Gå til innhold

Prosentandeler av Karbo, Proteiner og Fett i et godt kosthold.


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært aktiv med trening 3-4 ganger i uken, både styrke og kondisjon og hatt en ganske sunt kosthold. Jeg er normalvektig, men som så mange andre er målet og miste litt fett til sommeren :)

 

I starten tenkte jeg at det og revurdere kostholdet mitt ville hjelpe, altså spise sunnere. Men det virker som om kroppen min vil ha i seg nok mat til og holde vekten jeg har, noe som er naturlig ettersom jeg er normalvektig. Jeg tenkte da et veien og gå må være å telle kalorier, og jeg har da lagt meg på ca 1700 dagen. Jeg logger alt jeg spiser på fitday for og planlegge og se om jeg får i meg nok av vitamier og mineraler. Det jeg lurer på er hvor mye bør jeg spise av karbo, fett og proteiner. Jeg syntes det er så mye forskjellig informasjon på nettet. Jeg tror ikke lav karbo er noe for meg, men jeg kutter noe. I går f.eks. var en veldig tyspisk dag og da spiste jeg 1700 kcal med fordelingen:

 

36% Fett

33% Karbo

31% Protein

 

Virker det bra eller bør jeg revurdere noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dersom vekta din er på f.eks 70kg så bør du ligge på toppen 140g protein per dag.

 

Du sier du er normalvektig så skal det nok holde med å legge deg sulten og være påpasselig på hva du eter så vil du være i mål til sommeren.

40%protein 35%karbohydrater og 25% fett er en sikker og trygg fordeling som du også kan veksle 5% fram-tilbake basert på at du sier at du blant annet ikke digger lav-karbo.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene. Jeg er 64 kilo og 175cm (er jente btw :) ), bør jeg da ligge på 128 proteiner om dagen (64kg x 2 gram)? Og jeg skal prøve og kutte ned på fettet :)

 

Det dukker opp litt fler spørsmål: er det riktig for meg og ligge på 1700 kalorier i gjennomsnitt per dag, eller burde jeg spise mindre? Evt burde jeg spise mindre på hvile dager og mer på dagene jeg trener? Jeg har aldri gått på diett før, så alt dette er veldig nytt for meg, tiltross for at jeg lenge har fokusert på et sunt kosthold, men da for og få mest mulig fremgang i treningen og føle meg vel i hverdagen.

Endret av Glitzerland
Lenke til kommentar

Eg sei kroppsvekt x 2,5-3 på protein, fordi protein mettar meir enn feitt og karbohydratar, og i motsetning til karbohydratar faktisk har ein nyttefunksjon anna enn energi.

Dersom formålet er å bygge muskelmasse eller holde seg på nivået ein er på er det, så vidt meg er bekjent, meir gunstig å legge seg på 1,5-2 x kroppsvekt, men eg oppfattar det som at TS vil brenne bort litt feitt.

 

Glitzerland: 1700 kcal i veka trur eg ikkje du hadde komt spesielt langt på ;)

 

Er ikkje oppdatert på metabolismen til jenter, men nivået dykkar er generelt lavarare enn menns, så eg kan tenke meg mellom 1500-2000 kcal per dag, justert etter aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar

Din påstand : "..og i motsetning til karbohydratar faktisk har ein nyttefunksjon anna enn energi."

 

Helt greit at jeg mener hva? Ærlig talt! Dette lærte vi allerede tidlig på barneskolen, hadde din påstand stemt da hadde ikke menneskets ikke eksistert. Kroppen er _fullstendig avhengig av karbohydrater_

 

Tror du begrepet "5 frukt og grønt om dagen" (egentlig 8 om dagen - men ble et kompromiss) for moro skyld? Flesteparten av vitaminer? flesteparten av mineraler? glukose for CNS/hjerne? Og i moderne tider høyere fokus på insulin. Er det flere som deg der ute så kommer jeg til å gråte meg til søvns på jobben min om to år.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke lav karbo er noe for meg, men jeg kutter noe.

 

Hu skriver selv at lavkarbo ikke er noe for henne. Da blir det vilt å anbefale hu å ligge på rundt 180 g proteiner hver dag. Noe som blir et ork å få i seg om hu ikke vil drikke proteinshaker dagen lang.

Lenke til kommentar

Din påstand : "..og i motsetning til karbohydratar faktisk har ein nyttefunksjon anna enn energi."

 

Helt greit at jeg mener hva? Ærlig talt! Dette lærte vi allerede tidlig på barneskolen, hadde din påstand stemt da hadde ikke menneskets ikke eksistert. Kroppen er _fullstendig avhengig av karbohydrater_ Tror du begrepet "5 frukt og grønt om dagen" (egentlig 8 om dagen - men ble et kompromiss) for moro skyld? Flesteparten av vitaminer? flesteparten av mineraler? glukose for CNS/hjerne? Og i moderne tider høyere fokus på insulin.

Har karbohydrater blitt vitaminer og mineraler etc? Det er stikk i strid med kva eg har laert ;)

Brorparten av vitaminer og mineraler kan du faa i deg fraa mindre energirik frukt og gront.

Eg holder meg paa rundt 5 om dagen sjolv, men du maa vere veldig selektiv med 5 om dagen regelen, ellers vil du overstige behovet ditt for energi.

Ein venn av meg rorer forovrig ikkje frukt og gront i det heile tatt, lever stort sett paa kjott, kylling og potet. Likevel er han i godt over gjennomsnittet god form, og har uvanleg rask restitusjon etter skader.

Paa ingen maate noko eg vil anbefale, men eit interresant eksempel.

 

Jeg tror ikke lav karbo er noe for meg, men jeg kutter noe.

 

Hu skriver selv at lavkarbo ikke er noe for henne. Da blir det vilt å anbefale hu å ligge på rundt 180 g proteiner hver dag. Noe som blir et ork å få i seg om hu ikke vil drikke proteinshaker dagen lang.

Sant det der, tenkte ikkje paa det paa den maaten ;), men ho sei ikkje noko om aa unngaa feitt fullstendig, saa det er langt fra umogleg.

Lenke til kommentar

Jesus christ, nei jeg sa akkurat at egentlig så anbefaler man 8 om dagen, men helsevesenet og staten kom til et kompromiss - " 5 frukt og grønt" om dagen da det er lettere å motivere befolkingen til dette enn "8 om dagen" og du sier at da vil man overstige sitt behov for energi? Tull og tøys.

 

Videre - Hva er f.eks appelsin? Fruktose - hva inneholder denne søte lille oransje rundingen? F.eks VitC og kalsium.. skal jeg go on eller skjønner du det allerede etter dette første eksemplet og hvorfor du sier at å spise karbohydrater ikke er nødvendig da det bare " er tom energi"

Noe jeg forteller deg er helt feil når hjernen f.eks er så prippen at den bare plukker fra øverste hylle : glukose.

Stikk i strid i hva det du har lært? Da har enten lærern din sovet eller du misforstått grundig. :)

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/klinisk_ernaeringsfysiolog

Hei - jeg heter Daniel og dette har jeg nå studert i snart 4 år og så mye som jeg hater å nevne det igjen og igjen på dette forumet så virker det som at det blir nødvendig gang på gang på gang.

 

Så jeg ser fram til å få din kompis som pasient om det du hevder stemmer, om han ikke dog er rå på multivitamin-tilskudd samt mineral-tilskudd. Men du får jo alt dette opprinnelig lett dekt via kosten. :p

 

ENESTE som klassifiserer som "tom energi" ergo begrepet at karbohydrater ikke tilfører noe annet enn faktisk energi er sukrose aka rørsukker aka "rafinert sukker" akka enda flere navn som jeg ikke gidder å nevne.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Ein venn av meg rorer forovrig ikkje frukt og gront i det heile tatt, lever stort sett paa kjott, kylling og potet. Likevel er han i godt over gjennomsnittet god form

 

Er fint mulig å leve på fett og proteiner. Du får ekstremt bra fettforbrenning av det og mere stabilt blodsukker. Igjen så krever det litt mer tid.

Lenke til kommentar

Nei Aterosklerose og koronar syndrom, beinkjørhet the list goes on - Man får heller ikke eksepsjonal forbrenning, kombinasjon av mye fettsyrer/aminosyrer + liten stigning i insulin vil føre til noe av sykdommene jeg nevnte ovenfor - naturlig nok.

 

MEN!

Mange celler i kroppen, særlig levercellene kan omforme organiske molekyler - med andre ord : Aminosyrer ---> glukose eller fettsyrer. Så sånt sett kan du leve en god lang periode uten å tilføre karbohydrater - noe som overhodet ikke anbefales om det ikke er andre løsninger - men dette har med PH og temperatur regulering for enzymer å gjøre i tillegg til alt av vit og min-mangel som du får i tillegg.

 

Edit:Men påstanden at karbohydrater kun tilførte tom energi blir fortsatt helt feil, men det har han vel innsett nå.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Nei, eg sa at du maa vere selektiv, les i det minste kva eg skriver.

Eg faar inntrykk av at du bare prover aa vere plagsom no, skal ein del til for aa feiltolke meg saa mykje som du gjer no, og spraaket ditt er unodvendig degenererende.

 

Appelsin er godt, anbefales.

 

Nok av godt utdanna folk som tar feil, ikkje at du strengt tatt gjer det, og at du lener deg paa det, i staden for aa kome med relevante kjelder, lover daarleg for karriera di. Det er ingen paa forumet som har behov for at du skryter av utdanninga di, heller tvert imot, noko som har blitt paapeikt i andre traadar.

 

Sukkeror er utvilsomt ein av dei beste karbohydratkjeldene, det brukast nemlig til aa lage Cachaça :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...