Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beregningsgrunnlag for AAP. + DIV

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange år i arbeidslivet ser det ut til at kropp (og sjel) har tatt kvelden. Jeg er pr.d.d. ikke i stand til og gjøre den jobben som jeg nå har gjort i 10 år, og vet at jeg kommer til og ha en lang prosess foran meg i det norske helsevesen. Utfordringene ligger like mye psykisk som fysisk (ser ikke noe behov for å gå i videre detalj).

Utfordringen min er at jeg nå har gått arbeidsledig i 18 måneder, før jeg startett og jobbe igjen for 6 uker siden. Jeg har dermed hatt en relativt lav inntekt det siste 1,5 år. Det er nå først at jeg starter på jobb igjen at jeg innser at jeg burde blitt sykemeldt FØR jeg gikk ut av jobb, og ikke brukt Dagpengene og arbeidsledigheten som en tid hvor jeg kan "hente inn meg selv igjen" - for det har jeg på ingen måte klart.

Spørsmålene som dukker opp nå er da:

1 - Jeg tror med stor sikkerhet at jeg kommer til og havne på AAP etter hvert. Vil da dagpengegrunnlaget eller faktisk utbetaling av dagpenger legge grunnlaget for beregning av AAP? (dagpengegrunnlaget er 437.286 som var 6G 2009). Det er vel pensjonsgivende inntekt som normalt er utgangspunkt i beregningen, men finnes det unntak?

2 - Vil så lang tid som arbeidsledig, og så kort tid i jobb, gi noen betydning for beregning av sykepenger. Jeg har vel fortsatt krav på 100% sykepenger i inntil 1 år så lenge jeg har hvert i jobb over 4 uker? (jeg vil passere 6G nå også)

Postet av anonym: f6fd7e7e80b7e762c7ddd5646316280a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Det er din faktiske pensjonsgivende inntekt i året før uføreåret / snittet av faktisk pensjonsgivende inntekt de tre årene før uføreåret som teller. Man tar ikke hensyn til teoretisk inntekt, hva du kunne ha tjent eller ville ha tjent. Derimot kan det tenkes at du får inntekten før du gikk over på dagpenger som grunnlag hvis det kan dokumenteres at du ikke var frisk mens du gikk på dagpenger.

2) Dagpenger "likestilles" som arbeid i forhold til retten til sykepenger. Så ja, basert på de opplysningene du har presentert vil du ha krav på sykepenger i inntil ett år.

Lenke til kommentar

Takker så meget for svar krikkert.

Jeg forstår at min "dumhet" (stolthet) kan være i ferd med og gjøre en komplisert situasjon til en nærmest ulevelig situasjon. Jeg har jo allerede gått fra ca 500' før arb.ledighet til 60% av 430' - hvis situasjonen blir slik at jeg risikerer og havne på 65% av dette igjen så begynner det og bli VELDIG vanskelig. Nå var inntekten i 2008 ca 150' lavere i en 2007 og 2009 også, så det gjør jo ikke akkurat saken noe bedre.

Jeg tror dog ikke at det skal være noe problem og få dokumentert min sykdom FØR jeg gikk ut som arbeidsledig, så det får eventuelt bli noe jeg får holde tak i.

Du sier at dagpenger gir rett til sykepenger. Men, vil min inntekt som i dag er på 450', som jeg nå har hatt i 6 uker, være beregningsgrunnlaget for sykepengene videre etter arbeidsgiverperioden? Eller beregnes det også her over en lengre tidshorisont? I følge folketrygdloven har jeg opparbeidet meg retten til sykepenger i arbeidsgiverperioden ved og ha jobbet i over 4 uker. Jeg har dog ikke fått helt klarhet i hvordan beregningen blir gjort videre etter dette.

Og til slutt. I hvilken grad kan jeg se på NAV som en resurs opp i dette her? Er NAV der for og hjelpe meg i og realisere mine muligheter, eller er de der kun for mine rettigheter?

jeg mener, vil det f.eks være "greit" og diskutere det første spørsmålet rundt AAP, beregningsgrunnlag, grad av arbeidsuførhet under dagpenger etc med NAV? eller finnes det andre resurser som bedre vil kunne hjelpe meg i og besvare slike spørsmål.

Postet av anonym: f6fd7e7e80b7e762c7ddd5646316280a

Lenke til kommentar

Sykepengegrunnlaget vil fastsettes enten på samme grunnlag som arbeidsgiver fastsetter det (altså din lønn før du ble syk), eller på bakgrunn av de tre siste år før du ble sykemeldt (folketrygdloven § 8-30). For å få et mer konkret svar er du nødt til å henvende deg til NAV-kontoret ditt som har oversikt over dine tidligere inntekter.

Hva NAV er til for vil du antageligvis få 10 forskjellige svar fra 10 forskjellige personer (hvorav 7-8 av dem negative og 4 vil svare at NAV gjør deg sykere).

Når det gjelder spørsmålet om du burde diskutere dette med NAV, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan ta det opp. Det finnes andre ressurser, og kvaliteten på svaret du får vil variere fra saksbehandler til saksbehandler også i NAV. Men jeg kan ikke på stående fot anbefale noen spesifikke andre du kan spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...