Abigor Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Jeg blir mer og mer forbannet over en stygg trend blant dagens populære programmer. Toolbars! Når jeg installerer et program ønsker jeg en spesifikk funksjon. Men noen smarte jævler har funnet ut at det jeg også ønsker meg, er deres fantastiske toolbar i nettleseren! Og ikke nok med det, jeg vil helst slippe å velge selv hvilken søkemotor jeg skal ha. Slike valg er ferdig krysset av under installeringen. Nå er jeg observant og følger med på hva som står under stegene for installasjon, så jeg klarer heldigvis å fjerne dette krysset. Men det er fortsatt jævlig frekt og arrogant at disse ved default er satt på. Jeg vil tro at mange ikke følger med og trykker "neste" fortest mulig til installeringen er ferdig. Resultatet er at halve vinduet i nettleseren er toolbars. Dette er ren søppel! Slik var det ikke før. Hvorfor skal alle som lager programmer plutselig også engasjere seg med søkemotorer og toolbars? Irriterende! Noe annet jeg misliker er den alt for hyppige utviklingen av nye versjoner. Jeg vil ha oppdaterte programmer og jeg vil ha nyeste versjon. Men dersom jeg får en pop-up melding om at jeg bør laste ned ny versjon annenhver gang jeg åpner programmet, blir det til hinder og ulempe. For eksempel skal jeg spille en videofil i VLC, vise det på tv'en og sette meg i sofaen. Når jeg åpner filmen så får jeg beskjed om at det er en ny versjon, så da trykker jeg ok og den lastes ned i bakgrunnen. Når jeg sitter i sofaen 2 minutter senere, kommer det en liten firkant midt på tv'en som sier at nå er filen ferdig nedlastet. I helvete! Det finner jeg da ut av når jeg er ferdig med å se videofilen og er tilbake foran pc'en? Neida, her har noen smarte idioter bestemt at denne beskjeden skal forstyrre meg mens jeg sitter i sofaen og ser på tv. Og hva med winamp? Hver gang jeg skal installere winamp på nytt, tar det ca 20 min å fikse alle instillingene slik jeg hadde de. Så skal jeg importere 100 GB med mediafiler i biblioteket. Nå har de heldigvis fikset den delen, men før klikket ALLTID denne prosessen, og jeg måtte importere ca 10 mapper om gangen for at det ikke skulle overbelaste programmet. Det eneste programmet i min erfaring som gjør dette riktig er utorrent. "Det er en ny versjon av utorrent, vil du laste ned?" Ja takk. Utorrent lukker seg, det lastes ned ca 700KB og et sekund senere så fortsetter utorrent der den var med det nye programmet. Genialt! Gi meg nye programversjoner 1-2 ganger i året og slutt med søppeltoolbars og ubrukelige søkemotorer! Endret 29. mars 2011 av Abigor 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 bruk et konkurerende program, dog VLC har ingen komkurrent, men hva med å vente med oppdateringen? Toolbars er en av de måtene programmer kan tjene penger på, ex på dette er deamontools lite som man bør trykke "nei" når man blir spurt om toolbar, somregel hvis du installerer "custom" så kan du velge vekk toolbars. -frank Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Ikke for å fremstå som en zealot, men hopper du over til GNU/Linux oppdager du at problemene du beskriver ikke eksisterer. -Ingen software installerer toolbars. -Alle software-oppdateringer skjer via systemets sentrale system som du kan sette til å automatisk (og usynlig) kjøre hver dag. -Kjører du en distro som ikke er rolling-release (som Ubuntu) får du versjonsoppdateringer av software to ganger i året og ellers bare feilrettinger og mindre oppdateringer. -Ved reinstallering kan du ta vare på applikasjonens .-mappe (dott-mappe, en skjult mappe i brukerens hjemmemappe som inneholder alle brukerinstillinger for applikasjonen) og legge den inn på det nye systemet. Applikasjonen på det nye systemet vil da ha alle innstillinger som den hadde på det gamle systemet. Her er et eksempel på en .-mappe for FTP-klienten Filezilla som inneholder instillinger i XML-filer: administrator@main:~$ tree .filezilla/ .filezilla/ ├── bookmarks.xml ├── filezilla.xml ├── filters.xml ├── layout.xml ├── lockfile ├── queue.xml ├── recentservers.xml └── sitemanager.xml Så vit at det finnes en frustrasjonsfri løsning lett tilgjengelig så lenge du greier å leve på dens premisser. Endret 29. mars 2011 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Må være enig med dette ja. "The is no free as free lunch" gir mening her. Problemet er de fleste levrandørene (Snakk om profosjonelle) Ikke opensource trenger penger å dekke opp sin egen inntekt. (Opensource/freeware) programmer trenger stort sett å dekke opp utgifter tilknyttet servere og nettverk, som regel blir finansiert av større bedrifter. Hvis ikke personene betalter en liten sum penger, for programvaren må hver enkelt betalte med reklame. Man kan jo si, ja kunne gjerne betalt 10 kr for opera nettleser, og 10 kr for adobe reader x, en 10 kr for Google chrome, 10 kr for skype. Men når ingen vil det, må produsetene dekke tapet på andre måter. Selv så hater jeg "adobe" sin nedlasting program der man må laste ned et lite antivirus program i samme pakke, (med activeX kontroller og plugins for firefox). Heldigvis slipper jeg det for firefox 4, siden adobe har sikkert ikke laget plugins ennå. Ikke for å fremstå som en zealot, men hopper du over til GNU/Linux oppdager du at problemene du beskriver ikke eksisterer. Så vit at det finnes en frustrasjonsfri løsning lett tilgjengelig så lenge du greier å leve på dens premisser. For å være ærlig er ikke dette et stort problem i windows heller. Eneste man må er å være oppmerksom på det. (Les hva som står, isteden for å trykke "next"). Er enig i at linux slipper man dette. Men der er det mye annet som trekkes negativt. F.eks så vil jeg påstå som en litt erfaren linux bruker, så vil jeg si ulempen med linux, bortsett fra Mandriva powerpack 2010.2 (veldig utdatert distribusjon) og de dyre SUSE enterprice løsningene. Finnes det dårlige alternativer for sammenblanding av Opensuse og betalings programvare. Der Opensuse, ubuntu er det beste. Men siden ubuntu er gratis, så merker jeg fort på nedlastinghastighet (Oppdateringer og programvare installasjon) at jeg får bare en 1 MB/s nedlastinghastighet på ubuntu, mot et 2 MB/s på opensuse. Dermed beviser det at hvis man betaler får man mere for pengene. Opensuse blir nok finansiert av SUSE, er de store linux bedriftene betaler store summer for linsenser. Snakker om f.eks Adobe reader 9 for linux (Mot adobe X (10) for windows). Jeg har bokstavlig ikke mot å betale litt, men Suse enterprice etter hva jeg har hør om denne, er et dårlig alternativ hvis man ønsker en fin kombinasjon av (Mac OSX leopard og Windows 7) der de begge positive evner blir satt sammen. Tenker spilling er windows 7 bra. Resten er mac veldig bra. Har ikke mot å kjøpe Apple OSX Leopard, men denne er begrenset til Mac maskiner. Så ja, man kan ikke få i pose og sekk foreløpig. Men håper på forandringer her. Skal man bli stor i fremtiden må man kunne kombinere Opensuse/freeware og Shareware på en god måte. Angående spilling, videoredigeing, avansert bilderedigering, garantier. Vil man ikke klare å gi ut "Opensuse/freeware" som kan måle seg med resten. Bare snakk om steam spill her, tror jeg de fleste linux distribusjoner sliter en del. Bare jeg har en rundt 400 steam spill, det er sikkert 5 ganger mere en hva som finnes til linux. (Riktignok er 80% av linux spillene utdaterte hvis vi skulle sammenligne med windows). f.eks Doom3, quake 4, quake war, Alien arena er nok bland de kravstore spillene). Endret 29. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det som også irriterer meg er tredjeparts oppdaterings-services som kjører. Google update, Java Update Scheduler, Adobe osv. Det er vel bare open source og freeware som installerer toolbars dog ettersom dette er en måte å tjene litt penger på. Husker Gator (gain?) på slutten av 90-tallet til begynnelsen av 2000-tallet som var en plage som fulgte med nesten alt av gratis programvare, og noen presterte tilogmed å kreve at det ble installert for å fortsette. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er vel bare open source og freeware som installerer toolbars dog ettersom dette er en måte å tjene litt penger på. Tror det må være veldig få opensource programmer som har mye toolbars og adons. Men ja alt annet isobuster etc. Apple iturnes oppdateringer råder å installere safari nettleser. Ccleaner etc. Så ja vi kunne laget an lang liste her. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg er enig med deg her trådstarter. Tenk hvordan det hadde vært visst det ikke fantes noen mulighet til å huke av visst vi har lyst på toolbars, eller mulighet for å skjule/fjerne toolbaren etter installasjon. Nei huff, toolsbar er bare ekkelt. 1 Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Fadern sitter med en bærbar der halve browsern (IE) er dekt av toolbars. Han bruker dem ikke, og bryr seg ikke om dem heller. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Fadern sitter med en bærbar der halve browsern (IE) er dekt av toolbars. Han bruker dem ikke, og bryr seg ikke om dem heller. Installer en annen nettleser og gjem snarveien til IE Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Fadern sitter med en bærbar der halve browsern (IE) er dekt av toolbars. Han bruker dem ikke, og bryr seg ikke om dem heller. Ja dette tror jeg er vanlig! Veldig mange som bruker pc er ikke så glad i å konfigurere. De vil bruke pc'en til å surfe på nett og gidder ikke bry seg med noe annet. Det er jo disse menneskene som er ofrene. Det er de som ikke er perfeksjonister som får svi, når det finnes så mange som kynisk sprer søppeltoolbars over en lav sko. "Er du ikke så flink med pc? Da skal vi virkelig misbruke deg!" Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) "Ofre" i verdens største gåseøyne. Det er gratisprogramvare som prøver å tjene litt penger for å holde driften i gang, og kanskje putte litt i egen lomme. De fortjener pengene, og det er et valg for dem om de vil installere det eller ikke uansett. Det er lett å fjerne de i etterkant også. "Kan du ikke verktøyet du bruker daglig? Ikke? Det er forventet at du klarer å bytte spylerveske i en bil, hvorfor kan du ikke fjerne slike ting i nettleseren på egenhånd?" Jeg synes egentlig det er litt skremmende at vi FORVENTER at folk ikke kan en dritt om PC. Hvilke andre segmenter av dagliglivet forventer vi at folk er fullstendig kunnskapsløse? Endret 31. mars 2011 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Er veldig enig med trådstarter. Problemet er også at mange freeware utviklere også slenger med funksjoner som inneholder sikkerhetsrisikoer om de blir innstallert. F.eks etter at izarc begynte å slenge med ekstra programmer reagerer microsoft security essentials på dette. Ser også at drivere også kommer med ekstrafunksjoner, f.eks slenger AMD med snarveier til spillnedlastinger med sine drivere hvis man ikke fjerne dem. Tror det mest effektive er å slutte å bruke programmer som gjør slkike ting, og isteden velge "nykommere" som er litt mer ydmyke. Byttet selv fra super, til quick media converter, og videre til freemake video converter pga dette. Taktikken synes å være omtrent som følger: 1 -Lag et bra program som gir masse brukere 2 -Ødelegg programmet ved å legge til masse malware Gode brannmurer og antivirus har funksjoner som gjør at slike programmer ikke kan tukle med søkeleverandør og startside i nettleser, som hjelper litt. Det gjorde at jeg kunne legge inn qmc uten at nettleseren var tuklet med. Grøsser ved tanken på at man en dag ender opp i en evig prosess hvor et program innstallerer et annet program som igjen innstallerer et annet program som igjen innstallerer noe anent igjen i en evig installasjonsprosess. Ser også for meg at man en gang ender opp med at f.eks linux kjøper seg plass i i slike programmer, og så byttes os fra win til linux hvis du legger inn f.eks en mediaplayer. Eller, at en malware leverandør legger dette med slik at man får situasjonen man hadde emd nettbankene, eller en phishing hvor man blir bedt om å oppgi passord til f.eks facebook. Ser også for meg at man slår av sikkerheten på pcen uten at man blir varslet om det, og lignende ting. Noe bra software ender alltid opp med noe søppel så fort det legges til malware og toolbars i programmet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå