muma Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg går VG2 nå, og har spekulert på hva jeg ønsker å gjøre videre etter videregående. Jeg har lenge hatt lyst til å studere medisin og bli lege. På grunnlag av karakterene mine er sjansene store for at jeg må til utlandet (Polen, Slovakia, Ungarn). Dette gjør også at jeg ikke trenger å strekke meg så altfor mye mere på karakterene (Snittet ligger på rundt 5). I det siste har jeg fått øynene opp for forsvaret, og da befalskolen. Jeg tenkte på å søke inn til sanitetsbataljonen, i og med at jeg vil ta videre utdanning innen medisin. Hva synes dere/ hvordan er mulighetene for at jeg gjør dette? Først går jeg befalskolen i to år innen sanitet, og tar deretter videre utdanning i medisin i utlandet? Lenke til kommentar
LastChanceToDance Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Går befalskole selv, (dog ikke sanitet) og det er en interessant erfaring! Om du tar to år vil du jo da dessuten få seks ekstra konkurransepoeng, men hvorvidt dette har noe å si for søknader til Øst-Europa er jeg ikke helt sikker på. Når det gjelder sanitet i forsvaret er det nok mye nyttig læring, men mye av det er naturligvis relatert til strid. Lenke til kommentar
Larsifk Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Anbefaler å søke luft eller sjøforsvaret, for så å søke sanitet etter endt rekrutt. Da vil du få et 8 ukers sanitets-kurs på Sessvollmoen. Etter kurset blir du utplassert på en sykestue. Gjør du det bra på kurset er det større sannsynlighet at du kommer på den sykestua du selv har søkt deg til. Kurset består av tre moduler som avsluttes med skriftlig og praktisk eksamen. Førstehjelps-modul(nivå 3), Evac-modul og medic-modul. Her lærer man selvfølgelig mye relatert til strid, men også mye sivilt nyttig! Jeg er fortiden på Rena sykestue og stortrives! Jeg skal selv studere medisin i Polen, og jeg har fått mye motivasjon av å jobbe her. Her på sykestua skjer det litt av hvert, og det er nesten alltid interessant. Jeg assisterer på lette kirurgiske inngrep, og har vært med på å sy Jeg har en uke på og en uke av. Når jeg er på har jeg vakt hele døgnet, men bor og sover på sykestua. Enerom med vaskehjelp Gir du inntrykk for at du er interessert blir du med på mye kult! Anbefaler sanintet i førstegangstjeneste! Og spesielt på rena sykestue:) Lenke til kommentar
muma Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Anbefaler å søke luft eller sjøforsvaret, for så å søke sanitet etter endt rekrutt. Da vil du få et 8 ukers sanitets-kurs på Sessvollmoen. Etter kurset blir du utplassert på en sykestue. Gjør du det bra på kurset er det større sannsynlighet at du kommer på den sykestua du selv har søkt deg til. Kurset består av tre moduler som avsluttes med skriftlig og praktisk eksamen. Førstehjelps-modul(nivå 3), Evac-modul og medic-modul. Her lærer man selvfølgelig mye relatert til strid, men også mye sivilt nyttig! Jeg er fortiden på Rena sykestue og stortrives! Jeg skal selv studere medisin i Polen, og jeg har fått mye motivasjon av å jobbe her. Her på sykestua skjer det litt av hvert, og det er nesten alltid interessant. Jeg assisterer på lette kirurgiske inngrep, og har vært med på å sy Jeg har en uke på og en uke av. Når jeg er på har jeg vakt hele døgnet, men bor og sover på sykestua. Enerom med vaskehjelp Gir du inntrykk for at du er interessert blir du med på mye kult! Anbefaler sanintet i førstegangstjeneste! Og spesielt på rena sykestue:) Dette hørtes veldig bra og spennende ut må jeg si! Gav meg virkelig motivasjon til å kjøre sanitet nå Det eneste jeg tenkte på, er om jeg kan få noen av samme muligheter (sykestue), men gjennom hæren? Hadde kanskje foretrukket hæren istedenfor luftforsvaret, i og med at jeg ønsker befalutdanning . Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Både sjø- og luftforsvaret har da også befalsskole. Lenke til kommentar
Larsifk Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Velger du befalsskole kommer du ikke på sykestue. Du vil kun "leke" i 2år da ;-) søker du vanlig førstegangstjeneste i hæren er det mer random om du kommer på sykestue. De jeg var på kurs med fra hæren var folk fra div avdelinger som bare var blitt plukket ut og sendt på kurs. Er ikke helt sikker på det opplegget der. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Du får nok mest klinisk erfaring hvis du tar sykestue som mange her nevner. Å være i det kalde nord herder deg mer psykisk og det kan hende du klager mindre når du har 60 timers uker foran deg før store eksamener. Uansett hva du måtte velge anbefales det, skolene i Ø Europa gir veldig liten praktisk erfaring. Det mest optimale, med tanke på å studere i utlandet, er å ta de prekliniske årene rett etter VGS, for siden å være på sykestue i fgtj mens man har tatt et "friår" fra studiet. Det positive med å ta fgtj først er at man gjerne vokser mer som person. Kanskje lærer man seg å fortsette når man helst bare vil legge seg ned for å dø. Fullførte ikke fgtj(fordi jeg er en idiot og løy på det skjemaet man fyller inn på innrykk, but thats another story), men det at jeg lærte meg å sutre mindre under rekruttskolen som jeg fullførte. Har noe av æren for at jeg ikke ga opp første semesteret, når det var som verst. Endret 23. april 2011 av BannanMannen Lenke til kommentar
muma Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Tusen takk for mange gode svar! Jeg tenkte befalskole mest pga jeg får en lederutdanning, i tillegg til å være sersjant Men jeg lurte egentlig mest fordi det står på forsvarets hjemmesider at man under praksisåret kan jobbe og utdanne andre der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå