjangs for at æ får en kald pils i det varmeste helvæte enn at noe sånt vil skje. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Herregud for en uvitende fjott som utaler seg om noe han ikke kan noe om. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Alle vet jo at all verdiskapning i Norge foregår i Oslogryta. 5 Lenke til kommentar
Capcent7 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Jeg har bodd i Oslo mesteparten av livet, men har lyst til aa flytte, og liker Nord-Norge veldig godt. Ville vurdert aa bosette meg der, dersom det hadde vaert noen gode jobbmuligheter for meg. Nordlendinger har en tendens til aa virke mer hardbarka og selvstendige enn andre nordmenn, noe jeg beundrer. Det er jo ogsaa et pluss at muslimer ikke takler kulda der oppe saa godt. Kommer til aa bli mer inspirert til aa flytte til Nord-Norge naar jeg begynner aa se paa , tenker jeg. Winter is coming! Endret 29. mars 2011 av Capcent7 4 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er ingen hemmelighet at de store pengene skapes i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, og at partier som AP og SP generelt er med på å subsidiere Finnmark. Dette føler jeg til en viss grense er greit. Men når det blir snakk om OL i Tromsø, da har det gått for langt. Lenke til kommentar
opar Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Det er ingen hemmelighet at de store pengene skapes i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, og at partier som AP og SP generelt er med på å subsidiere Finnmark. Dette føler jeg til en viss grense er greit. Men når det blir snakk om OL i Tromsø, da har det gått for langt. Du vet at Finnmark er det fylket som har størst verdiskapning pr innbygger i Norge? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3515713.ece 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er så få samer som holder rein i NordNorge at det blir bare dumt å lese den artikkelen. Samene ønsker å bo der, de ønsker den delen til seg selv. Det skal være sikkert å visst. Rundt Hammerfest er der bygget et reingjerde som like godt kan kalles menneskegjerde. En turmarsj ble stoppet med argumenter som: En slik menneskemengde kan skremme reinen o.s.v... I Nord-Norge er det reindrift som er livsgrunnlaget til mange. Eeeeh nei! Det totale antallet reindriftssamer er så lite at det blir flaut for forfatteren å nevne antallet. Om han nå HAR det tallet... Majoran Vivekananthan: 2+2=4, 10 stykker er en gjeng, 100 stykker er en gruppe og over 1000 stykker er mange... 3 Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er ingen hemmelighet at de store pengene skapes i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, og at partier som AP og SP generelt er med på å subsidiere Finnmark. Dette føler jeg til en viss grense er greit. Men når det blir snakk om OL i Tromsø, da har det gått for langt. Finnmark på topp i verdiskapning per innbygger Dessuten er det mye mineraler og olje som skal hentes opp, det viser derfor at blant annet Finnmarkinger ikke er subsidiert av staten på noen måte. 2 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er ingen hemmelighet at de store pengene skapes i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, og at partier som AP og SP generelt er med på å subsidiere Finnmark. Dette føler jeg til en viss grense er greit. Men når det blir snakk om OL i Tromsø, da har det gått for langt. Du vet at Finnmark er det fylket som har størst verdiskapning pr innbygger i Norge? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3515713.ece Det er jo selvfølgelig fordi det ikke bor et menneske der! 60 000. Hva er det, satt i sammenheng? Snøhvit sto for 14 av de 17 milliardene. Og hvem skaper milliardene? Statoil. Hvor er de basert? Oslo/Stavanger. Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Staten vil jo ikke at andre skal ha tilgang på oljen, slik at de selv får sendt den ned til Oslo og omegn. Om vi er 70 000 eller 500 000 spiller ingen rolle. At vi skaper verdier for 17 milliarder viser at Finnmarkingene ikke har sugerør i statskassa, selv om noen vil hevde det. 1 Lenke til kommentar
Diablo Minus Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er jo ogsaa et pluss at muslimer ikke takler kulda der oppe saa godt. De har nok kjøpt termodresser, de skal nemlig bygge Europas største moske i Tromsø. http://www.bygg.no/2010/11/al-gamas-vil-finansiere-tromsoe-mosk Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg er ikke for å legge ned nordnorge, men mener vi skal asfaltere hele finmarksvidda og lagde en million by, setter vi opp høyhus over hele vidda og asfalt får vi sikkert plass til 10-20 millioner mennesker, så lange norge faktisk blir et litt større land enn vi er. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Staten vil jo ikke at andre skal ha tilgang på oljen, slik at de selv får sendt den ned til Oslo og omegn. Om vi er 70 000 eller 500 000 spiller ingen rolle. At vi skaper verdier for 17 milliarder viser at Finnmarkingene ikke har sugerør i statskassa, selv om noen vil hevde det. Nei, kanskje ikke. Nå skal det sies at i Oslo-området bor det 1,4 millioner mennesker. Oslo-regionen teller altså tjue ganger så mange mennesker som Finnmark. Og du kan ikke underslå at det finnes enkelte goder i Finnmark, som ingen andre i Norge har. Det er jo ogsaa et pluss at muslimer ikke takler kulda der oppe saa godt. De har nok kjøpt termodresser, de skal nemlig bygge Europas største moske i Tromsø. http://www.bygg.no/2010/11/al-gamas-vil-finansiere-tromsoe-mosk Europas største? Både London og Roma har moskéer med plass til over 20 000 mennesker. Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 I artikkelen understrekes det at Finnmarkinger skaper arbeid for folk i Oslo, så den saken e jo grei. Når det e snakk om de godan: Ja vi har noen goder knyttet til bensinpris, dette pga den lange transportkostnaden fra raffineriet til bensinstasjonen. Men hadde staten vært lur hadde de bygd ett raffineri i Hammerfest og fjernet hele greia, men de vil heller selge den rå til verden, de driter rett og slett i innbyggerne. Vi får slettet en del studiegjeld: Ja fordi vi har problemer med at folk ikke vil flytte til landsdelen pga den lave innsatsen ellers hos myndighetene knyttet til å overføre statlige arbeidsplasser fra Oslo til distriktene. Vi har noe som kalles tilskuddsordning, dog burde dette navnet endres. Andre verdenskrig brente tyskerne hele kystsamfunn i Finnmark, mye av dette gikk utover fiskerinæringen og andre bedrifter, selv 60 år etter har man prøvd å gjennopprette disse næringene, men ved lite hell. Lenke til kommentar
makkaa Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Ikke faen om en pakkis skal ha siste ord i noe som helst om nedlegging. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå