Gå til innhold

Organisasjoner for mer liberale våpenlover?

Anbefalte innlegg

Er det noen anstendige organisasjoner i Norge som kjemper for mer liberale våpenlover? Jeg er ingen radikal på dette området, men skulle gjerne støttet en organisasjon som mener at enhver lovlydig norsk statsborger har rett til å eie et personlig våpen til selvforsvar, og forsvar av familie, i sitt eget hjem.

Jeg hadde halvt forventet at Senterpartiet og Fremskrittspartiet hadde inkludert noe om dette i sine partiprogram, men har ikke funnet noe. Det er vel et tabuområde innen norsk politikk.

Dersom det er noen interesseorganisasjoner innen dette, setter jeg pris på om noen kan peke meg i riktig retning. Vil gjerne drive med aktivisme innen dette når jeg kommer tilbake til Norge. Kommer til å være aktiv i en norsk skyteklubb, men inntrykket er at de er helt apolitiske.

Her er forøvrig et par interessante videoer om dette emnet:

Australia Protests Gun Ban

Endret av Capcent7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DLF ville jeg anta at er i mot lover på området, selv om jeg ikke har sjekket.

Det har jeg ingen tvil om, men DLF er helt uinteressant for meg. Hadde håpet at det var en partiuavhengig interesseorganisasjon for dette, av typen NRA, dog naturlig nok på en mindre skala i Norge.

Endret av Capcent7
Lenke til kommentar

Norsk Våpeneierforbund driver delvis med det du etterspør. Hvorvidt de seriøst jobber for det du er ute etter, eller om de bare er gærninger som gjemmer seg i kjelleren i frykt for at FN skal innføre en verdensregjering som forbyr allt sivilt våpeninnehav, kan noen ganger være litt vanskelig å avgjøre....

Takk for lenken. Jeg får ikke noe spesielt godt inntrykk av nettsiden deres, men. Ser ut som noe som er dratt ut av the Wayback Machine.

Kommer nok til å avvente, og finne ut hvordan ting ligger an når jeg har kommet inn i det norske skyttermiljøet (bor for tiden i Australia). Det Frivillige Skyttervesen ser veldig interessant ut.

Endret av Capcent7
Lenke til kommentar

Det aner meg at Amerika er nærmere i sammenligning...

Det var som sagt ikke snakk om bæretillatelse, men om at lovlydige statsborgere med rene politiattester burde kunne oppbevare et godkjent håndvåpen til selvforsvar i sitt eget hjem. Sveits er nok den beste sammenligningen til dette. Det dreier seg om retten til selvforsvar, om et sterkere sivilforsvar, og om det faktum at en ikke alltid kan regne med at politivesenet ankommer i tide.

Endret av Capcent7
Lenke til kommentar

For man ser ikke en høyere drapsprosent med skytevåpen enn vanlig hos de som får lov til å ha våpen hjemme? (HV)

Statistikken jeg er kjent med støtter ikke opp om dette. Du kan blant annet vurdere statistikken om kriminalitet i Australia, fra før og etter at myndighetene nylig fjernet retten til selvforsvar, som referert til i den ene videoen jeg lenket til. Men, jeg har ikke interesse for å diskutere statistikk i denne tråden; det er ikke produktivt, ettersom jeg aldri har sett noen endre det politiske standpunktet sitt som følge av statistikk. Enten mener man at mennesker har rett til selvforsvar i sitt eget hjem, ellers gjør man det ikke. Kriminelle bevæpner seg uansett.

Endret av Capcent7
Lenke til kommentar

Men de aller fleste av oss trenger strengt talt ikke våpen for selvforsvar i hjemmet.....

Det er greit nok å ta den risikoen dersom man bor alene og kun har ansvar for sitt eget liv, men du ville nok revurdert dette dersom du for eksempel hadde to døtre i huset. Å stå i gangen med et balltre føles ikke like godt da, dersom de kriminelle er bevæpnede.

Lenke til kommentar

lovlydige statsborgere med rene politiattester burde kunne oppbevare et godkjent håndvåpen til selvforsvar i sitt eget hjem.

Look i fixed it!

Det er riktignok også krav til at du også har noe "fornuftig" å bruke våpenet til, som f.eks jakt eller baneskyting. Er det viktig for deg at det i norsk lov skal åpnes for at folk skal kunne ha våpen utelukkende for nødverge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men de aller fleste av oss trenger strengt talt ikke våpen for selvforsvar i hjemmet.....

Det er greit nok å ta den risikoen dersom man bor alene og kun har ansvar for sitt eget liv, men du ville nok revurdert dette dersom du for eksempel hadde to døtre i huset. Å stå i gangen med et balltre føles ikke like godt da, dersom de kriminelle er bevæpnede.

Skjer ikke så ofte at kriminelle er bevæpnede med skyevåpen når de raner hjem. Sannsynligheten for det øker vel nesten dersom personlige våpen blir lovlig? Jo færre våpen i omløp, jo bedre!

• Liker 1
Lenke til kommentar

I norge har vi relativt lav kriminalitet, kanskje sett bort i fra Oslo... Kall meg naiv, men jeg stoler faktisk på mine norske medborgere (og ja, jeg inkluderer innvandrere i dette begrepet), og på at de ikke raider huset mitt med skytevåpen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...