LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Jeg har flere ganger vurdert å gå over til Linux. Ikke fordi jeg har vært misfornøyd med Windows, men rett og slett for å prøve noe nytt. Men det har dessverre vist seg enklere sagt enn gjort. For det første er det en jungel av distribusjoner å navigere seg frem iblant. Så følger installasjonen. Deretter støtte av diverse maskinvare. Det har alltid vært en krangel for å få det til å virke. Installasjonen har kræsjet gang på gang, og jeg har gitt opp. Nå har jeg stort sett fått de fleste større distribusjoner å funger, men ja skannere, skrivere, USB kamera er stress å sette opp, opensuse (KDE 4.6) fungerte bra for meg. Men ja fremdeles er windows 7 som trekker fram det lengste strået. Gjenstår å se om Snow leopard blir bedre en ubuntu, hvis jeg får den å fungere vil jeg si ja. Har bare vært borti mac noen få ganger, steam skal fungere bedre, så jeg tror på denne. Ethvert forsøk har endt med at jeg har havnet tilbake i Windows-verdenen. Om Linux heller hadde hatt fokus på en eneste distribusjon for mengdene, med maskinvarestøtte etc mer som i Windows, med lettfattelig installasjon etc, ville nok Linux opplevd å nå ut til langt flere. Men slik det er i dag, er det for dårlig for massene. Er delevis enig med deg. Men ja hvis jeg skulle betalt for linux, (Er Mac OSX snow leopard) basert den nærmeste jeg ville ha betalt for, får man denne å fungere, er det som å våkne fra en drøm. Men kan bli et mareitt hvis apple stenger meg ute. Dreamlinux er en billig klone som faktisk ikke gjør en dritt. Endret 29. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Er vel lenge siden Snow Leopard ble sluppet, er det ikke? Uansett har jeg aldri hatt problemer med scannere/usb-kamera (bedre enn windows, faktisk)/skrivere i linux. Jo! På samsung-skriveren min måtte jeg ned en med en proprietær sak fra hjemmesiden deres fordi akkurat min modell (som jeg tror var den eneste) ikke var støttet av unified-driveren. Hadde jeg faktisk sjekket hva jeg kjøpte hadde jeg ungått det og. Endret 29. mars 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Jepp, men i mitt tilfelle finnes det ikke noen linux drivere tilgjengelig. Sjekket ikke det før jeg valgte distribusjon, men ja burde gå stort sett. Mac støtte hjelper nok lite. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Du sjekker ikke mot distrubsjon, du sjekker linux-kompabilitet i sin helhet. Om du ikke ødelegger installasjonen din/kjører noe svært sært er det neppe noe problem bare printeren ikke suger (dvs leverandøren frigir dokumentasjon eller skriver skikkelige drivere) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Prøvde 2011.04-Milestone3 av chakra virker ut som en ustabil distribusjon. Men ja, den virker bra men er liten, så man kan kalle dette, for en basic linux som har det mest nødvendigste. Har ikke kommer så langt med denne, siden jeg prøver eldre versjon. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hva, chakra? Såvidt jeg vet har de ikke helt splittet fra Arch ennå, som betyr at alt som funker på arch funker på chakra, så ser ikke hva du mener med "mest nødvendigste". Selv om de fundamentalt bryter med the arch way tror jeg ikke den er så vanvittig bloated, uten at jeg kan si noe for sikkert. Er det det du tenker på når du sier "kun har det mest nødvendigste". Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Mener har bare det mest nødvendigste, altså er pakkene strippet så mye som mulig. Så ja openoffice, firefox, gimp, blender, audiacity etc mangler. Nå er ikke denne distribusjonen verken stabil eller særlig gjennomtenkt for virtual box. Vertfall ikke for min maskin, siden jeg måtte prøve å installere 2-3 ganger før jeg faktigst kunne installere operativsystemet, siden fikk en feilmelding på at operativsystemet ikke kunne installeres. Norsk språk mangler, så vi får se om jeg får norsk språk etter installasjonen. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hæ? Nei? Tingen med arch er at pakker slippes så vanilla det lar seg gjøre fra upstream, dvs arch tukler ikke noe med pakkene før de slippes gjennom distribusjonen. "Currently Chakra has started his own path becoming an indenpendent distribution, with own repositories, packages and Kernel, an innovative half/rolling release cycle, a brigde between the stability to the latest applications, a bundle system that provides system integrated click'n'run applications and a source code based community repo." Tyder på at de IKKE lenger er en del av arch, så da vil jeg ikke si noe sikkert om pakketilgjengelighet. Synes det er rart om den skal være ustabil. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Shareware I korte trekk, programvare og spill som koster penger. Nå vet jeg ikke om Skype kan komme i den kategorien. Nei Skype kommer ikke i den kategorien, det er freeware. Les det du linker til. Shareware (try before you buy) er programvare som man kan prøve i en periode, f.eks. 30 dager, før den slutter å fungere eller andre begrensinger trer i kraft. Freeware er gratis, og muligens fri, programvare. Generelt så har jeg inntrykket av at din forståelse for hvordan ting henger sammen er ganske dårlig, og dette er nok mye av grunnen til mange av de missforståelsene du har og kritikken som følger. Du må også skille på linux som ett OS, og programvare som følger med en linux distribusjon eller programvare utviklet for linux. Windows ville hatt like store utfordringer som linux hvis ikke hardware produsenter og andre programvare utviklere hadde valgt å utvikle drivere, codec'er og ymse annen programvare (primært) for Windows. Det er (stort sett) ikke OSet som er problemet, men hw/sw produsentene som ikke søtter gitt OS. I dag så har Windows rundt 90% markedsandeler på desktop, derfor kan utviklere ta seg råd til å ignorere alle andre alternativer fordi de treffer mer enn stor nok andel ved å kun fokusere på Windows. Tror mange forventer/tror at all programvare til linux må være gratis og muligens fri, og derfor ikke ønsker å støtte linux i sine produkter. Men linux har ingen slike begrensinger, så vidt jeg vet. Microsoft kan, hvis de vil, utvikle Office med linux støtte, slik de har gjort for Mac. Så det er viktig å se på årsaken til at noe ikke fungerer. Selv om man vil, så er det ikke sikkert man kan p.g.a. hindringer utenfor ens egen kontroll. Når det kommer til spill, så bruker de fleste DirectX som kun er tilgjengelig for Windows (og Xbox) siden det blir utviklet av Microsoft. Dette er mye av grunnen til at pc spill (windows spill) ikke fungerer i linux. Så vidt jeg har skjønt så oversetter (eller prøver å oversette?) Wine DirectX kallene til tilsvarende funksjoner i OpenGL. Så det skal nok litt mere til enn en plugin til Steam for å utbedre dette. All musikk og film krever codecer (en for video og en for lyd) for å kunne spilles av. Grunnen til at Windows kan spille av MP3 ut av boksen er fordi denne codecen følger med Windows. MP3 er (eller var?) ikke en gratis codec (avhengig av hvert lands lover om software patenter tror jeg) og en del av prisen for Windows går til å betale for denne codecen. Mener det er det samme som gjelder for Powerpac til Mandriva. Hvis det ikke har fulgt med codecer preinstallert så hadde ingen OS og tilhørende spillere klart å spille av noe som helst. Når det kommer til f.eks. VLC så følger det med mange codecer, derfor er man ikke avhengig av å installere noen i for/etterkant. Når det kommer til hvor raskt det går å laste ned noe så er det mange potensielle flaskehalser. Hvor raske linje man selv har, hvor man laster ned fra (norge, usa, australia osv), er det noen problemer på veien mellom meg og serveren(e), hvor tungt belastet er serveren i øyeblikket osv. Når det kommer til pakkebrønnene så kan det være man får raskere hastigheter ved å bytte mirror, eller tidpunkt. F.eks. Feodra som benytter yum har en plugin som heter yum-plugin-fastestmirror, som skal sørge for at du alltid laster ned fra raskeste mirror. Hvor godt den faktisk fungerer kan jeg ikke uttale meg om, men jeg bruker både Fedora og denne, og med en 25Mbit linje så har jeg ingenting å utsette på hastigheten når jeg henter noe fra pakkebrønnene. Når du skriver 1MB mener du bit eller byte? MB = Mega Byte, Mb = Mega bit, 1 byte = 8 bit. Hvorfor Windows er så populært er nok fordi det store flertallet ikke kjenner til alternativene, og at man får omtrent kun kjøpt pc'er med Windows ferdig installert. Det er ytterst få alternativer uten Windows, og å bygge selv heller ikke noe flertallet tør begi seg ut på. Gamle sannheter og myter er vanskelig å ta livet av, så selv om man har hørt om linux så er det ikke sikkert man tør å prøve fordi man har hørt ett eller annet om hvordan det en gang var. -- Så hva skal til for at linux skal få 40% markedsandeler på desktop? Utstrakt bruk av felles åpne standarder på både formater og protokoller, slik at det ikke betyr noe om vi bruker program a, b, c, .. , x eller y når vi f.eks. skal utveksle dokumenter eller programmer skal "snakke sammen" (noe som vil gagne alle OS/plattformer). Fått flere maskiner med preinstallert linux i salg i butikker som Eljøp o.l. da det store flertallet ikke har snøring på hvordan ett OS skal installeres, det være seg linux, windows, osx eller andre (er nok avhengig av neste punkt). Generell bedre multiplattform støtte i programvare, da igjen det store flertallet bruker det de kjenner fra før, og ofte er det ting de bruker i jobb. Og bedre multiplattform støtte på hardware siden, slik at man ikke må undersøke om hva som fungerer med det OSet man ønsker å benytte. Generell heving av folks datakunnskap, ikke fordi linux er vanskelig, men fordi mange har forutinntatte meninger om hvordan ting skal være, og jeg tror disse vil forsvinne/reduseres med bedre kompetanse. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Nei Skype kommer ikke i den kategorien, det er freeware. Les det du linker til. Shareware (try before you buy) er programvare som man kan prøve i en periode, f.eks. 30 dager, før den slutter å fungere eller andre begrensinger trer i kraft. Freeware er gratis, og muligens fri, programvare. Ok, så du ser http://www.skype.com/intl/en-us/skypepro/ som en tjeneste? ikke som shareware? Generelt så har jeg inntrykket av at din forståelse for hvordan ting henger sammen er ganske dårlig, og dette er nok mye av grunnen til mange av de missforståelsene du har og kritikken som følger. Du må også skille på linux som ett OS, og programvare som følger med en linux distribusjon eller programvare utviklet for linux. Kansje jeg er blandt de dårligste brukerne her, under wirrumsen, men riktig nok at jeg fått til noe i linux å fungere. Distribusjonen er jo en pakke, der man får mere per CD\DVD. Hvordan skulle man si det noe annet? En tjenste (Omtent som service pack i windows?) Endret 29. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Distribusjonen er jo en pakke, der man får mere per CD\DVD. Hvordan skulle man si det noe annet? En tjenste (Omtent som service pack i windows?) Her tar du feil. En linuxdistribusjon er mer enn bare linux-kjernen og et filsystem, det inkluderer også et prosedyrer for softwareinstallasjon (pakkebehandlere på folk), utviklerteam, community, egne binaries og flavours (i mangel på et godt, norsk uttrykk) av et GNU/linux-operativsystem. Det er ikke slik at en distribusjon er begrenset til hva du får plass til på en CD/DVD. Det er bare et installasjonsmedium. En service pack i windows-verdenen er mer en større oppdatering, altså en samling fixes mellom release og, vel, milestone. Mye av det som er inkludert i en windows service packs er sluppet mellom release/forrige service pack og den som slippes. SP er bare en samling. Som en slags lett distro-upgrade. Ang. ferdighet er det bare at du antar en hel del som ikke stemmer og synser deretter. Du mangler rett og slett forståelse av hva ting er og hvordan de funker. 1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Edit: Brukte visst litt lang tid på denne posten så Lycantrophe kom i forkjøpet på en del ting Ok, så du ser http://www.skype.com/intl/en-us/skypepro/ som en tjeneste? ikke som shareware? Skype pro er som det står ett abonnement. En tjeneste som gjør at du kan ringe til bl.a. fast telefoner med Skype klienten. Har ingenting med sharware å gjøre. Det er ikke nødvendig å betale for Skype så lenge man kun ønsker å ringe, chatte osv andre Skype klienter, slik sett er det ett fullverdig program. Skype Pro bli da kun ett valgfritt tillegg til Skype for de som måtte ha behov for det den tjenesten tilbyr. Skulle Skype vært shareware så måtte man på ett tidspunkt betalt for programmet, og hvis man ikke betaler så hadde det sluttet å fungere etter x antall dager, samtaler kanskje begrenset til x minutters varighet eller andre ting som hindrer deg i å fortsette å bruke programmet fult ut. Trailware/prøve versjon er ett annet ord for shareware. Engelske Wikipedia har en god artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Shareware Kansje jeg er blandt de dårligste brukerne her, under wirrumsen, men riktig nok at jeg fått til noe i linux å fungere. Stiller ikke spørsmål ved hva du klarer å få til eller ikke, kun din forståelse av sammenheng, ord og uttrykk. Mulig du bare ikke så å god til å formulere det du vil ha frem? Distribusjonen er jo en pakke, der man får mere per CD\DVD. Hvordan skulle man si det noe annet? En tjenste (Omtent som service pack i windows?) En Linux distribusjon er et OS og en ferdig sammensatt samling med GNU (og evt. andre) programmer, ett ferdig sammensatt byggesett (men ikke fastlåst). Om distribusjonen kommer på cd, dvd, Blu-ray, minnepenn eller noe annet er så ledes irrelevant, det er kun ett transport og installasjons medium. Hva som blir inkludert i iso filene/imagene avhenger av hva utviklerne fokuserer på og/eller hva man mener flertallet har mest behov for eller er mest populært. Andre ting er tilgjengelig i pakkebrønnene og er beregnet at man installerer etter eget ønsket enten under eller etter installasjon av OSet. En service pack i Windows er en samling med nye og tidligere oppdateringer til systemet, slik at man kan oppdatere mange ting i en jafs. Er ikke noe tilsvarende i linux så vidt jeg vet, der går det (meste) fortløpende. Om man da ikke ønsker å se på hver nye distribusjons versjon (eks. Ubuntu 11.04, 11.10, 12.04 osv) som en service pack, men det blir ikke helt riktig det heller. Denne artikkelen hos hardware.no er veldig god: http://www.hardware.no/artikler/linux/67450/1. Del 2 er veldig god til å forklare GNU/Linux. Del 4 er også kjekk til å vise noen av "bygge klossene" i en linux distribusjon. Endret 29. mars 2011 av Crowly Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Her tar du feil. En linuxdistribusjon er mer enn bare linux-kjernen og et filsystem, det inkluderer også et prosedyrer for softwareinstallasjon (pakkebehandlere på folk), utviklerteam, community, egne binaries og flavours (i mangel på et godt, norsk uttrykk) av et GNU/linux-operativsystem. Det er ikke slik at en distribusjon er begrenset til hva du får plass til på en CD/DVD. Det er bare et installasjonsmedium. Hva har community, utviklerteam med distribusjon å gjøre? Windows er ikke en distribusjon, er usikker på mac. Men bortsett fra Apple Mac Box Set ville jeg si "nei". Selv om windows eller mac antakelig ikke er en distribusjon så har begge utviklingsteam og community (Forum, support, Chat tjeneste etc). F.eks mac1.no og win-xp.no Support kan man få på elkjøp på begge deler eller hos produsenten. Ang. ferdighet er det bare at du antar en hel del som ikke stemmer og synser deretter. Du mangler rett og slett forståelse av hva ting er og hvordan de funker. Hva gjør du? Skal si du er bedre praksis på linux og muligens bedre forståelse. Men ja vi finner noe du gjør feil også. Crowly: Skal vi følge ditt begrep av shareware her. Ville i kunne sagt at f.eks crysis 2 demo ikke er shareware. Siden jeg kan fremdeles bruke crysis 2 demo uten begrensinger, men er enkentlig meningen man skal betale for spillet. For å få full funksjonalitet. kan nesten ikke kalle crysis 2 for freeware heller. Da ville produsentene av crysis eller windows fans si jeg er helt på jordet og langt inni en skog med meningene mine. Finnes en del programvare som egentlig er meningen å betale, men funger fremdeles, med mye reklame og begrenset funksjonalitet. Slik at det blir vanskelig å se hva som er innen for shareware eller ikke. Men nok om dette, dette er heller en tråd som skal ta for seg brukerens behov for framtidige linux distribusjoner. Hvorfor ville jeg betale for Mac OSX snow leopard hvis jeg ikke hadde tro på den ville vært bedre en ubuntu 10.10? Noen flere som er enig at jeg går riktig vei her? Tenker ikke på cracking men funksjonalitet, muligheter, fremtid muligheter. For min del er ikke prisen det viktigste, (Uten urimlige grenser en ca 1000 kr går greit) jeg har ikke mot at ting er gratis, men ja jeg fortrekker å være i 2011. Og jeg følger med som å være i 2004 med de fleste linux distribusjoner uten å ha satt meg stort inn i det. Bare se openoffice 3.3 altså database verktøyene der, mot Microsoft Office Access 2003 (Database) hvor enkelt er det for en nybegynner å lage avanserte databaser med skjema og makroer? Ikke for kritisere linux brukere negativ, men jeg ser ikke poenget å gå for annet en Opensuse 11.04 eller Arch for folk med mellomstore behov. Selve distribusjonen er grei, men ja en morderne gamer, en videoentualist, en "High-end" fyr som ønsker seg noe på topp. Jeg klarer uansett ikke å finne bedre kombinasjon av Mac OSX Snowleopard og windows 7 (Ha XP på en maskin som nødløsning ved eldre spill). Og ha Opensuse,Fedora for å lære seg linux. Så jeg finner ikke noe jeg kan erstatte disse 4 forskjellige operativsysemene fult ut, der alle er gode på vær sin måte. Endret 30. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Her tar du feil. En linuxdistribusjon er mer enn bare linux-kjernen og et filsystem, det inkluderer også et prosedyrer for softwareinstallasjon (pakkebehandlere på folk), utviklerteam, community, egne binaries og flavours (i mangel på et godt, norsk uttrykk) av et GNU/linux-operativsystem. Det er ikke slik at en distribusjon er begrenset til hva du får plass til på en CD/DVD. Det er bare et installasjonsmedium. Hva har community, utviklerteam med distribusjon å gjøre? Windows er ikke en distribusjon, er usikker på mac. Men bortsett fra Apple Mac Box Set ville jeg si "nei". Det har alt med distribusjon å gjøre, det er sånn det fungerer i linux-verdenen. Ubuntu utvikles uavhengig av arch, f.eks. Selv om windows eller mac antakelig ikke er en distribusjon så har begge utviklingsteam og community (Forum, support, Chat tjeneste etc). Widows og OS X er egne, uavhengige operativsystem i forskjellige versjoner. Linuxdistroer er alle basert på samme utgangspunkt, men med egne flavours på toppen, i.e. ikke samme operativsystem, fordi problemene løses forskjellig. F.eks mac1.no og win-xp.no Support kan man få på elkjøp på begge deler eller hos produsenten. Ja, og? Ang. ferdighet er det bare at du antar en hel del som ikke stemmer og synser deretter. Du mangler rett og slett forståelse av hva ting er og hvordan de funker. Hva gjør du? Skal si du er bedre praksis på linux og muligens bedre forståelse. Men ja vi finner noe du gjør feil også. Det var ikke ment personlig, og jeg har aldri sagt noe annet om meg. Men nesten alt du skriver bærer tydelig preg på at du: #1: Ikke helt vet hva ord og uttrykk betyr. #2: Du tror ting henger sammen på en helt annen måte enn de gjør. #3: Regelrett misforståelse. No hassle, vi må alle begynne et sted. Crowly: Skal vi følge ditt begrep av shareware her. Ville i kunne sagt at f.eks crysis 2 demo ikke er shareware. Siden jeg kan fremdeles bruke crysis 2 demo uten begrensinger, men er enkentlig meningen man skal betale for spillet. For å få full funksjonalitet. kan nesten ikke kalle crysis 2 for freeware heller. Da ville produsentene av crysis eller windows fans si jeg er helt på jordet og langt inni en skog med meningene mine. Ligger det ikke i en demos natur at det er begrensninger? Finnes en del programvare som egentlig er meningen å betale, men funger fremdeles, med mye reklame og begrenset funksjonalitet. Slik at det blir vanskelig å se hva som er innen for shareware eller ikke. Nja, jeg ville tro definisjonene var klare på akkurat det. Har uansett aldri brukt begrepet. Men nok om dette, dette er heller en tråd som skal ta for seg brukerens behov for framtidige linux distribusjoner. Hvem er "brukeren"? Grunnen til at det er så mange forskjellige distroer som det er er fordi folk folk har veldig forskjellige ønsker og behov, det er ikke one size fits all. Hvorfor ville jeg betale for Mac OSX snow leopard hvis jeg ikke hadde tro på den ville vært bedre en ubuntu 10.10? Fordi du har for mye penger, er hipster eller blendes av prislappen? Noen flere som er enig at jeg går riktig vei her? Tenker ikke på cracking men funksjonalitet, muligheter, fremtid muligheter. Nei. For min del er ikke prisen det viktigste, (Uten urimlige grenser en ca 1000 kr går greit) jeg har ikke mot at ting er gratis, men ja jeg fortrekker å være i 2011. Hva har ikke gratis med 2011 å gjøre? Og jeg følger med som å være i 2004 med de fleste linux distribusjoner uten å ha satt meg stort inn i det. Nå sier du at du ikke har satt deg inn i det, men hvorfor det? Bare se openoffice 3.3 altså database verktøyene der, mot Microsoft Office Access 2003 (Database) hvor enkelt er det for en nybegynner å lage avanserte databaser med skjema og makroer? Det er ikke enkelt for en nybegynner å lage noe avansert uansett software. Da er det faktisk ikke avansert. Ikke for kritisere linux brukere negativ, men jeg ser ikke poenget å gå for annet en Opensuse 11.04 eller Arch for folk med mellomstore behov. Hahah, hva? Hvorfor? Hva er det AKKURAT de tilbyr som gjør at det er deres variant av GNU/linux som dekker alt? Selve distribusjonen er grei, men ja en morderne gamer, en videoentualist, en "High-end" fyr som ønsker seg noe på topp. "Noe på topp" kan nesten alle distroer tilby da de stort sett tilbyr de samme pakkene, så ser ikke helt hva du ser etter her. Jeg klarer uansett ikke å finne bedre kombinasjon av Mac OSX Snowleopard og windows 7 (Ha XP på en maskin som nødløsning ved eldre spill). Hvorfor det? Helt konkret. Og ha Opensuse,Fedora for å lære seg linux. Du gikk fra å kun anbefale opensuse 11.04 og arch til å dra inn fedora? Hva har skjedd? Så jeg finner ikke noe jeg kan erstatte disse 4 forskjellige operativsysemene fult ut, der alle er gode på vær sin måte. Strengt tatt synes jeg ikke windows er særlig godt på noen måte. Dessverre er det det mange softwareleverandører velger å støtte, men det er ikke grunnet kvaliteten. Skjønner ikke hvorfor jeg gidder. 1 Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 For min del er ikke prisen det viktigste, (Uten urimlige grenser en ca 1000 kr går greit) jeg har ikke mot at ting er gratis, men ja jeg fortrekker å være i 2011. Og jeg følger med som å være i 2004 med de fleste linux distribusjoner uten å ha satt meg stort inn i det. Du kan mene hva du vil om brukeropplevelsen og feelingen av systemet for det er subjektivt, men rent teknologisk er Linux et jagerfly Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Crowly: Skal vi følge ditt begrep av shareware her. Ville i kunne sagt at f.eks crysis 2 demo ikke er shareware. Siden jeg kan fremdeles bruke crysis 2 demo uten begrensinger, men er egentlig meningen man skal betale for spillet. For å få full funksjonalitet. Det er ikke mitt begrep, det er slik shareware er definert. En demo er freeware. Den er selvfølgelig begrenset i innhold, fordi dens oppgave er å gi deg en smakebit av spillet og forhåpentligvis få deg til å kjøpe det. En demo deler noen av de samme prinsippene med shareware programmer, men det gjør ikke en demo til shareware. Når du installerer shareware så installerer du ett fullverdig program, lisensen/nøkkelen du får ved kjøp deaktiverer bare begrensingene, du trenger ikke å installere noe igjen. Må man det så har man to produkter, en demo/prøve versjon og enn fullverdig versjon. kan nesten ikke kalle crysis 2 for freeware heller. Da ville produsentene av crysis eller windows fans si jeg er helt på jordet og langt inni en skog med meningene mine. Crysis 2 demo og Crysis 2 fullversjon er to forskjellige produkter, og må således ikke blandes. Er helt uproblematisk å ha en freeware demo og en retail fullversjon. Hvorfor ville jeg betale for Mac OSX snow leopard hvis jeg ikke hadde tro på den ville vært bedre en ubuntu 10.10? Å betale for noe gir ingen garantier for at ting blir bedre eller er best. Er ikke noe entydig svar på hva som er best, da best er ett relativt begrep basert på dine behov. Pr i dag så er Windows best til spill, men for de som ikke spiller så blir det helt irrelevant. Når man skal velge OS og tilhørende programmer så er det viktig å finne ut av hvilke behov man skal dekke, og hvor godt de ulike alternativene dekker disse. Så får man velge det som passer best til sitt behov. Og jeg følger med som å være i 2004 med de fleste linux distribusjoner uten å ha satt meg stort inn i det. Hvorfor det? Og kan det ha noe å gjøre med at som du skriver, du har ikke satt deg stort inn i det? Hvis det er utseende så er jo det en smak sak, og det meste kan endres på. Hvis det er funksjonalitet så er den på plass, men som med alle OS og programmer så krever det at man setter seg litt inn det. Har inntrykk av at mange i dag forventer at man bare skal skjønne hvordan ting fungerer uten å løfte en finger. Bare se openoffice 3.3 altså database verktøyene der, mot Microsoft Office Access 2003 (Database) hvor enkelt er det for en nybegynner å lage avanserte databaser med skjema og makroer? Lenge siden jeg har brukt Access, Base har jeg ikke brukt. Tviler på at en nybegynner klarer å lage noe som helst i noen av dem uten noe forkunnskap, og da blir det bare ett spørsmål om å lære. Skal man ha avanserte databaser så vil jeg påstå at dette ikke er rette verktøy uansett. Ikke for kritisere linux brukere negativ, men jeg ser ikke poenget å gå for annet en Opensuse 11.04 eller Arch for folk med mellomstore behov. Forskjellene mellom det populære distribusjonene er ikke så store, så hva man velger spiller ikke så veldig stor rolle. Selve distribusjonen er grei, men ja en morderne gamer, en videoentualistentusiast, en "High-end" fyr som ønsker seg noe på topp. Som nevnt over så har dette med behov å gjøre. Her er det ikke OSet som er problemet, men hvilke OS de ulike program- og spillutviklerne velger å støtte. Problemet med spill er primært DirectX som kun er for Windows. Hadde DirectX vært tilgjengelig på linux, eller at spill i større grad hadde støttet OpenGL, så hadde det nok noen av de større hindringene vært borte. Kommer an på hva du mener med videoentusiast, redigering har vært ett svakt punkt på linux, men har bedret seg kraftig. Å spille av ymse video formater har vært oppe før, men har hovedsakelig med DRM (og tilsvarende, f.eks. Hollywoods trang til kontroll) og software patenter på codecer å gjøre (i de land hvor det er gjeldende), som kan skape problemer. Dette viser viktigheten av åpne formater. Jeg klarer uansett ikke å finne bedre kombinasjon av Mac OSX Snowleopard og windows 7 (Ha XP på en maskin som nødløsning ved eldre spill). Og ha Opensuse,Fedora for å lære seg linux. Men da holder du deg til dette, da dette er en kombinasjon som fungerer bra/best for ditt behov. For min del så kjører jeg Fedora/Vista i dual boot på en maskin, Ubuntu/Xbmc på htpc'en, XP på en tredje, og en fremtidig filserver vil kjøre en linux distro. Det dekker/vil dekke mitt behov. Så jeg finner ikke noe jeg kan erstatte disse 4 forskjellige operativsysemene fult ut, der alle er gode på vær sin måte. Som nevt ikke ett OS problem. Men manglende støtte fra hard- og software produsenter. Er viktig å vite hva som er årsaken så man vet hvor man må "klage" for å prøve å få til en bedring. Tviler på at du vil finne ett alternativ som er best på absolutt alt uavhengig av behov, kanskje det kommer en gang i fremtiden Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Definisjon: Shareware # software that is available free of charge; may be distributed for evaluation with a fee requested for additional features or a manual etc. wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn # The term shareware, popularized by Bob Wallace, refers to proprietary software that is provided to users without payment on a trial basis and is often limited by any combination of functionality, availability or convenience. ... en.wikipedia.org/wiki/Shareware # What are shareware, freeware, and public domain programs? kb.iu.edu/data/glos.html # Software that you can try before you buy. It's distributed through on-line services, BBSs, and user groups. You're allowed to try it out and give copies to others, but if you want to keep using it, you must pay the registration fee. [san Diego State University] www.ichnet.org/glossary.htm # This term refers to software that is available on public networks and BBSs. Users are asked to remit a small amount to the software developer, but itUs on the honor system. www.bradley.edu/help/glossary.html # Software distributed on a try-before-you-buy basis, details ... www.cryer.co.uk/glossary/s/index.htm # Software you can use without paying for upfront. If you regularly use the software or want all the features you pay for it. Not necessarily open source. Not the same as freeware. See also: Careware www.netc.org/openoptions/appendices/glossary.html # Computer software (usually for the microcomputer), distributed through public domain channels (you can give away copies), for which the author of the software expects to receive compensation (if you use it, you are expected to send in some money). www.cset.sp.utoledo.edu/glossary.html # Software distributed on an honor system. Most shareware is free for an evaluation period but requires payment if you continue to use it beyond the evaluation period. After paying the registration fee, you may be eligible for technical assistance and updates. Shareware is protected by copyright laws. www.valenciacc.edu/lrcwest/lis2004/glossary.htm # A software product that is distributed on the Internet and is free to use for a limited period of time. Typically, after the software is downloaded and used for a while, the user pays a nominal fee for it. www.firstga.com/info/glossary.htm # Publicly distributed software, for which the author requests payment. Payment may or may not buy additional functionality or support. www.njcu.edu/ac/glossary.htm # (voir Partagiciel) Software distributed for free, giving the name of the author, address and the amount he/she wishes to be compensated for. www.erudium.polymtl.ca/html-eng/glossaire.php # Software which can be used free of charge for a trial period, after which a registration fee must be paid in order to continue to use it. www.ukorbit.com/computer-glossary.htm # Shareware is software that is initially free to download, with the agreement that the user may have to pay for it later. www.digitalmadurai.com/main/glossary.htm # functional applications that are available for use on a good-faith agreement that the user will make payment to the application creator after deciding to use the program. Some shareware applications continue to function even if the user never makes payment. www.baylor.edu/lib/stutech/index.php Definisjon: Freeware * software that is provided without charge wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn * Complete and functional software that does not require payment or other compensation (such as nags or advertising) for its use. Freeware may be a proprietary license with no access to the source code en.wiktionary.org/wiki/freeware * What are shareware, freeware, and public domain programs? kb.iu.edu/data/glos.html * Software distributed with no charge, usually via the Internet. See also shareware. 4umi.com/web/glossary.php * Copyrighted software given away for free by the author. Although it is available for free, the author retains the copyright, which means that you can do nothing with it unless it is expressly allowed by the author. Often the author allows people to use the software, but not sell it. www.genderit.org/en/index.shtml * Software that is available to anyone in the public domain without cost or copyright restrictions. www.help2go.com/Tutorials/Internet_Basics/Internet_Glossary.html * Software where the author or developer retains copyright but use is free of charge, such as trial SSL certificates. See also open source SSL encryption. www.contentverification.com/glossary/f-j.html * Software distributed for free on the web. www.lwdesign.co.uk/glossary.asp * Software that should be absolutely free. Be careful, a lot of freeware out there comes attached with spyware. www.wilsonselectronics.net/dictionary6.htm * Free, copyrighted software that's given away. Although users may download it for no cost, the copyright keeps the software from being used in any way not expressly approved by its author. www.digitalmadurai.com/main/glossary.htm * Software application programs that are free to use and distribute. Often, these programs are written by home programmers and distributed via the Internet at no cost and no future obligation to buy. www.pccomputernotes.com/pcterms/glossaryf.htm * is computer software which is made available gratis/free of charge. Typically freeware is proprietary; distributed without source code. It usually carries a license that permits redistribution but may have other restrictions, such as limitations on its commercial use. ... sharewareratings.com/what-is-shareware.php * A method of software distribution where a programmer creates a program and makes it available for free. www.nursing-informatics.com/kwantlen/glossary2.html * Free software, usually downloaded from the Internet. www.it-station.co.uk/jargon.html * This is any type of software that is free to purchase and use. www.broadband-guide.org.uk/jargon-buster.html Hei, jeg lurer på hvis linux skulle nå 40% av markedet (Mot tidligere 3-5 %) Slik at grupperingen blir: (Prosenvis av befokningen) Mac brukere: 20 % Windows brukere 40 % Linux brukere: 40 % Hva skulle til før det skulle skje? Litt viktig å spesifisere at det er desktop det er snakk om. Linux gjør det nokså bra på supermaskiner, servere, mobiltelefoner, og diverse andre elektroniske enheter. Linux blir nå også installert som quick boot-system på en rekke bærbare og stasjonære hjemme-PC-er. Der iblant på Asus-maskiner, og nå også HP (tror jeg). Er sikkert flere også. En ting som hadde hjulpet for å øke andelen hadde vært om det ikke kom så mange kjepper i hjulene til Linux. Epic sitt UT3 skal tydeligvis fortsatt komme til Linux, men har fortsatt ikke dukket opp etter alle disse årene. Dette var et av de store spillene som ble utgitt til Linux. Det har også vært en rekke påstander om bruk av patenter der MS har sagt de kan ta seg betalt av de som bruker Linux. Disse påstandene dukket opp med visse mellomrom uten at MS uttalte seg noe om hvilke patenter dette dreide seg om, til tross for at fri-programvare-utviklere på om en liste så de enten kunne fjerne dem eller jobbe rundt dem (noe de altså ikke fikk). Fylkeskommuneavtalen som fikk gjennomslag i Norge, men som måtte trekkes tilbake etter at konkurransetilsynet kom inn i bildet kunne gjort det vanskelig å bruke Linux på skoler f.eks. Det ville ført til at om man ønsket å bruke Linux på enkelte maskiner, ville man fortsatt betale lisens til MS (avtalen gikk ut på å betale lisens per maskin som ble brukt på skolene). Da ville man ikke hatt mye å spare på å bruke Linux, ikke bare det, men man ville også hatt dobbel utgift. ... og listen fortsetter. Jeg vil tippe hvis Linux klarer å lage en distribusjon (Fint kombinert med fri programvare, freeware og Shareware. Slik at behovene dekkes, som Windows og Mac har sin forskjellinge menig om. Jeg ville delt det slik: Enkelt bruk = Fri programvare Avanserte programvare/drivere = Freeware Under enkel bruk, snakker jeg mest om firefox, openoffice, gimp, blender, wine HQ etc. Freeware, går jeg f.eks Adobe reader X, Nvidia/ATI drivere,Dreamware, virtual studio, PowerDVD, mamut økonomi etc (Ting som ikke Opensoure kan erstatte). Jeg ser helst at det blir brukt mest mulig fri programvare, enkelte drivere og en del programvare som ikke nødvendigvis er fri vil man måtte godta (kommersielle eller freeware), men der jeg har mulighet velger jeg fri programvare. Jeg bruker f.eks helst Firefox eller Chromium fremfor gratisalteriativene Safari, Opera eller IE. Fri programvare har nokså greit grunnlag for å kunne erstatte programvare som brukes til avansert bruk. Utviklingen av programmene vil nok avvike en del fra modulen til kommersielle programmer. Noe jeg håper vil skje med fri programvare er at flere kommersielle selskaper gjør som Sony har gjort. De brukte Cinepaint i utviklingen noen av filmene sine for å redigere stillbilder. Det var enkelte funksjoner de savnet, dermed utviklet de disse funksjonene selv (er jo tross alt åpent), i tillegg ga de disse forbedringene videre til utviklerne av programvaren så de kunne legge til disse i kommende versjoner. Det er også en rekke andre selskaper som bidrar til åpen kildekode, deriblant Google. Freeware har i motsetning til fri programvare en strengere lisens som gir flere begrensninger, spesielt ved gjenbruk av koden. Fri programvare vil iallefall sørge for at koden vil leve så lenge det er interesse for den. Det kan også tenkes at enkelte programmer som ikke vil være en direkte konkurrent mot et annet program kan nyte godt av deler av koder til et annet fritt prosjekt. En annen fordel er at programmene kan forkes om det blir for mye uenigheter mellom utviklerne, f.eks det som skjedde med Open Office og Libre Office. Nå ser ikke jeg prisen som begrensing for linux, hvis linux hadde kostet en 1000 kr ville jeg kjøpt distribusjonen hvis den var bra nok for meg. Samme gjelder for Windows 7, Mac OSX leopard. Jeg hadde ikke betalt 1000,- hver sjette måned for Ubuntu. Og hvordan skulle disse pengene fordeles til alle bidragsytere (en distribusjon består jo av en rekke programvare som hovedsaklig er laget av andre personer enn de som utvikler distribusjonene). Jeg har derimot ikke noe imot å gi pengedonasjoner til utviklerne, eller handle fra nettbutikkene deres, for å støtte dem. Det at det er gratis gir også større frihet til å teste ut forskjellige distribusjoner for å se hvilken man liker best. Det vil nok også helt klart være en fordel for de som kun ønsker å teste Linux. Så har noen en formening her, hvilken vei linux måtte gå, for å kunne dekke 40% av markedet? Snakker også om land som kina, afrika etc. Skulle ønske at andelene var litt mer gjevnt fordelt i dag, men det viktigste for min del er ikke andelen brukere, men at man ikke skal bli stoppet grunnet konkurrenters løsninger, protokoller og formater som gjør det vanskelig å benytte et alternativ. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Har nå lest hele tråden, men jeg har store vansker med å finne noe mening i den. Eneste som jeg føler at linux trenger, er flere programer fra kommersielle aktører (les spillselskap), ellers klarer jeg meg helt fint. Mpd er overlegent alt jeg har prøvd av musikkavspillere, Opera fungerer, og openbox får alt annet til å føles trengt. Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 (endret) Jeg kan ta en liten hverdagshistorie : Det kom en eldre kar til meg med sin Asus laptop med Vista (typen 1G RAM det med GUI) som brukte evigheter på alt. Han hadde nettopp fått en orm på den og var nå helt oppgitt og ønsket at jeg hjalp han å fjerne den. Det var ikke no stort problem, men PCen ble ikke raskere av det... Så jeg anbefalte ham Ubuntu 10.10 (32 bit pga flash problem med 64b). Han stusset litt men sa raskt ja, og jeg installerte. Og siden han var PC-newbee installerte jeg alt det jeg visste han trengte. Mannen er så langt kjempefornøyd og han sier PCen stort sett er veldig rask og alt er stabilt, men han sliter litt med lite kunnskaper om PC generelt. Han har komet innom med småting et par ganger, som da Opera ikke var maksimert og han fikk den ikke stor igjen. Ingen grunn til latter, PC er ikke enkelt når du er rundt 70. PCen brukes generelt til internett og nettbank og aviser er viktigst. Og den glade pensjonist er 100% fornøyd med sin Ubuntu som har gitt PCen hans nytt liv Endret 1. april 2011 av morten_b 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå